2019-11-28, 21:24
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svd.se/legalisering-av-cannabis-kan-stoppa-gangen

Har han rätt?

Nej, han upprepar bara samma fallerade propagandainstrument som vi Legaliseringsförespråkare använde oss av för 20 år sedan och som vi sedan länge övergett eftersom de aldrig fungerade.

Citat:
Ursprungligen postat av NicholasUrfe
och jag skulle aldrig acceptera att städa, exempelvis, då jag skulle se det som förnedrande och ett för hårt slag mot min stolthet.

"Stolthet" är Evolutionens/överlevnadens främsta- och mest effektiva utrensningsverktyg.
Senast redigerad av Trolltestet 2019-11-28 kl. 21:27.
2019-11-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
https://www.svd.se/legalisering-av-cannabis-kan-stoppa-gangen

Har han rätt?

Ja, han har rätt. I de stater och länder man redan gjort detta i så har man äntligen fått en inkomst som både bekostar samhällets insatser MOT kriminalitet och hjälper människor som hamnar i tyngre missbruk.
Visst kommer folk fortfarande köpa cannabis svart och de länder som legalisera har dödsantalen gått ner och när man vägt in att man faktiskt får in skatt och flyttar kostnaden hos kriminalvården till sjukvården istället så är det betydligt bättre än dagens politik.
Att förespråka nikotin och alkohol (som för övrigt punktbeskattas och används för sjukvården/rehab) men att säga nej till detta är efterblivet. Folk tror verkligen att det kommer pundas i hela Sverige om man legalisera något så otroligt farligt som cannabis.
Folk verkar inte kunna ta in att alkohol är precis så jävla mkt drog som allt annat sinnesförändrande. Är ni så hjärntvättade att ni tror det är gud som sagt att det skall vara lagligt? "Alkohol är lagligt och alkoholism är inte samma som narkoman!" Jo det är det. Båda är beroende resten av livet och alkohol är direkt dödligt för den som blir alkoholist och försöker sluta själv. Alkohol och benzodiazipiner är de enda drogerna som är direkt dödliga om man slutar rakt av. Ja, t.o.m heroin/fentanyl är relativt ofarligt att sluta med tvärt. Visst, en av de värsta dagarna i ditt liv väntar när du slutar med det. Cannabis? Har själv rökt flera år och slutat tvärt flera gånger. Idag röker jag bara några gånger per år, enbart för att jag kan bli av med jobbet för jag väljer en hälsosammare drog än alkoholen som inte är accepterad i vårat "moderna" land.
Har bott i USA, där vet alla att beroende är en sjukdom. Här i Sverige vet bara vi narkomaner och alkoholister (och vårdpersonal och några fåtal poliser) som gått en rehab att beroende är en sjukdom som aldrig går över men den kan hållas i schack om man inte matar den med droger.
Tyvärr har vi läkare i tv i form av soldoktorn som påstår att cannabis är dödligt. Ja, om du sätter dig bakom ratten så är den dödlig och röker du det så är det inte hälsosammare än vanlig cigarettrökning, utom att nikotin är cancerframkallande när det röks. THC och CBD är inte cancerogent.

En no-brain er för er som läst så här långt.
Vad är bäst? (siffrorna är bara tagna ur luften).
Ha det som idag, 10 miljarder i utgifter pga narkomaner och massor av böter till de som aldrig har råd att betala böter och 1 miljard rakt ner i fickan på organiserad brottslighet eller flera miljarder i skatteintäkter och betydligt mindre pengar ner i den organiserade brottsligheten?
Hanif har rätt men tyvärr lockar han inte mig att rösta blått.
Senast redigerad av Lonespecifikation 2019-11-28 kl. 21:32.
2019-11-28, 21:29
Medlem
Är ingen stoner direkt. Har dock rökt gräs och gör det fortfarande vid speciella tillfällen, kanske 2-3 gånger per år. Jag tycker att legalisering och statlig försäljning är rätt väg att gå, jag ser inte många negativa konsekvenser med det. Rent logiskt borde det minska de kriminella gängens intäkter avsevärt och det borde minska attraktiviteten att ansluta sig till ett gäng. Visst kan man argumentera för att det finns andra marknader för de kriminella att öka, men jag tror att det är lättare att rekrytera hashlangare (som till och med en mönstermedborgare som jag kan anse vara relativt harmlöst extraknäck) än att vara indrivare, sälja tyngre droger eller råna människor. Det bör minska rekryteringsbasen för gängen.

Slutligen tror jag inte att cannabis är en gateway till tyngre droger, däremot tror jag att agera försäljare åt en kriminell grossist kan leda till tyngre kriminalitet.
De som redan djupt inne i skiten och börjar ägna sig åt värre bus kan staten med fördel motverka med hårdhandskarna, vilket blir en verklighet senast 2022 när Nya Alliansen får chansen <3 (Kd,M,SD).
De negativa effekterna för samhället av att jag och andra hårt arbetande individer får möjlighet att ta ett lugnande bloss lite då och då torde vara marginella.
2019-11-28, 21:29
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonespecifikation
Ja, han har rätt. I de stater och länder man redan gjort detta i så har man äntligen fått en inkomst som både bekostar samhällets insatser MOT kriminalitet och hjälper människor som hamnar i tyngre missbruk.

och i dessa stater och länder så har all gängkriminalitet/maffia försvunnit helt, eller har den bara sadlat om?
2019-11-28, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
och i dessa stater och länder så har all gängkriminalitet/maffia försvunnit helt, eller har den bara sadlat om?

Du fattar verkligen inte? Vadå all gängkriminalitet? Det kommer man aldrig komma undan så länge man inte ger dödsstraff på all gängkriminalitet. Du lever i en drömvärld om du ska få bort all kriminalitet. Varför är alkohol lagligt? Ge mig ett bra argument. Kan hjälpa dig på traven, tänk "skatteintäkter".
Vad är bäst, låta all inkomst från droger gå oavkortat till den organiserade brottsligheten som det är idag. Eller börja konkurrera ut den?
Hur bra gick det med alkoholen under förbudstiden? Vad hände direkt efter när det var lagligt igen? Se på USA t.ex när det gäller förbudstiden. Maffian växte sig så stor att de nästan tog över helt i flera städer. Ge mig ett enda argument varför just cannabis inte skulle kunna ge samma effekt.
2019-11-28, 21:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LittleFish
Låt folk röka. Att det ska vara så jävla svårt att låta folk få bestämma över sina egna liv. Jävla fjanteri i Sverige jämt. Sverige = Europas moralkärring.

Jag håller med. Svensk moral suger b*lle.
2019-11-28, 21:43
Medlem
Ja, jag tror faktiskt det skulle göra saker lite bättre iallafall och även öppna upp för en helt nu industri, vilket jag gärna skulle vilja ta del av och göra nån form av karriär ^^
2019-11-28, 21:44
Medlem
Citat:
Du fattar verkligen inte? Vadå all gängkriminalitet? Det kommer man aldrig komma undan så länge man inte ger dödsstraff på all gängkriminalitet. Du lever i en drömvärld om du ska få bort all kriminalitet. Varför är alkohol lagligt? Ge mig ett bra argument. Kan hjälpa dig på traven, tänk "skatteintäkter".
Vad är bäst, låta all inkomst från droger gå oavkortat till den organiserade brottsligheten som det är idag. Eller börja konkurrera ut den?
Hur bra gick det med alkoholen under förbudstiden? Vad hände direkt efter när det var lagligt igen? Se på USA t.ex när det gäller förbudstiden. Maffian växte sig så stor att de nästan tog över helt i flera städer. Ge mig ett enda argument varför just cannabis inte skulle kunna ge samma effekt.

Håller med samt att man får polisen att behöva gå på färre brott som även svenskar gör. Jag är svensk och jag gillar cannabis det är inget fel med det. Ganska naturligt anser jag då det är från modernatur.
2019-11-28, 21:45
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrasnarran
Var någonstans i världen har det här fungerat menar du? Eller är det ingen som verkligen velat innan? Ge mig ett exempel där bättre tull och hårdare tag lett till att folk slutat bruka olagliga droger!
Ni drogronantiker är som små barn i eran retorik.
Men jag försöker förklara tankefelet:
Det handlar inte om droganvändadet i sig, utan att man genom ett drogreligös romantikerskimmer på fullt allvar tror att en fri drogmarknad trollar bort kriminalitet och styr pengaflödet från kriminaliteten och skapar ett samhälle med ordning. Hallelulia igen!

2019-11-28, 21:48
Medlem
Gavins-Friends avatar
https://www.theguardian.com/news/2017/dec/05/portugals-radical-drugs-policy-is-working-why-hasnt-the-world-copied-it

Helt rätt väg att gå. Kriminaliteten kommer störtdyka, mindre knark osv.

Cannabis är faktiskt lagligt i Sverige. Det är THC som är olagligt. Cannabis innehåller drygt 100 andra ämnen. Men folk har tragiskt dålig koll på den plantan och hur smutskastningen gick till. Inte ens de som är för legalisering av marijuana eller hasch förstår inte skillnaderna.

Men självklart borde all form av cannabis vara laglig även om det inte ens hade påverkat gängkriminaliteten. Folk som inte inser det är inte pålästa. Nu råkar det också vara så att kriget mot droger är meningslöst och förstör många fler liv än det räddar, men det inser inte korkade människor.
2019-11-28, 21:50
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Du fattar verkligen inte? Vadå all gängkriminalitet? Det kommer man aldrig komma undan så länge man inte ger dödsstraff på all gängkriminalitet.

Fast Hanif påstår att det räcker med en legalisering för att få bort gängkriminalitet, och Ditt inlägg gav skenet av att även Du tyckte så.

What's Up?

Citat:
Du lever i en drömvärld om du ska få bort all kriminalitet.

Det är inte Jag som tror det, det är Du.

Se:
Citat:
Ja, han har rätt.

Förklara Dig!
2019-11-28, 21:50
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicememesbro
Så du menar att problemet är Danmark? Vilka karteller finns i Danmark?

Gängens verksamhet i delstater i södra US har minskat mest tack vare LEGALISERING. Om er pundiga teori stämmer skulle brottsligheten ökat när gängen "sadlat om". Det är inte så det fungerar, gängen följer inte LAS, de sparkar langarna om de inte säljer. Langarna är de minst kriminella och de kan inte sadla om till gangster för de är inte gangster, många langar bara för att försörja sitt eget missbruk, en hobby eller för att det är ett socialt och trevligt extraknäck. Gängen är högre upp i kedjan.

Det var ett svenskt gäng som sprängde skattemyndigheten i Danmark, gränsen, bron och tullen är nog inte helt oväsentlig för situationen, kontroll över myndigheterna är alltid kriminella gängs yttersta mål. Det är inte värt att öka osäkerheten och brotten i samhället för detta, vad är det ni vill uppnå med förbudet förutom ökad brottslighet, sönderslagna områden, korrupta myndigheter och starka kriminella organisationer?

Har förbudet lett till något bra, rökte folk mindre innan förbudet, langade barn innan förbudet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in