Citat:
Ursprungligen postat av
Pingubengt
Må så vara. Men värdet av ingenting blir fortfarande ingenting om man så multiplicerar med 10. Och det var lite av min argumentation. Att köpa en ungdoms tid, som är bara ung och där arbetsuppgiften är okänt är en lång process som ibland slutar i rent slöseri. Att köpa en "färdig" stabil medarbetare är kanske dyrare initialt mer genererar från dag ett om man gjort sin rekrytering korrekt. Och kan jobbet utan någon större vägledning. Effektivt och prisvärt.
Men då kommer ju företagen som ser värdet i äldre människor anställa dessa, eftersom kapitalism fungerar så. Den som genererar mest pengar anställs.
”Åldersdiskriminering” i Sverige existerar bara i branscher där en somalier kan göra jobben. Jag anställer hellre Jonte, 19 på mitt lager för en tredjedel av kostnaden, trots att Lars, 45 jobbat med laget i 25 år. Lars kommer aldrig nöja sig med 18000kr/månad, Jonte kommer att jobba häcken av sig för de pengarna. Samma sak gäller yrken som revisor och liknande.
Däremot i kunskapsintensiva branscher så är fördelningen unga-gamla mycket jämnare. Vi anställer 40plussare regelbundet.