2019-11-26, 04:02
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag förstår inte din logik. Varför anklaga FN? Tjockisen den 3e gjorde ett val. Han avrättade de som ville ha en utveckling som i Kina. Han mördade sin bror och försökte mörda sin brorson. Han är en hemsk tyrann.

"En utveckling som i Kina." Alltså koncentrationsläger för religiösa, som i Xinjiang och Tibet, och vägran att införa demokrati, trots demonstrationer med flera miljoner deltagare, som i Hongkong?

Det var nog väldigt tur för Nordkorea, att de som ville ha en utveckling som i Kina även där, blev avrättade.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2019-11-26 kl. 04:04.
Citera
2019-11-26, 07:06
Medlem
Nordkoreas stora artilleriövning, som skedde i helgen vid ön Changrin, visar återigen hur opålitliga Nordkorea är vad gäller att stå vid sina ord och följa undertecknade avtal.

Den 19 september förra året, under tecknade Nord och Syd det militära avtalet om att inte utföra några skarpa vapenövningar och inte öka fientligheterna genom provokationer eller hot.

Förutom de hittills 24 provocerande uppskjutningarna av missiler, kommer nu denna artilleriövning i strid mot avtalet, som ett otäckt bevis på att Nordkorea som vanligt bryter avtal och inte står vid sina ord.

Som jag sagt så många gånger tidigare i denna tråd, den kriminella regimen i Nordkorea har en helt annan agenda än den som de flesta, inklusive Trump, naivt och godtroget, svalt med hull och hår.

När skall Sydkorea sätta ner foten och sluta vända andra kinden till?

Att gulla med Kim, är som att gulla med skolans värsting och förste mobbare, det stärker bara hans ego och ökar hans makt.

Det man hållit på med sedan Kims nyårstal, är ingenting annat än en enda stor fars som är på väg att sluta i en katastrof.
Citera
2019-11-26, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag tycker mig märka att världens intresse minskar alltmer för Nordkorea. Kim får väldigt lite uppmärksamhet nu jämfört med för något halvår sedan.
Det är snarare så att han snarare börjar beskrivas som den knäppgök han egentligen är.

Naturligtvis märker KJU det minskade intresset för honom och försöker med alla medel få mer uppmärksamhet. Utfall, hot, robotupskjutningar, artilleriövningar som bryter mot överenskommelse med Sydkorea, avhopp i samarbetsorganisation, ja listan kan göras mycket längre över alla knep som han under den senaste tiden presenterat för att få uppmärksamhet.

Ändå rycker världen på axlarna åt honom, Han är förmodligen rasande över att nästintill bli negligerad så ett möte med Påven skulle kunna ha varit något för den narcissistiske KJU.
Det finns ingenting KJU hellre vill än att bli omskriven på ett sådant sätt som han blev tidigare, nu börjar han bli ingenting i världens ögon.
Det är lite synd om diktatorn just nu...

Kim är desperat, de facto ännu mer nu, än tidigare. Tillgången på hårdvaluta som Dollar - Euro minskar för var dag, och det är den mest väsentliga och faktiskt den helt avgörande faktorn för Nordkoreas framtid och försörjning.

Att förlita sig på den tilltagande Kinesiska turismen och därigenom ökad tillgång på företrädesvis RMB - Yuan, som räddare av den katastrofala ekonomiska situationen, är enbart befängt av Kim, det är ”en piss i Gula havet”, i sammanhanget.

Eftersom Nordkorea fortfarande, till 99% får betalt av Kina i natura och inte i valuta, så kommer man inte ur det grundläggande problemet, hårdvaluta.

Den kriminella verksamheten i statens regi jobbar för högtryck, men får svårare och svårare för var dag, om än långsamt.
Men snaran dras trots allt åt, istället för att slacka.

Kombinationen av Kims desperation och det faktum att han blir alltmer negligerad, är en stor fara i sig.......
Senast redigerad av LEMMOR 2019-11-26 kl. 07:55.
Citera
2019-11-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Kombinationen av Kims desperation och det faktum att han blir alltmer negligerad, är en stor fara i sig.......

Ja vad han än tar sig till får han inte den uppmärksamhet och den uppskattning han anser att han förtjänar.
Det har under de senaste månaderna varit en kontinuerlig upptrappning av Kims hot utan att världen knappt bryr sig, så du har säkert rätt, det är en stor fara i sig.

Det är nog bara en tidsfråga innan långdistansrobotarna återigen är i luften och då är risken stor att de har en betydligt flackare bana än vad de hittills har haft...
Citera
2019-11-26, 15:16
Medlem
Kumabjorns avatar
I samband med artilleriövningen har KCNA skickat ut bilder. På en av dem syns en Lexus SUV i bakgrunden. Kan inte påminna mig att jag sett en sådan bil tidigare i kollektionen. Kan jag ha missat något, eller har de fått in en ny sändning?
Citera
2019-11-26, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
I samband med artilleriövningen har KCNA skickat ut bilder. På en av dem syns en Lexus SUV i bakgrunden. Kan inte påminna mig att jag sett en sådan bil tidigare i kollektionen. Kan jag ha missat något, eller har de fått in en ny sändning?

Jodå, Du ser rätt.

Mellan åren 2015 - 17, smugglades det in 256 olika modeller av Toyota/Lexus (begagnade) via olika länder och vägar.

Lexus SUV modeller ingår bland dessa.

Det finns totalt 82 st konstaterade fall, totalt, av insmugglade motorfordon till Nordkorea.
Citera
2019-11-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Ja vad han än tar sig till får han inte den uppmärksamhet och den uppskattning han anser att han förtjänar.
Det har under de senaste månaderna varit en kontinuerlig upptrappning av Kims hot utan att världen knappt bryr sig, så du har säkert rätt, det är en stor fara i sig.

Det är nog bara en tidsfråga innan långdistansrobotarna återigen är i luften och då är risken stor att de har en betydligt flackare bana än vad de hittills har haft...

Provokationerna och hoten från Kim har ju egentligen aldrig minskat, det är bara en schimär för de som trott att så de facto varit fallet sedan nyårstalet av Kim.
Allt är noga uträknat och planlagt, ett intrigerande falskspel ligger bakom och ingenting annat.

Att som nu sker, de facto bryta CMA avtalet (Comprehensive Military Agreement) med Sydkorea, är faktiskt att betrakta som att Kim passerat den ”Röda linjen”, vad gäller relationen till Sydkorea och det kan få oanade konsekvenser, om så bara ett enda felsteg eller ord av grav karaktär faller den närmaste tiden.

Kim hotar ju med detta Sydkorea KLART - TYDLIGT OCH DIREKT, och det är ett högt spel, som syftar till att under hot tvinga Moon och den Sydkoreanska militären att välja sida och inte vela i sitt agerande längre.

Kim inser inte, att detta hot aldrig kommer att rendera i att Syd väljer att bryta med USA eller andra allierade, ej heller kommer Sydkorea att minska sin upprustning.

Så, Kim är exakt lika farlig som tidigare, dessvärre.
Citera
2019-11-26, 22:38
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Jodå, Du ser rätt.

Mellan åren 2015 - 17, smugglades det in 256 olika modeller av Toyota/Lexus (begagnade) via olika länder och vägar.

Lexus SUV modeller ingår bland dessa.

Det finns totalt 82 st konstaterade fall, totalt, av insmugglade motorfordon till Nordkorea.

Mitt intryck var att bilar och andra lyxprodukter huvudsakligen anlände via Kina, men kineserna har aldrig gillat att importera från Japan. Därav min förvåning.
Citera
2019-11-26, 23:31
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Kim är desperat, de facto ännu mer nu, än tidigare. Tillgången på hårdvaluta som Dollar - Euro minskar för var dag, och det är den mest väsentliga och faktiskt den helt avgörande faktorn för Nordkoreas framtid och försörjning.

Att förlita sig på den tilltagande Kinesiska turismen och därigenom ökad tillgång på företrädesvis RMB - Yuan, som räddare av den katastrofala ekonomiska situationen, är enbart befängt av Kim, det är ”en piss i Gula havet”, i sammanhanget.

Eftersom Nordkorea fortfarande, till 99% får betalt av Kina i natura och inte i valuta, så kommer man inte ur det grundläggande problemet, hårdvaluta.

Den kriminella verksamheten i statens regi jobbar för högtryck, men får svårare och svårare för var dag, om än långsamt.
Men snaran dras trots allt åt, istället för att slacka.

Visste inte att situationen blivit så desperat i NK. Men har inte nära följt utvecklingen där.

Fråga till er som är mer insatta om NK: Har ekonomiska situationen i NK försämrats påtagligt under de senaste 3-5 åren?
Citera
2019-11-27, 10:12
Medlem
En intressant artikel om populära bröllopspresenter i NK, som samtidigt ger en inblick i de enorma inkomstklyftor som finns i NK.

Om man sätter de priser som redovisas i artikeln relativt lönenivån framgår det hur svårt/omöjlig det är att kunna köpa kapitalvaror med en medelnordkoreansk medellön.
Jag har för enkelhetens skull gjort lite avrundningar här och där, men det påverkar inte överblicken i stort.

Medelårsinkomsten är ca 1000-1200 dollar per år.
En gissning är att en tredjedel går till livsmedel vilket innebär att det finns ca 800 dollar kvar att köpa annat för, eller ca 70 dollar ca månaden.
I praktiken är det ännu mindre då en hel del av det återstående går åt till mutor m.m., så i praktiken blir arbetstid per kapitalvara ännu större.
Jag har räknat med 1000 KWP per dollar.

Åtgången arbetstid för följande populära produkter:
Liten solpanel 250 W: 3 månader
Inhemsk vattenkokare: 3 månader
Inhemsk vattenkokare svarta marknaden: 9 månader
Sydkoreansk vattenkokare: mer än 9 månader
Liten LCD-TV: 9 månader
Medelstor LCD-TV: nästan 2 år
Större LCD-TV: 3 år
Det är inte lätt för en teknikintresserad att leva i Paradiset...

En liten iakttagelse från bilden i artikeln:
De fina små villorna är med stor säkerhet avsedda för den korrumperade eliten men en liten kul teknisk detalj är de soluppvärmda varmvattenberedarna på taken, vissa har även en liten elsolpanel (ca 200W) som antagligen driver cirkulationspumpen för beredaren.

https://www.dailynk.com/english/solar-panels-changing-north-koreas-traditional-wedding-gifts/
Citera
2019-11-27, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Mitt intryck var att bilar och andra lyxprodukter huvudsakligen anlände via Kina, men kineserna har aldrig gillat att importera från Japan. Därav min förvåning.

Jag förstår det.

De (o)normala vägarna och uppläggen för bilsmugglingen (och all annan smuggling) är ett kapitel för sig.

De flesta bilarna tar sin väg via Kina - Ryssland - Japan - Sydkorea - Thailand - Singapore - Malaysia.

För den som är intresserad av fördjupning kan ett besök hos:

https://c4ads.org

vara av intresse, klicka vidare på deras meny över rapporter, så finns en hel sammanställning av Nordkoreas smuggling bland annat.

En ytterligare artikel som också kan vara läsvärd, är den nedan, där finns också en direktlänk till C4ADS rapport om Nordkoreas smuggling.

www.cips.org/en/supply-management/news/2019/july/north-korea-smuggles-luxury-goods-from-90-countries/
Citera
2019-11-27, 12:14
Medlem
Kumabjorns avatar
Intressanta länkar. Här skall läsas.
Färdig med A Warning.
Dags att gå tillbaka till Mattis. Men nu kommer det här emellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in