Citat:
Ursprungligen postat av
skogsrov
när ni nu försöker sluta med drogerna , varför försöker ni inte utöva en spännande hobby som komplement till kickarna ni söker ? tror många sitter fast i skiten på grund av att det vanliga livet som nykter är dötrist .
(Herregud, svaret blev skitlångt , ursäkta)
Dopamin-nivåerna är så jäkla låga att man inte ens kan tänka, kanske inte orkar svara på en enkel fråga på Facebook, man orkar inte duscha, man kan inte planera för att göra NÅT, inte organisera (även saker som att duscha är så övermäktigt för ens ork att är man själv kanske man skjuter upp det till 2 dagar utan.. kanske 3.. sen 4/5 dagen utan dusch ligger man o försöker samla ork. Sen sängen igen. Även när värsta tröttheten går över, går det inte att känna lust och motivation, det går inte ens o tvinga sig. För man lekt med de hormoner i hjärnan som styr just ork och motivation:/ det blir bättre o bra men tar tid!
// en som älskade många sporter o levde för det innan men vill göra igen:-)
De gånger ja tagit återfall har bara tanken på köpet fått mig att skratta, skämta, va social, ha energi o allt det där.. innan jag ens hämtat det. Så lite på den nivån hormon/dopamin-rubbad.
Men tur då att Dopamin inte kan ta slut :-) Det är inte ens fysiskt möjligt. Man har bara för många receptorer efter stimulant missbruk. Det reglerar sig med tiden. För lite snabbare reglering är en SNRI behandling på vårdcentralen rekommenderat! (Du måste testa SSRI en månad först bara o inte nämna ditt missbruk). Funkat fint för mig.