Citat:
Ursprungligen postat av
Rosamund
Det spelar visst en roll. Om en kvinna/man mördar partnern som slagit och förnedrat henne i åratal blir det straffrabatt.
Det kan handla om liknande situation här. Om LW börjat med att hota och trakassera SD och så gjort under 6-7 år tills SD fått nog och dödat henne lär det aldrig bli tal om livsstidsstraff iaf.
Om SD har tur kan han få ner det till självförsvar eller vållande till annans död.
Dråp är också en rimlig möjlighet efter åratal av abuse. Ett offer kan bli helt galet till slut och förlora all vett och ha ihjäl sin misshandlare.
Här finns inga 10-åringar, möjligtvis du kanske eftersom du ens tänkte tanken

Jag har tidigare nämnt att naturligtvis allting skulle hamna i ett annat ljus om SD försvarat sig själv eller sina barn mot fysiskt våld och rädsla för sitt liv. Nu är det ju verkligen ingenting som ens antyder något i den riktningen i det här fallet.
SD har hotat och trakasserat offret under lång tid
LW verkar ha varit ganska illa tilltygad
SD har suttit i flera förhör och varit misstänkt men hela tiden nekat till brott. Han har haft gott om tid att berätta sin historia och borde rimligtvis redan ha gjort så om det skulle handla om dråp.
Det jag kan tänka mig är möjligen att han drar in HD i det hela på något vis och skjuter över en större del utav skulden på henne.
Har svårt att se att rättsväsendet i Sverige och våran lagbok skulle baseras på ”vem som startar någonting”. De bör rimligen se till alla faktorer och göra en bedömning utifrån detta.