2019-10-29, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
Jag har en fråga, som visserligen inte följer topic helt men som ändå är inom området missbruksrelaterade skador av centralstimulanta.

Jag har hört att användning av amfetamin, jag förstod det som långvarig användning - kan ge nedsatt syn och hörsel, jag har provat sökt och hittade några trådar som jag upplevde bekräftade påståedet (åtminstonde angående synen) dock var det väldigt gamla trådar och hade inte heller gett speciellt bra svar.

Frågan är:
Stämmer påståendet? Gäller det både hörsel och syn? Och hur kan det komma sig d.v.s. vad är det som händer i kroppen och orsakar just de biverkningarna? Gäller det bara om man intar amfetaminet på ett visst sätt exempelvis: IV, nasalt, rektalt eller oralt?

Ont:
Ja det har jag, dock har jag inte använt så mycket amfetamin utan mer andra preparat, skadorna jag tycker mig ha upplevt är framförallt koncentrtionssvårigheter, ganska allvarliga emallanåt faktiskt. Möjligtvis fler skador men det är svårt att veta om det verkligen kommer från droganvändandet eller beror på att man blivit lite äldre och det kansek skulle ha kommit iaf (?). Jag hade även problem med panikångest ett tag men det har försvunnit sedan länge, ångesten berodde antalgligen på ett flerårigt cannabisanvändande tror jag själv.

Jag har haft ett amfetamin missbruk i 10år och alltid kört nasalt. Men jag har ingen nedsatt hörsel eller syn pga det. Snarare min arbetsmiljö som sabbat hörseln.. Men stela leder, sexmissbruk, och brända dopamin receptorer är mina men efter missbruket
Citera
2019-11-22, 00:34
Medlem
Shadowcrafts avatar
Åkte på en hjärnskada av alla psykoser så hörde konstant röster rätt länge, men drogfri i 6 månader nu och den är nästan helt borta. Annars har jag inte märkt så mycket psykiska men, har återhämtat mig bra. Körde IV i typ 1.5 - 1 år dagligen.
Citera
2019-11-22, 15:42
Medlem
Nkpgisits avatar
Sjuka jävla drömmar. Läskiga drömmar.
Vart ren i 6 dagar nu tror jag från amfetamin / metamfetamin IV. Samt elektriska stötar som går i mig känns det som. Och juste, är så förbannat trött hela tiden. JÄVLIGT trött.
Citera
2019-11-24, 17:35
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C1rby
Bumpar en väldigt gammal tråd här, då den är den bästa och enda tråden gällande frågan. Kan vara bra att fyllas på.

Jag tenderar att hela tiden spänna mitt ben när jag spelar tv-spel, som jag gjorde när jag gick på tjack...
Men det ännu störigare är att jag känner mig tvungen att ta ett djupt andetag innan jag läser en spännande text/artikel/inlägg (?). Oftast mer än ett, då jag även vill ta ett då och då mitt i texten för det känns bäst.
Så jävla konstigt men ... ja.

Det där med att hålla andan är något jag också gör en del del och jag misstänker det är ett bestående men av tjacket. Jag lider inte allt för mycket av det men tycker mest det är underligt. Annars är det mest mina tänder som fått lida av att jag fortfarande som nykter gnisslar tänder vilket gjort att jag slipat ned tänderna en del. De ser fortfarande bra ut men ser mindre ut. Varit nykter och ren över ett halvår nu och ska fortsätta så.
Citera
2019-11-24, 20:07
Medlem
bortmedfifittors avatar
Postar detta från min tripp-rapport som rör amfetamin som jag började ta dagligen för 2 år sen. Tror den har god relevans för denna tråd, för men, det får man. Och det största menet, det är för alltid över-stimulerade dopamin-receptorer som för alltid kommer skrika efter dopamin-aktiviteter.

"Ingen vet längre om och när min amfetamin-historia kommer att ta slut. Det var väldigt naivt av mig att börja gå på tunga droger dagligen, droger som mixtra med hjärnas signal-substanser. Tänk om jag visste det då.

Den första oskyldiga gången blev till en vidrigt inpräntad vana, eftersom amfetaminet fick mig att fungera så bra i början, jag blev en person jag tidigare inte hade motivation att vara. Jag förstod att så fort något viktigt behöver göras, när jag har mycket arbete eller det händer mycket i liv, då behöver jag en boost för att bl mitt bättre jag och prestera, leverera. Amfetamin.

Nu har det gått lite mer än två år av nästan dagligt bruk. Sommaren efter min jungfru-gång, fick jag av en vänlig vän 5g amfetamin i form av min 28-års dag present. För att jag hade bett honom om det. Sen dess har det blivit en återkommande daglig vana av 1-2 månader på tjack, 1 utan, 1-2 på, 1 utan, etc. Ganska mycket tjack med andra ord. Jag har även dragit på mig ett benso-beroende eftersom man inte kan gå på tjack dagligen utan att ha benso till hands för att klara av det.

Idag är förstås allt mycket värre, främst för tjacket är en så naturlig del av den jag är, i början iaf. Då blir jag den där personen jag vill vara. Men.... det har ett högt pris att tömma hjärnan på all dopamin under en kort, intensiv period. Och det går snabbare och snabbare utför varje gång man börjar igen.

1. Idag är att gå till sängs det värsta jag vet. Sömnen är min största fiende, att gå och lägga sig är en mardröm, för jag vet precis vad som kommer att hända. Jag kommer, även på benso, sova sämre och sämre, och sämre, mindre djupt, mer oroligt, helt omöjligt att somna. Skallen bara ekar av tomhet och utmattning. Många mörka, plågsamma och tysta vakna timmar i sängen i vetskap om att det är omöjligt att somna, man mår piss och ska upp någonstans, det är fruktansvärt. Sömnen påverkas otroligt mycket av återkommande amfetamin-bruk. Man har ju varken lugn och kroppen eller sinnet på tjack.

2. Toleransen på benso skjuter i höjd snabbare än tjack för, därför man behöver mer och mer för att kunna sova några timmar alls. Till slut käkar man 6mg Iktovril (i bästa fall) varje kväll och kan ändå inte sova.

2. Efter uppehåll av ca 3-4 v utan skiten så känns första igen 10 rusen ganska bra. Typ säg att man pallar ta det en vecka, dagligen, för att till slut må piss även PÅ det. Det är det värsta, den stunden när man mår fruktansvärt både på tjack men ännu värre utan. Det går inte att förklara hur vidrigt det är. Allt är bara ren jävla misär. För det finns inget dopamin kvar att ta av. Man utmattar hjärnan med konstanta extrema påslag av olika signalsubstanser via droger.

3. Käkarna, sönderbitna läppar, kinder och tunga ska vi inte ens tala om.

4. Helt oförmögen till att sluta göra saker, idiotisk skit som att fylla i en tavla eller rensa hemma.

5. Jag märker ett extremt sug efter allt som är dopamin-utsöndrande när jag går av tjacket nu. Allt det dåliga, socker, skräpmat, alkohol, nikotin. Bring everything to the table. Man har ju tömt hjärnan på dopamin. Need it.

6. Minnet blir riktigt jävla dåligt av både benso och tjack. Ärligt talat blir man till direkt efterbliven, och kan inte föra simplaste konversationerna. Det är ingen tvekan om saken.

6. AT numer ska vi inte ens prata om. Kan inte andas fullt ut, svag men samtidigt tung i kroppen,vill konstant sätta mig ner, gråta, kroppen är kraftlös, huvudet värker och man fattar ingenting av vad som försiggår omkring en, speciellt om det är det minsta komplicerat. För minnet funkar inte, man kan inte koncentrera sig på ett samtal, säger dumma saker eftersom man inte minns vad man sagt. Man är inte förmögen till att göra någonting, för att allt känns tråkigt att göra, allt i ens liv känns hemskt, fel och tråkigt. Dvs noll motivation till att göra ens roliga saker, plus alla fysiska symtom i form konstant trötthet, och en riktigt dålig kognitiv förmåga. Man är så deprimerad det bara går att bli. Men, det går över efter ungefär en vecka, 2-3 dagar av misär kan man klart förvänta sig. 3-4 v utan amfetamin är jag mer eller mindre mig själv igen.

Och då, då tror man att man är fri. En-två månader utan, man mår bra, man tänker klart, man är glad. Då köper man den där numer 10g påsen, och så börjas cykeln om igen. Sen har det plötsligt gått flera år, och man vet inte hur man ska sluta upp med denna helt värdelösa vana".
Citera
2019-11-26, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper
Det där med att hålla andan är något jag också gör en del del och jag misstänker det är ett bestående men av tjacket. Jag lider inte allt för mycket av det men tycker mest det är underligt. Annars är det mest mina tänder som fått lida av att jag fortfarande som nykter gnisslar tänder vilket gjort att jag slipat ned tänderna en del. De ser fortfarande bra ut men ser mindre ut. Varit nykter och ren över ett halvår nu och ska fortsätta så.

Gnisslar tänder även jag, i vart fall om nätterna ibland enligt sambon!
Ja det med andningen är inte så störande hemma som vanligt förstås, men var i somras iväg i en stuga några stycken och hände ju att man satt o läste i nån bok nån morgon/kväll. Då började man undra lite hur många gånger det var socialt ”Ok” att ta en djup suck eller hålla andan, innan övriga började kolla snett 😂 Haha, då var det lite jobbigt. Och kan tänka mig om man sitter med ex. kollegor på en jobbrast alla inne i sitt 🤔 Men det kunde ju varit värre ja, men knäppt vi inte kan sluta med det! ;D
Citera
2019-11-26, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Postar detta från min tripp-rapport som rör amfetamin som jag började ta dagligen för 2 år sen. Tror den har god relevans för denna tråd, för men, det får man. Och det största menet, det är för alltid över-stimulerade dopamin-receptorer som för alltid kommer skrika efter dopamin-aktiviteter.

"Ingen vet längre om och när min amfetamin-historia kommer att ta slut. Det var väldigt naivt av mig att börja gå på tunga droger dagligen, droger som mixtra med hjärnas signal-substanser. Tänk om jag visste det då.

Den första oskyldiga gången blev till en vidrigt inpräntad vana, eftersom amfetaminet fick mig att fungera så bra i början, jag blev en person jag tidigare inte hade motivation att vara. Jag förstod att så fort något viktigt behöver göras, när jag har mycket arbete eller det händer mycket i liv, då behöver jag en boost för att bl mitt bättre jag och prestera, leverera. Amfetamin.

Nu har det gått lite mer än två år av nästan dagligt bruk. Sommaren efter min jungfru-gång, fick jag av en vänlig vän 5g amfetamin i form av min 28-års dag present. För att jag hade bett honom om det. Sen dess har det blivit en återkommande daglig vana av 1-2 månader på tjack, 1 utan, 1-2 på, 1 utan, etc. Ganska mycket tjack med andra ord. Jag har även dragit på mig ett benso-beroende eftersom man inte kan gå på tjack dagligen utan att ha benso till hands för att klara av det.

Idag är förstås allt mycket värre, främst för tjacket är en så naturlig del av den jag är, i början iaf. Då blir jag den där personen jag vill vara. Men.... det har ett högt pris att tömma hjärnan på all dopamin under en kort, intensiv period. Och det går snabbare och snabbare utför varje gång man börjar igen.

1. Idag är att gå till sängs det värsta jag vet. Sömnen är min största fiende, att gå och lägga sig är en mardröm, för jag vet precis vad som kommer att hända. Jag kommer, även på benso, sova sämre och sämre, och sämre, mindre djupt, mer oroligt, helt omöjligt att somna. Skallen bara ekar av tomhet och utmattning. Många mörka, plågsamma och tysta vakna timmar i sängen i vetskap om att det är omöjligt att somna, man mår piss och ska upp någonstans, det är fruktansvärt. Sömnen påverkas otroligt mycket av återkommande amfetamin-bruk. Man har ju varken lugn och kroppen eller sinnet på tjack.

2. Toleransen på benso skjuter i höjd snabbare än tjack för, därför man behöver mer och mer för att kunna sova några timmar alls. Till slut käkar man 6mg Iktovril (i bästa fall) varje kväll och kan ändå inte sova.

2. Efter uppehåll av ca 3-4 v utan skiten så känns första igen 10 rusen ganska bra. Typ säg att man pallar ta det en vecka, dagligen, för att till slut må piss även PÅ det. Det är det värsta, den stunden när man mår fruktansvärt både på tjack men ännu värre utan. Det går inte att förklara hur vidrigt det är. Allt är bara ren jävla misär. För det finns inget dopamin kvar att ta av. Man utmattar hjärnan med konstanta extrema påslag av olika signalsubstanser via droger.

4. Helt oförmögen till att sluta göra saker, idiotisk skit som att fylla i en tavla eller rensa hemma.

5. Jag märker ett extremt sug efter allt som är dopamin-utsöndrande när jag går av tjacket nu. Allt det dåliga, socker, skräpmat, alkohol, nikotin. Bring everything to the table. Man har ju tömt hjärnan på dopamin. Need it.

6. Minnet blir riktigt jävla dåligt av både benso och tjack. Ärligt talat blir man till direkt efterbliven, och kan inte föra simplaste konversationerna. Det är ingen tvekan om saken.

6. AT numer ska vi inte ens prata om. Kan inte andas fullt ut, svag men samtidigt tung i kroppen,vill konstant sätta mig ner, gråta, kroppen är kraftlös, huvudet värker och man fattar ingenting av vad som försiggår omkring en, speciellt om det är det minsta komplicerat. För minnet funkar inte, man kan inte koncentrera sig på ett samtal, säger dumma saker eftersom man inte minns vad man sagt. Man är inte förmögen till att göra någonting, för att allt känns tråkigt att göra, allt i ens liv känns hemskt, fel och tråkigt. Dvs noll motivation till att göra ens roliga saker, plus alla fysiska symtom i form konstant trötthet, och en riktigt dålig kognitiv förmåga. Man är så deprimerad det bara går att bli. Men, det går över efter ungefär en vecka, 2-3 dagar av misär kan man klart förvänta sig. 3-4 v utan amfetamin är jag mer eller mindre mig själv igen.

Och då, då tror man att man är fri. En-två månader utan, man mår bra, man tänker klart, man är glad. Då köper man den där numer 10g påsen, och så börjas cykeln om igen. Sen har det plötsligt gått flera år, och man vet inte hur man ska sluta upp med denna helt värdelösa vana".

Läste. Är tjej, jag med. Blev lite rörd/ledsen. Är nog bra att din text står här. Den hjälper nog många i valet o kvalet att sluta. Jag hoppas du med klarar det <3 För mig hjälpte det med anti-Depp från vårdcentralen. Fick gå på SSRI en månad, hjälpte inte o gick på med att det var energin ja saknade. Fick då Venlaflaxin, hjälpte inte heller nåt märkbart.. efter en månad skulle jag dubbla dosen och nu, 2 mån senare har energin magiskt börjat återvända Men det kom smygandes , märkte knappt det själv förrän en dag, att ja inte längre behövde tjacket o inte saknade det heller (om ja inte tänker för mkt på att springa iväg o köpa, så det försöker jag låta bli - men det är verkligen inte så svårt , nu! Ja lovar att i det här stadiet kan din favoritsmak av Ben&Jerry-glass på riktigt mäta sig (och vinna) om du ska köpa en sådan kontra cykla iväg/ta bussen/klydda för det orkar du inte hehe) så finns hopp! Kramar<3 (Jag körde en Ben&Jerry med kanelbullesmak idag! För jäkla god! ;-) )
Citera
2019-11-28, 10:14
Medlem
Spliffmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presentpapper

Är ren från amfetamin missbruk sen 10 år, silade. Har samma grej med andningen, ibland glömmer jag bort att ta andetag... Och får sen ta extra djupa. Verkar vara bestående...

Sen kan jag ha svårt att hålla fokus i en längre diskussion där man är fler än 2 i. Vet inte om det har med missbruket att göra dock.
Citera
2019-11-28, 11:22
Bannlyst
Citat:

när ni nu försöker sluta med drogerna , varför försöker ni inte utöva en spännande hobby som komplement till kickarna ni söker ? tror många sitter fast i skiten på grund av att det vanliga livet som nykter är dötrist .
Citera
2019-11-28, 16:45
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffmeister
Är ren från amfetamin missbruk sen 10 år, silade. Har samma grej med andningen, ibland glömmer jag bort att ta andetag... Och får sen ta extra djupa. Verkar vara bestående...

Sen kan jag ha svårt att hålla fokus i en längre diskussion där man är fler än 2 i. Vet inte om det har med missbruket att göra dock.

Känner igen mig i att ha svårt att hålla fokus i en diskussion, tror det är i mitt fall mestadels är på grund av min ADD.
Citera
2019-11-28, 22:53
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsrov
när ni nu försöker sluta med drogerna , varför försöker ni inte utöva en spännande hobby som komplement till kickarna ni söker ? tror många sitter fast i skiten på grund av att det vanliga livet som nykter är dötrist .

för att alla ens hobby blir förstår roligare utförda på tjack.
Citera
2019-11-28, 22:56
Bannlyst
Citat:
för att alla ens hobby blir förstår roligare utförda på tjack.

byt då hobby till nått mer spännande , utan droger

de finns och behöver inte vara så dyrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in