2019-11-27, 16:33
Medlem
Tja jag har tittat på lite Audi TT och är intresserad utav att köpa en 2.0 TFSI med årsmodell runt 2007 - 2009.

Är det någon här inne som har efarenhet kring dom här runt dessa årsmodeller m.m? Skulle uppskattas.

T.ex vanliga fel, vad bör man tänka på vid köp.

Håll er bara till just TT då jag inte är intresserad utav någon annan.

Saker jag redan vet är väl att dom kan dra lite olja men tydligen fullt normalt enligt audi och just 2.0 TFSI men utöver detta.

Tack för du tar din tid.
Citera
2019-11-27, 19:59
Medlem
Fuzzs avatar
Kolla rost då det är en VAG produkt.
2,0 Har väldigt hög oljeförbrukning då de kan dra över 1l 100mil (vissa mer andra mindre).
https://teknikensvarld.se/12-tickand...pp-med-116688/
https://www.mestmotor.se/automotorsp...-slutar-salja/
VAG trevliga bilar men nej tack för mycket småproblem så titta helst efter annat märke än vag om du ska undvika problem.

Farsan fick byta 3 fjädrar (olika varje gång som gick) på 6000mil och 5-6år det var en golf 2012.
Samt att det börjat komma rostprickar runt skärmkanter/tröskel.
Kompisens morsas polo en 10a rosthål bakom stöt efter 7 år. Den var rekondad på erkänt bra firma varje år sedan ny.
Citera
2019-11-28, 00:03
Medlem
Är du tjej? Jobbar du som frisör?

Jag tycker synd om pojkarna som kör runt i en tt och inte har förstått att det är en tjejbil
Citera
2019-11-28, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shure
Är du tjej? Jobbar du som frisör?

Jag tycker synd om pojkarna som kör runt i en tt och inte har förstått att det är en tjejbil
Förstår inte det där med frisör. Tyvärr så har jag inte så dåligt självförtroende så jag måste ha en bil. Hellre en bil som luktar räkor än en son luktar stuvat ollon. Tack för mig.
Citera
2019-11-28, 16:17
Medlem
Vad du ska tänka på? Det är en Audi (en "sketen" folkvagn) och då är det motorn som du ska oroa dig mest för. Allt med "tfsi" och liknande bör undvikas som pesten.
Citera
2019-11-29, 06:34
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Vad du ska tänka på? Det är en Audi (en "sketen" folkvagn) och då är det motorn som du ska oroa dig mest för. Allt med "tfsi" och liknande bör undvikas som pesten.
Stämmer bra. Riktig problemmotor som vissa handlare vägrar att befatta sig med. https://www.mestmotor.se/automotorsp...-slutar-salja/
Citera
2019-12-23, 08:46
Medlem
Här är en artikel om hög oljeförbrukning:
https://www.wasamotor.se/vag-sidorna...koda-och-seat/

som jag förstår det är det sotbildning på kolvringarna som gör det

borde kunna åtgärdas med 5-56 eller WD40 i cylindrarna som får dra i något dygn
Citera
2023-08-26, 15:41
Medlem
Lifewringers avatar
Jag har den nya 40TFSI (årsmod 2020 8S Facelift) och på denna motor (DKZ*) tror jag man delvis åtgärdat grundproblemen med TFSI motorn. Undvik även Audi TT årsmod 2014-2017 så är du safe. En av de roligare bilarna som går att köpa runt 300 K med en snygg interiör dessutom (Virtual cockpit mini R8). Både skatt och försäkring är låg på min. På landsväg är uppgiven förbrukn. 0.49 l/mil, i verkligheten kör jag runt 0.6 l/mil. 2023 är året då man slutar tillverka Audi TT och jag har en liten bet på att dom kommer att bli åtråvärda med tiden.
Senast redigerad av Lifewringer 2023-08-26 kl. 15:49.
Citera
2023-08-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bilkillen
Tja jag har tittat på lite Audi TT och är intresserad utav att köpa en 2.0 TFSI med årsmodell runt 2007 - 2009.

Är det någon här inne som har efarenhet kring dom här runt dessa årsmodeller m.m? Skulle uppskattas.

T.ex vanliga fel, vad bör man tänka på vid köp.

Håll er bara till just TT då jag inte är intresserad utav någon annan.

Saker jag redan vet är väl att dom kan dra lite olja men tydligen fullt normalt enligt audi och just 2.0 TFSI men utöver detta.

Tack för du tar din tid.
Jag hade en sån här 2009. Trots att den var ny så strulade den. Motor gick dessutom sönder. Hade som tur var nybilsgaranti. Annars gick den som en klocka.
Citera
2023-08-29, 23:43
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offlife
Jag hade en sån här 2009. Trots att den var ny så strulade den. Motor gick dessutom sönder. Hade som tur var nybilsgaranti. Annars gick den som en klocka.

Saknar du inte TT:n. Den nya har ju en instrumentering som inte ser ut som ett Asteroids spel från 1997 och är dessutom rolig att köra? Jag hade en MK1 tt (3.2 v6) och den kändes väl sådär (ffa väldigt framtung) jämfört med den jag har nu. Den nya bygger på "MQB" så eg är det en A3:a....
Senast redigerad av Lifewringer 2023-08-29 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in