Citat:
Ursprungligen postat av
lifesentence
Tack för input. Kanske ska gå över mina prep och se ifall något orsakas pga det.
Är inte en bjässe direkt men är uppe på 100kg snart med ~13% bf. Aldrig haft problem med snarkningar tidigare men inte heller varit uppe på denna vikt förr.
Har läst mycket om CPAP och det verkar som en riktig befrielse att sova med. Har tid hos läkaren för att diskutera sömnen om 2v och hoppas man kan få göra en sömnanalys också, annars rekommenderade en läkare inom familjen att köpa en privat ifall det inte går över. Han sa även att jag möjligen inte kan gå över ~95kg utan att snarka.
Likt dig snarkade min far så hela huset skakade. Jag sover också med fönstret på vid gavel och under sommarhalvåret med ac och helst med så tunt täcke som möjligt!
Ja precis, finns en del som kan krångla till det. Specielt när man börjar mixa några stycken samtidigt.
Det kommer ju också en del sömnbevär om ditt E2 inte är i balans även, något som många missar. Hög E2 kan leda till sömnlöshet (Insomnia), Så det är något som är värt att kolla upp också men tänker att du har koll på det.
CPAP verkar skit bra, overvägde att köpa en själv men känns lite overkill om man inte redan har problemen. Hjälper ju alltid om du överdriver lite hos läkaren så kanske du har större chans, har inte hört talas om att de användes så mycket i Sverige men det är kanske inget man brukar snacka om.
Vetefan om de finns någon gräns när man börjar snarka eller inte, finns ju för många olika grejer som gör att man kan utveckla en snarkande vana, typ fetma, sömnposition, anatomi, nästoppning, rökning, allergisk rinit och mediciner osv.
Problemet kan ju vara att det är för mycket ny vävnad runt nacken som gör att det blir trångt i luftvägarna. Eftersom Trapsen växer en hel del när man kurar.