2019-11-27, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Och då auktualiseras knäckfrågan: kan ett åtal mot SD läggas fram utan att HD också åtalas eller helt avskrivs?
Trådens allmänna uppfattning verkar vara att det inte är möjligt, anser själv att det borde gå. Inte optimalt men juridiskt gångbart.

Jo, men ändå inte friad. Rätt skola ju vara rätt.
Ställer dock mig själv i ledet med de som anser att han kom alldeles för billigt undan. Milt uttryckt.

Ok på det
Citera
2019-11-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Någon form av bevisning måste ju ha lagts SD till last vid hä-förhandlingen i aug, annars hade han inte blivit häktad. Och det borde knappast handla om något förhandslyssnande: DET hade ju varit en rättsrötebomb om nåt.
Tror de helt enkelt menar att åkl i okt började lämna över konkreta delar av fup:et till SD.

Det är som jag tidigare berättat här inom tråden i några av mina skrivna inlägg, det handlade om tre nya bevis samt därtill också ett nytt vittne, detta i sin tur flyttade upp den tidigare och då skäligen mordmisstänkte SD upp till nästa stegpinne, det vill säga, nu misstänkt på sannolika skäl för att ha bragt LW om livet.

Själv tycker jag att det är med mycket stor sannolikhet att det är rätt mördare [SD] som sitter häktad, frågan är bara hur insyltad HD var i mordet på LW och om polisen lyckas med att få fram tillräckligt med bevis mot vederbörande för ett nytt gripande ?

Mvh/ @JokerMannen
Citera
2019-11-27, 15:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag behöver bevis för vem av SD eller LW som började med hoten och trakasserierna.
Jag tar inte för givet att det var SD bara för att det var han som avslutade.

Från vilket år menar du?

Jag misstror inte utredarna.
Timmar av inspelade samtal kan man inte manipulera så att utredarna tror att det enbart är SD som trakasserar.
Jag misstänker också att det kommer att finnas mängder av vittnen som kan intyga att L*ena är den som är utsatt.

Skulle SD ha blivit misshandlad och hotad borde vänner som JG kunna bekräfta att han har haft blåmärken och visa på hot i form av sms/mms och liknande.

Kanske SD har lämnat något version om vad som föregått anmälningarna till JG, men den kommer inte att gå att bekräfta, det är min tro.

Man har rätt att försvara sig, men man ska också anmäla.
Vilket inte SD har gjort såvitt vi vet.

Jag är säker på att hoten kommer att chocka oss. Är man kapabel att slå sönder någons kropp under flera minuter så man dör och sedan leva som om att livet handlade om en underbar picnic på en sommaräng, då är man kapabel till mycket.

Varför drog L*ena tillbaka sina anmälningar?

Hon blev varse om den kapaciteten som fanns under masken.
Citera
2019-11-27, 15:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Jag har sett många trådar utveckla sig på olika sätt när FUP offentliggörs. Ibland har FB-deckarna legat steget före polisutredningen ibland missat väsentligheter. I den här tråden råder (minst) två helt olika uppfattningar om hur relationen mellan MGM och BO varit när det gäller kontroll, svartsjuka etc. Båda kommer inte ha rätt.
Ja, det handlar tydligen om två helt oförenliga helhetsbilder här. Lite förenklat skulle man väl kunna kalla det för roks-scenariot resp. kaninkokar-scenariot, och som du säger kan ju inte båda stämma. Det här är nog två raka motsatser som inte alls går att kombinera, åtminstone har jag ännu inte sett någon driva en sådan schizofren linje här i tråden.

Det är antagligen det här som är lite av åklagarens dilemma nu, att om hon skall försöka åtala så måste hon bestämma sig för ett av de här alternativen. Det blir ju lite olika motivbilder, och det får också konsekvenser för hur man skall göra med HD. I roks-scenariot passar ju HD inte alls in som misstänkt mördare tillsammans med SD, men kanske desto bättre i kaninkokar-scenariot.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-27 kl. 15:36.
Citera
2019-11-27, 15:23
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från vilket år menar du?

Jag misstror inte utredarna.
Timmar av inspelade samtal kan man inte manipulera så att utredarna tror att det enbart är SD som trakasserar.
Jag misstänker också att det kommer att finnas mängder av vittnen som kan intyga att L*ena är den som är utsatt.

Skulle SD ha blivit misshandlad och hotad borde vänner som JG kunna bekräfta att han har haft blåmärken och visa på hot i form av sms/mms och liknande.

Kanske SD har lämnat något version om vad som föregått anmälningarna till JG, men den kommer inte att gå att bekräfta, det är min tro.

Man har rätt att försvara sig, men man ska också anmäla.
Vilket inte SD har gjort såvitt vi vet.

Jag är säker på att hoten kommer att chocka oss. Är man kapabel att slå sönder någons kropp under flera minuter så man dör och sedan leva som om att livet handlade om en underbar picnic på en sommaräng, då är man kapabel till mycket.

Varför drog L*ena tillbaka sina anmälningar?

Hon blev varse om den kapaciteten som fanns under masken.

Jag menar att det är fullt normalt att både LW och SD bråkade och hotade fram och tillbaka. Jag lägger skulden på den som började. Den som utdelar första slaget får vara beredd att bli slagen tillbaka helt enkelt.

Kan vi vara säkra på att SD är den som började bara för att hans hot och trakasserier mot slutet var värre än LW:s och hon anmälde honom?

Problemet är att män som blir utsatta i nära relationer inte anmäler eftersom de inte tas på allvar. Det är kvinnorna som ses som offret och den svaga ändå. Det räcker med att hon gör en motanmälan så är det kört för mannen i princip.

Hur vet du att LW inte var den som påbörjade våldet i deras relation vilket till slut ledde till att SD fick nog och dödade henne?
Citera
2019-11-27, 16:08
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
Jo jag har förklarat det vid flera tillfällen. Jag tror att SD hade ett kontrollbehov och var väldigt svartsjuk utav sig. Därför tyckte han att han ägde LW. Han ville behålla kakan och samtidigt äta den. HD behövde han aldrig bekymra sig över eftersom hon aldrig deltog aktivt till en början i sociala sammanhang/Geocachingen utan var hemma med barnen. Dessutom förlät hon honom.
Tack för svaret.
Du insisterar att SDs svartsjuka är motivet till mordet. Om så vore så tror du HD antingen har mördat LW eller är medskyldig för att hon ömmade så över sin mans svartsjuka? Tror inte ett skit på det.

Citat:
Nu har jag gett dig ett svar. Då kan du väl bidra tillbaka med någonting. Jag har ju postat tidigare att jag tror SD och LW har dragit i varandra lite växelvis genom åren. Dock tror jag inte att LW under den sista tiden innan mordet var intresserad utav SD utan hon ville gå vidare. Du tror att HD ligger bakom mordet eftersom LW trakasserade dem korrekt? Vad tycker du pekar på att LW skulle vara intresserad utav SD mot slutet eller vad skulle vara anledningen till att LW inte ville låta dem vara? Jag kan nämligen rada upp en rad argument mot detta så det skulle vara intressant att höra hur du får ihop din teori.

Det fetade:
-Det är säkert som du säger att hon inte var intresserad av SD sista tiden innan mordet och ville gå vidare. Det är dock irrelevant då du ånyo bortser från att orsaken till mordet inte har ett skvatt att göra med vad LW ville.

-Hon ville men klarade inte bli nobbad och gå vidare. Har ingenting med kärlek till SD att göra som du vill göra gällande att jag påstår. Läs noga denna gång.

-Du tror alltså att SD mördat LW för att han ville ha henne ha för sig själv, (svartsjuka) och fortsätta det destruktiva knullandet samtidigt som han ville behålla äktenskapet med HD? Nix.

-Troligare är att SD inte ville fortsätta fulknullandet och lappa ihop det med HD och att detta är anledningen att LW gick bananas och började kriga. Detta tror jag är upprinnelsen till LWs hot om att berätta för HD och till dom hot du ständigt upprepar SD utsatt LW för. Det blev krig och LW vek sig inte ens bakom planket.

-Det våldsamma öde LW rönte kan enligt mitt förmenande bara motiveras med hennes dokumenterade svårighet att hantera motgångar och inte med en påhittad patologisk svartsjuka från SD.

-Om Åkl ger sig på att driva din ologiska tes i kommande huvudförhandling så finns en överhängande risk att SD går loss
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-11-27 kl. 17:01.
Citera
2019-11-27, 16:16
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag behöver bevis för vem av SD eller LW som började med hoten och trakasserierna.
Jag tar inte för givet att det var SD bara för att det var han som avslutade.

Jag ser svaret i hur SD hanterade situationen i bilen.

Man håller inte ner en människas överkropp i ett hårt grepp och knoggnuggar inte människor för att de vill prata färdigt först.

Jag har då aldrig i hela mitt liv sett ett sådant agerande i någon situation . Inte heller hört talas om att mina vänner eller släktingar tar till våld när man bråkar.

Inte heller har jag haft vänner/släktingar som skickar hot om att lägga ut känsliga/privata sms/mms för att de blir förbannade.

SD löser sina problem med våld.
Som jag ser det.
Citera
2019-11-27, 16:18
Medlem
notknapparens avatar
Lägger ut detta inlägg som en påminnelse för oss i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du har helt rätt, hon umgicks mycket med män men la definitivt inte ut sig, hon uppträdde med integritet.
Ja affären mellan LW och SD kan bekräftas, likaså att HD alldeles nyligen förbjudit SD att ha någon som helst kontakt med LW då SD-HD skulle försöka lappa ihop äktenskapet.

LW hade sedan tidigare förbjudit SD att kontakta henne.
Citera
2019-11-27, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tack för svaret.
Du insisterar att SDs svartsjuka är motivet till mordet. Om så vore så tror du HD antingen har mördat LW eller är medskyldig för att hon ömmade så över sin mans svartsjuka? Tror inte ett skit på det. No way!

Det fetade:
Det kan mycket väl vara som du säger att hon inte var intresserad av SD sista tiden innan mordet och ville gå vidare. Det är dock irrelevant då du igen bortser från att orsaken till mordet inte har ett skvatt att göra med vad LW ville. Hon ville men klarade inte bli nobbad och gå vidare. Har ingenting med kärlek till SD att göra som du vill göra gällande att jag påstår. Läs noga denna gång.

Du tror alltså att SD mördat LW för att han ville ha henne ha för sig själv, (svartsjuka) och fortsätta fulknullandet samtidigt som han ville behålla äktenskapet med HD?

Det våldsamma öde LW rönte kan enligt mitt förmenande bara motiveras med hennes dokumenterade svårighet att avvisas och inte med en påhittad patologisk svartsjuka från SD.

Om Åkl ger sig på att driva din ologiska tes i kommande huvudförhandling så finns en uppenbar risk att SD går loss

Jag tror att det var SD:s svartsjuka, kontrollbehov över att han ansåg sig äga LW samt att han beskyller henne för att ha saboterat hans liv som motiv i hans sjuka hjärna. HD hatade LW och är hon förövaren eller direkt fysiskt inblandad i mordet så tror jag att det i så fall är ett långvarigt hat som hon släppt löst. Hon verkar ju enbart anklaga LW för sitt misslyckade äktenskap och inte SD som ju var själva orsaken.

Jag tror inte bara att LW ville dumpa honom och gå vidare. Jag tror att hon antingen redan hade gjort så eller var på väg att göra så. Att SD ville behålla henne är ju rätt uppenbart. När HD fick veta om deras förhållande och förbjöd SD att träffa LW så styrde han omgående upp det hela med hemligare möten i stället. SD har dessutom skickat saker till andra personer som pekar mot samma sak.

Det finns redan klara bevis att SD var sjukligt svartsjuk och försökte kontrollera LW. Så det är faktum. För den linjen har åklagaren gott och väl underbyggd bevisbörd. Dessutom hot utav grövsta sorten.
Citera
2019-11-27, 16:38
Medlem
Citat:
Jag ser svaret i hur SD hanterade situationen i bilen.

Man håller inte ner en människas överkropp i ett hårt grepp och knoggnuggar inte människor för att de vill prata färdigt först.

Jag har då aldrig i hela mitt liv sett ett sådant agerande i någon situation . Inte heller hört talas om att mina vänner eller släktingar tar till våld när man bråkar.

Inte heller har jag haft vänner/släktingar som skickar hot om att lägga ut känsliga/privata sms/mms för att de blir förbannade.

SD löser sina problem med våld.
Som jag ser det.

Killen trodde antagligen att han kunde fortsätta i samma stil men då anmälde L. och det var mer än han klarade av. Dessutom svartsjukan, "kränkningen" när hon ville gå vidare och umgås med andra. Klart han exploderade. Men hur man än vrider och vänder på allt så har varje individ ett ansvar att inte begå brott. Skulden är hans.
Citera
2019-11-27, 16:44
Medlem
Citat:
Lägger ut detta inlägg som en påminnelse för oss i tråden.

Citat:
itat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Du har helt rätt, hon umgicks mycket med män men la definitivt inte ut sig, hon uppträdde med integritet.
Ja affären mellan LW och SD kan bekräftas, likaså att HD alldeles nyligen förbjudit SD att ha någon som helst kontakt med LW då SD-HD skulle försöka lappa ihop äktenskapet.

LW hade sedan tidigare förbjudit SD att kontakta henne.

Den uppgiften känns inte helt säker med tanke på att
hon sprang ifatt SD, då när hon lämnade Cajjo på P-platsen.

Hon skulle knappast ha jagat ifatt SD om hon gett honom kontaktförbud.
Citera
2019-11-27, 16:50
Medlem
Citat:
Jag tror att det var SD:s svartsjuka, kontrollbehov över att han ansåg sig äga LW samt att han beskyller henne för att ha saboterat hans liv som motiv i hans sjuka hjärna. HD hatade LW och är hon förövaren eller direkt fysiskt inblandad i mordet så tror jag att det i så fall är ett långvarigt hat som hon släppt löst. Hon verkar ju enbart anklaga LW för sitt misslyckade äktenskap och inte SD som ju var själva orsaken.

Jag tror inte bara att LW ville dumpa honom och gå vidare. Jag tror att hon antingen redan hade gjort så eller var på väg att göra så. Att SD ville behålla henne är ju rätt uppenbart. När HD fick veta om deras förhållande och förbjöd SD att träffa LW så styrde han omgående upp det hela med hemligare möten i stället. SD har dessutom skickat saker till andra personer som pekar mot samma sak.

Det finns redan klara bevis att SD var sjukligt svartsjuk och försökte kontrollera LW. Så det är faktum. För den linjen har åklagaren gott och väl underbyggd bevisbörd. Dessutom hot utav grövsta sorten.

Inte alls, hon flyttade ifrån SD å skilde sig från honom, han fick helt
klart sin släng av sleven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in