2019-11-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joppysen
Det lär väl inte räcka med en kroppsdel för att fastställa dödsorsak? Vilket man måste kunna göra för att bevisa mord, om jag inte tar fel. Så har dom hittat huvudet med en skottskada tex så är det väl bra, men en hand med en identifieringsbar gaddning blir svår att använda sig av.
Om de hittar ett huvud utan en skottskada, finns det någon chans att personen är vid liv menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetnamn17
Rekommenderar dig att se ”I huvudet på en mördare” eller ”svenska fall” på Viaplay. Du blir nog förvånad över hur många svennebananer det är som mördar och styckar sina offer.

Ja, det finns några svenska galningar också, men jag menar att det inte går att jämföra med hur vanligt det är nere i MENA-länderna där hundratusentals genom åren har blivit halshuggna, det ligger liksom i deras kultur när det gäller att ta livet av folk. Icke jämförbart med resten av världen. Jag har själv snackat med flera araber som vill införa dödsstraff genom halshuggning. De tycker vi är alldeles för mesiga här, att straffen är ett stort skämt. Det kan jag hålla med dem om, men inte om att införa dödsstraff.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Och nu börjar knäppgökarna i tråden att vakna till liv igen, det ska spekuleras om hur polisen kan veta att det är W kvarlevor man har hittat.

Är det huvudet, kanske en tatuering, en hand med en ring på fingret, eller har anhöriga fått identifiera öronen.

Är det något som direkt talar emot att fyndet gjordes i går och att polisen fick förtur hos NFC, en enkel dna analys?
Bör ju vara huvudet om polisen nu är helt säkra på att hon verkligen är död. Om de identifierat henne med DNA från en hand t.ex. så betyder inte det att personen är avliden.

Har polisen sagt något mer än att de bara är säkra på att hon är död? Har de sagt att de är säkra på att hon blivit mördad? Om hon tagit sitt liv och legat ute bland vilda djur så lång tid... Men och andra sidan så kan väl inte djur ta resten av kroppen någon längre sträcka från den kroppsdelen så de borde ha hittat resten i så fall.

Om det var polisen och inte missing people som hittade kroppsdelen var det kanske ett tips eller ett erkännande från de misstänkta som ledde dem dit?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av certinaknox
Ok, kan du kungöra ett svenskt fall där någon dömts för mord utan kropp (och videobevis på mordet)?
Du har rätt i sak, men det finns inget konkret fall där det prövats din HORunge.

En kvinna blev mördad i sin säng och de hittade bara blodspår i den mängd att hon inte kan ha överlevt.

Mordet på Marina
Citera
2019-11-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knutspett
Det kan vara ett mindre fynd. En benbit från skelettet. Kota eller revben t ex. Är hon yxad är det säkert så.

Detta tar givetvis längre tid att fastställa. Att de hittar kroppsdelen igår, och redan idag går ut med att det är Wilma, tyder på att det är något mer utmärkande. Som t.ex. ett huvud.
Citera
2019-11-29, 15:27
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balisfel
Om polisen går ut och bekräftar att Wilma är död så snabbt efter fyndet så innebär det två saker:
1. Fyndet går med säkerhet att identifiera som Wilma utan större undersökningar.
2. För det krävs nästan ansikte eller om man har någon väldigt unik tatuering eller annat märke.

Vad sägs om fingeravtryck...............
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrilliantFanKnick
Bör ju vara huvudet om polisen nu är helt säkra på att hon verkligen är död. Om de identifierat henne med DNA från en hand t.ex. så betyder inte det att personen är avliden.

Har polisen sagt något mer än att de bara är säkra på att hon är död? Har de sagt att de är säkra på att hon blivit mördad? Om hon tagit sitt liv och legat ute bland vilda djur så lång tid... Men och andra sidan så kan väl inte djur ta resten av kroppen någon längre sträcka från den kroppsdelen så de borde ha hittat resten i så fall.

Om det var polisen och inte missing people som hittade kroppsdelen var det kanske ett tips eller ett erkännande från de misstänkta som ledde dem dit?

Dom kan vel se, på et finger t.ex., om personen var død eller levande.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joppysen
Det lär väl inte räcka med en kroppsdel för att fastställa dödsorsak? Vilket man måste kunna göra för att bevisa mord, om jag inte tar fel. Så har dom hittat huvudet med en skottskada tex så är det väl bra, men en hand med en identifieringsbar gaddning blir svår att använda sig av.

Skulle hon ha styckat sig själv menar du, det behöver dock inte vara pojkvännen som styckat henne, kan vara lejda proffs från Kurdistan. Kan även vara ett beställningsjobb från pojkvännen, men då lär även transaktioner finnas från konton, om dom inte har pengar i madrassen.
Citera
Medlem
Lär vara huvudet som hittats. Om jag inte är helt fel ute så tar ett dna-prov längre tid än ett dygn att få svar på så man har nog kommit fram till detta med hjälp av tandkort för att vara 100%.
Citera
Medlem
monocerotiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
I ett skogsparti va jag har hört, får erkänna att jag hade fel, de lutar åt en styckning. De trodde jag aldrig
På Orust går kväll... En del av kroppen
Citera
Medlem
Nu finns det rapporter på att den musstänkta har pratat.Säker källa från polisen.
Citera
Medlem
certinaknoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
En kvinna blev mördad i sin säng och de hittade bara blodspår i den mängd att hon inte kan ha överlevt.
Alltså, din lille HORunge. Jag skrev i tråden för fem minuter sedan, att i Marina-fallet(som du referera till), så prövades det i rätten men åtalet för mord OGILLADES.
Förstår du dåligt? Ja.

Hovrätten skriver i ett pressmeddelande att de tagit del av viss ny bevisning som åklagaren åberopat, bland annat en ny undersökning och en DNA-analys av en blodfläck som hittades i kvinnans säng i huset i Spekeröd. Utredningen visar enligt hovrätten att det är kvinnans blod i sängen, vilket tingsrätten ifrågasatte.

Det går inte att utesluta att Marinas försvinnande har en annan förklaring än att hon dödats av sin tidigare sambo, anser Hovrätten som alltså ogillar åtalet.

Kvinnan saknas och har inte hört av sig till sina anhöriga sedan slutet av juli 2010. Hovrätten konstaterar att detta i och för sig talar starkt för att kvinnan är död.
Klart och tydligt, kroppen saknas. Man prövar blod-testet i rätten, men det ogillas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in