Citat:
Ursprungligen postat av
Fröken_Sverige
Precis som det var med våldtäkten och mordet på Eli*n Kra*ntz i Göteborg. Massor hade hört skrik och annat. Ingen ringde polisen. Ingen vågade eller ville blanda sig.
För J*VLIGT när man tänker på det! Jag ringer jämt polisen om det är något. Och i Malmö sker det tätt att man är tvungen att göra det.
Det är nog en väldig skillnad på att höra dödsskrik i ett villaområde eller i en stadsmiljö/höghusområde.
Men jag håller med dig, vi borde ala hjälpa varandra mer och reagera på sådant som vi tycker avviker.
Ett samtal till polisen kan man ändå kosta på sig, även om man inte vågar ge sig ut.
I det här fallet, kanske ändå bullerplanket tagit emot en del.
Men:
Är det inte intressant att (som det verkar) så har några vittnen ändå vaknat och tittat ut genom sina fönster (minst ett, men kan vara två oberoende).
Men när L*ena saknades 15/5-18, reagerade ingen på riktningen från vilket skriken kommit, vilket ändå borde tolkas som att ingen på L*enas sida kopplade ihop försvinnandet med skriken.
Frågan är om det bara var rädsla, eller om det kanske ändå var så att man inte hörde skriken?
Jag är otroligt nyfiken på hur det ligger till med det här.
SD borde ha jobbat denna dag?
Hann han göra det, eller blev han fast direkt i "letandet" efter LW?
Kanske han började direkt med sin egen utredning?
Vilka hade hon haft kontakt med på kvällen, vad
visste de (bra att veta för en misstänkt) och när var den sista kontakten (ännu bättre att veta).
Därefter kanske han tog kontakt med grannar, för att veta om de sett något (de som var hemma åtminstone)?
Tog han ledigt denna dag från jobbet?
Lite att "fixa" med eftersom hans vän försvunnit och den stundande resan?
Polisen kom ju (men när) för det första förhöret och sedan blev SD gripen och anhållen några timmar.
Hur mycket damage kontroll hann SD åstadkomma?
Ryktet i området borde spridits ganska snart vem som var misstänkt?
Blev grannarna orolig och vågade inte eller finns det ändå förklaringar?
Mystiskt är det ju med den grå damen som var på trädgårdsmässan. Hur kan det komma sig att hon missat att hon var ett viktigt vittne?
Finns det fler liknade vittnen?