2019-11-28, 13:20
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linusida77
Jag har jobbat inom hemtjänst.
För att ta ut brukarnas nycklar, har du en tagg som är kopplad till dig till nyckelskåpet. Du kan alltså inte smyga ut en nyckel utan att det syns att du har tagit den. Allt loggas.

Generellt går hemma nyckeln till brukaren till ev soprum .precis som för oss alla andra. Dock har inte hemtjänsten tillgång till ev nycklar till källarföråd. Dessa nycklar finns antingen hos brukaren eller hos anhöriga .

Min dörrnyckel går till entrédörr, lägenhet, cykelrum, källare, tvättstuga, mopperum, grovsoprum och sen kan jag låsa upp komposten med.
Citera
2019-11-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Väldigt olika.
Inom hemtjänsten ser man vart personen varit med tex nyckel plus att det har han inte tillgång till på ledig tid. För arbetstid skulle han aldrig hinna dumpa en kropp då dom har en viss tid innan dom ska vara på plats hos nästa vårdtagare. Sen varför skulle han gömma i soprum m.m då hade ju kroppen garanterat hittats ganska lätt.
Citera
2019-11-28, 13:21
Medlem
Torsdag 14/11 kväll hörs bråk från den MT bostad som pågår i ca. 20 minuter sedan tystnad.

Natt mellan torsdag 14/11 samt fredag 15/11 hör granne tunga steg i trapphuset

Natt mellan torsdag 14/11 samt fredag 15/11 vid kl.02-04 finns iakttagelser vid sjö i Ljungskile

Jag har inga tidsuppgifter avseende bråket eller de tunga stegen i trapphuset, men om den MT mördat Wilm någon gång under torsdags kvällen, men väntat tills cirka 01-02 med att våga sig ut till ett fordon med kroppen. Därefter åkt mot Ljungskile, han är framme runt 02-04.
Polis har ju letat mycket i just Ljungskile utan resultat. Kan vara så att den MT letat efter en lämplig plats och därför befunnit sig i Ljungskile, men valt att inte dumpa kroppen där av någon anledning (finns uppgifter från någon i Ljungskile att hennes hundar börjat skälla).

Om ovan scenario stämmer, så har den MT varit i Ljungskile kl. 02-04 för att därifrån köra till en plats där han dumpat kroppen. Det ljusnar sent, men folk börjar röra på sig till arbeten mm. från kl.06 på morgonen.
Enligt denna teori så har den MT haft cirka 2 timmar (från Ljungskile) på sig att dumpa kroppen. Alltså, max 2 timmar från Ljungskile. Den tiden kan vara kortare också beroende på när han befann sig på arbetet på fredagen 15/11. Lägg även till tid för hem, duscha, åka till jobbet.
Citera
2019-11-28, 13:23
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbrorbertil22
I hemtjänst i annan kommun använder vi en app i arbetstelefoner som låser upp ytterdörr hos brukare (detta loggas även såklart). Men givetvis finns det fåtal brukare som man har en fysisk nyckel till.

Det låter däremot extremt korkat att gömma W hemma hos någon annan, risken för att hon hittas blir såklart mycker större. Och hur ska det ske rent tekniskt, utan att bli upptäckt vid själva dumpningen? Långt bort från mänsklig aktivitet låter mer troligt.

Låter också jävligt korkat ifall han mördat henne i lägenheten (vilket man verkar tro) burit ner henne flera trappor och använt bil som han har koppling till. Jag tror inte han är så smart. Det finns en anledning till att misstankar stärks efter förhör och analyser av fynd.
Citera
Medlem
Linusida77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Min dörrnyckel går till entrédörr, lägenhet, cykelrum, källare, tvättstuga, mopperum, grovsoprum och sen kan jag låsa upp komposten med.

Såklart det finns alla varianter på nycklar. Men generellt av egen erfarenhet brukar det finnas olika nycklar.
Har själv alltid bott i hyreslägenhet o har alltid behövt minst 2 st nycklar beroende på vart jag ska...lägenhet källare eller tvättstuga.
Citera
Medlem
UgLyBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingorbit
Inom hemtjänsten ser man vart personen varit med tex nyckel plus att det har han inte tillgång till på ledig tid. För arbetstid skulle han aldrig hinna dumpa en kropp då dom har en viss tid innan dom ska vara på plats hos nästa vårdtagare. Sen varför skulle han gömma i soprum m.m då hade ju kroppen garanterat hittats ganska lätt.
beror helt på vad för system de har.
Citera
2019-11-28, 13:24
Medlem
CzeLiouss avatar
Citat:
Men möjliheten finns. Hon kan ha legat i en bil tills på måndagen. Eller så hade han nycklar med sig samma dag och hon dog. Vi vet inte!

Har han tillgång till mängder av nycklar undrar jag? Är det verkligen ingen i tråden som känner till vilka arbetsrutiner gäller i hemtjänsten Uddevalla?

Det skulle väl även gå att sno en nyckel hos brukaren vid ett tidigare vanligt besök utan att vissa brukare skulle märka att en av deras nycklar är borta, speciellt om denne bor ensligt nånstans och äger en lada eller liknande.

Sen åka dit under natten eller helgen och använda den stulna nyckeln, speciellt om ladan ligger lite mer undanskymt från huset vilket inte är helt omöjligt.

Finns ju även många olåsta lador som ligger ensamma här o där på landsbygden, iaf här omkring (inte jätte långt från Uddevalla ändå men några timmar) så skulle ju kunna se liknande ut där, men polisen har säkert sökt igenom de mest troliga eller så hade ju säkert nån hund markerat utanför.
Senast redigerad av CzeLious 2019-11-28 kl. 13:30.
Citera
2019-11-28, 13:25
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Men möjliheten finns. Hon kan ha legat i en bil tills på måndagen. Eller så hade han nycklar med sig samma dag och hon dog. Vi vet inte!

Har han tillgång till mängder av nycklar undrar jag? Är det verkligen ingen i tråden som känner till vilka arbetsrutiner gäller i hemtjänsten Uddevalla?

Uddevalla, ny användare. Arbetskamrat?
Citera
2019-11-28, 13:27
Moderator
BlueSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Jag vet vad du menar. Jag säger endast att man inte kan uttala sig så som polisen gjort, att man letat överallt. Fattar du??
Ja, jag sa ju att jag höll med! :-)
Citera
2019-11-28, 13:28
Medlem
53....so whats avatar
Citat:

Säger inte att detta gäller din nyckel, men...

ibland finns det olika nycklar som är kodade på olika sätt till samma system.
Typ A - B - C nycklar med olika access för olika utrymmen. A nyckeln är huvudnyckel och går överallt, de andra kan ha andra kombinationer.
Citera
2019-11-28, 13:29
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingorbit

Nej... stämmer inte. Men vi jobbar i olika kommuner 🙂
Citera
2019-11-28, 13:31
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CzeLious
Det skulle väl även gå att sno en nyckel hos brukaren vid ett tidigare vanligt besök utan att vissa brukare skulle märka att en av deras nycklar är borta, speciellt om denne bor ensligt nånstans och äger en lada eller liknande.

Precis lite såna vibbar jag får. Att han snokat runt tidigare och gjort nåt så jävla simpelt som att lägga henne nånstans där ingen tror man behöver leta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in