2019-11-22, 08:20
Medlem
De båda huvudfigurerna i ETT, av de många kriminella smuggelnätverken som försörjer Nordkorea med sanktionerde varor och ”andra” tjänster, har nu fått sina domar.

www.channelnewsasia.com/news/singapore/singapore-supplier-north-korea-luxury-goods-ng-kheng-wah—-12117118

Singapore är ETT av naven för den kriminella regimens försörjning, inte bara av lyxvaror utan många andra ”tjänster”.

Det kommer snart fler avslöjanden.....
Citera
2019-11-22, 14:01
Medlem
Positivt besked idag från Sydkorea!

Man meddelar att man återtagit det tidigare beslutet att upphöra med GSOMIA samarbetet om utbytet av säkerhetsinformation.

https://uk.reuters.com/article/uk.southkorea-japan-pact/south-korea-tells-japan-it-will-reverse-decision-to-end-intel-sharing-pact-nhk-idUKKBN1XW0QW?rpc=401 &
Citera
2019-11-22, 15:35
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Positivt besked idag från Sydkorea!

Man meddelar att man återtagit det tidigare beslutet att upphöra med GSOMIA samarbetet om utbytet av säkerhetsinformation.

https://uk.reuters.com/article/uk.southkorea-japan-pact/south-korea-tells-japan-it-will-reverse-decision-to-end-intel-sharing-pact-nhk-idUKKBN1XW0QW?rpc=401 &

Tyvärr är nog det där mest kosmetika, vi får nog se tiden an för att få klarhet i hur mycket substans det innehåller.

På en annan front har det hänt att jag fått lägga Mattis bok åt sidan en stund. NYT debattören som från insidan av Vita Huset kritiserade Trump har nämligen kommit ut med en bok, A Warning. I den nämner han (om det nu är en han, men det är nog ganska sannolikt) att Trump internt blir skogstokig och svär och har sig när det dyker upp förslag på åtgärder mot Kim Jong-un eller andra nordkoreaner. Det har gått så långt att de som håller i frågorna inte ens längre bryr sig om att försöka ta upp dem med presidenten.
Citera
2019-11-22, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Tyvärr är nog det där mest kosmetika, vi får nog se tiden an för att få klarhet i hur mycket substans det innehåller.

På en annan front har det hänt att jag fått lägga Mattis bok åt sidan en stund. NYT debattören som från insidan av Vita Huset kritiserade Trump har nämligen kommit ut med en bok, A Warning. I den nämner han (om det nu är en han, men det är nog ganska sannolikt) att Trump internt blir skogstokig och svär och har sig när det dyker upp förslag på åtgärder mot Kim Jong-un eller andra nordkoreaner. Det har gått så långt att de som håller i frågorna inte ens längre bryr sig om att försöka ta upp dem med presidenten.

Absolut, vi får se tiden an.

Men, ett steg i rätt riktning är det trots allt.

————

Jag har precis fått ”A Warning”, och jag misstänker att det blir streckläsning, jag insåg det redan efter de första sidorna....

Vem är den anonyme författaren?
Floran av rykten och spekulationer ökar för varje timme som går nu.

Den ena briljanta analytikern efter den andra, gör allt, för att var den som först träffar rätt......

En klassiskt skolad Republikan och tillika, som det verkar, en stor John McCainvän.
Vokabulärvalet i vissa sammanhang, och i vissa citat, indikerar att författaren är seriöst intresserad av historia och att bevara den Amerikanska traditionen av djup avsky för diktatorer och autokrater.

Det blir en analys om vem mina misstankar riktas mot, efter streckläsningen!
Citera
2019-11-23, 02:02
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:

Jag har precis fått ”A Warning”, och jag misstänker att det blir streckläsning, jag insåg det redan efter de första sidorna....

Vem är den anonyme författaren?
Floran av rykten och spekulationer ökar för varje timme som går nu.

På NYT vet de det ju, men det som är lite intressant är att deras konkurrenter som WP eller BG har avstått från att delta i spekulationerna. De vill uppenbart att han skall fortsätta sitt värv.

Min gissning är att han är något slags Under-Secretary inom försvar eller underrättelse eftersom det är de två områden han verkar mest insatt i. Naturligtvis är det också de där Trump konstant klampar i klaveret och därför rimligen är det som stör mest. Han ingick säkerligen, men då på en något mer junior nivå, i Bush administrationen. En del av jämförelserna tyder på det kan jag tycka.
Citera
2019-11-23, 04:57
Medlem
Citat:
På NYT vet de det ju, men det som är lite intressant är att deras konkurrenter som WP eller BG har avstått från att delta i spekulationerna. De vill uppenbart att han skall fortsätta sitt värv.

Min gissning är att han är något slags Under-Secretary inom försvar eller underrättelse eftersom det är de två områden han verkar mest insatt i. Naturligtvis är det också de där Trump konstant klampar i klaveret och därför rimligen är det som stör mest. Han ingick säkerligen, men då på en något mer junior nivå, i Bush administrationen. En del av jämförelserna tyder på det kan jag tycka.

Jag är benägen att dela den uppfattningen.

Nu är jag förvisso något färgad, av de kontakter jag har, vilka till största del är inom underrättelsevärlden och rättsväsende.
Det skar sig tidigt, mycket tidigt, mellan Trump och så gott som alla, inom dessa discipliner, från CIA - FBI - NSA och alla militärer, till jurister och domare.

Kommunikationssvårigheterna i det internationella samarbetet inom dessa områden har dessutom tilltagit betydligt de senaste åren

Återkommer, snart.
Senast redigerad av LEMMOR 2019-11-23 kl. 05:06.
Citera
2019-11-23, 10:58
Medlem
Tragisk läsning i boken ”A Warning”.

Om så endast 50% eller ens 25%, av innehållet i boken, överensstämmer med sanningen om de förhållanden som råder i WH, och jag finner ingen anledning att misstro den anonyma författaren, så passar nog epitet ”Trumps Narcissistiska Dårhus” väl in.

Förvisso är mycket av innehållet väldigt svepande och luddigt, och vissa händelser och skeenden borde återgetts med mer substans och detaljer framförallt vad gäller tidsaxlar.

Men det kan säkert bero på att författaren medvetet, för att inte kunna kopplas till tid och rum, och därigenom bli identifierad, valt att utelämna detaljer och skriva på det sätt denne gjort i denna essä, vilket jag hellre kallar den för än en bok.

Beskrivningen av Trumps reaktioner, när Nordkorea och KJU avhandlas respektive varnas för militärt, eller kritiseras för övrigt, är både skrämmande och mycket oroväckande.

Nu kommer inte dessa uppgifter som någon nyhet för mig, jag har ju delgivit tråden mina tankar och bekräftelser från säkra källor respektive mindre trovärdiga källor hela tiden. Däremot borde boken läsas av de som håller Trump högt och framförallt av de som normalt inte följer eller bevakar politik på ett djupare plan. Trumpanhängare med tunnelseende som håller honom högt, borde också läsa alstret, då skrivningen är framställd på ett lättläst och populärt sätt.

Huruvida detta skulle medföra drastiskt minskade röster för Trump, vilket är bokens uppenbara uppsåt, låter jag vara osagt.......
Senast redigerad av LEMMOR 2019-11-23 kl. 11:37.
Citera
2019-11-24, 14:03
Medlem
Kumabjorns avatar
En singaporian har tydligen dömts till tre års fängelse för brott mot FN sanktionerna gentemot Nordkorea. Har sålt lyxvaror för 6 milj USD till dem. Blir man ju nyfiken på hur mycket det egentliga marknadsvärdet kan ha varit.
Citera
2019-11-24, 15:34
Medlem
Citat:
En singaporian har tydligen dömts till tre års fängelse för brott mot FN sanktionerna gentemot Nordkorea. Har sålt lyxvaror för 6 milj USD till dem. Blir man ju nyfiken på hur mycket det egentliga marknadsvärdet kan ha varit.

Utgå ifrån att nyckeltalet är minst inpriset X2.

Det jag erfarit genom åren och alla de utredningar jag deltagit i, eller övriga jag tagit del av, visar att det normala är X2 eller X3, när det handlar om liknande produkter och då dessa säljs via statliga butiker eller på svarta marknader.

Så räkna med 12-18M Dollar.
Förmodligen betydligt högre omräkningstal för de mest exklusiva produkterna.
Citera
2019-11-25, 02:51
Medlem
Hur stor är sannolikheten för, att KJU kommer att möta Påven, vid den DMZ?

SK och Moon försöker, i samband med att påven besöker Japan, få till ett möte mellan de båda där.

Min bedömning är att sannolikheten är mycket liten.

Vad finns det för incitament, som skulle motivera någon av de båda att gå med på ett möte, jag kan inte finna några.
Citera
2019-11-25, 23:14
Medlem
Citat:
Hur stor är sannolikheten för, att KJU kommer att möta Påven, vid den DMZ?

SK och Moon försöker, i samband med att påven besöker Japan, få till ett möte mellan de båda där.

Min bedömning är att sannolikheten är mycket liten.

Vad finns det för incitament, som skulle motivera någon av de båda att gå med på ett möte, jag kan inte finna några.
Jag tycker mig märka att världens intresse minskar alltmer för Nordkorea. Kim får väldigt lite uppmärksamhet nu jämfört med för något halvår sedan.
Det är snarare så att han snarare börjar beskrivas som den knäppgök han egentligen är.

Naturligtvis märker KJU det minskade intresset för honom och försöker med alla medel få mer uppmärksamhet. Utfall, hot, robotupskjutningar, artilleriövningar som bryter mot överenskommelse med Sydkorea, avhopp i samarbetsorganisation, ja listan kan göras mycket längre över alla knep som han under den senaste tiden presenterat för att få uppmärksamhet.

Ändå rycker världen på axlarna åt honom, Han är förmodligen rasande över att nästintill bli negligerad så ett möte med Påven skulle kunna ha varit något för den narcissistiske KJU.
Det finns ingenting KJU hellre vill än att bli omskriven på ett sådant sätt som han blev tidigare, nu börjar han bli ingenting i världens ögon.
Det är lite synd om diktatorn just nu...
Citera
2019-11-26, 03:54
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:

Syriens diktatorfamilj Assad har storhandlat lyxlägenheter i Moskva, som möjlig plats att fly till, om deras styre över Syrien skulle kollapsa.

Citat:
Syria: Assad, his cousins and a Moscow skyscraper

An FT investigation reveals Russia is an important destination for some of the regime’s money

https://www.ft.com/content/fb48c0f4-009c-11ea-b7bc-f3fa4e77dd47

Köper nordkoreanska eliten lägenheter i Singapore, av samma skäl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in