2019-11-27, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Mitt intryck var att bilar och andra lyxprodukter huvudsakligen anlände via Kina, men kineserna har aldrig gillat att importera från Japan. Därav min förvåning.

Kineser gillar att köpa Japanska bilar, skönhetsprodukter, vitvaror etc. I Kina är det skämt att kvinnor gillar Japanska produkter men deras män gillar Tyska produkter.
Kina importerar mer från Japan än USA.
Japansk import 136 miljarder US$ och USA 133 miljarder. Från 2017.

Xi JP har under de senaste åren haft en vänlig relation med Japan. Du kanske tänker på Bo Xilai, som kunde ladda upp massorna med Mao citat och anti Japansk. Men Bo sitter i fängelse sen flera år tillbaka. Jag tror sen 2012.
Senast redigerad av svensk0kina 2019-11-27 kl. 21:20. Anledning: Rätt
Citera
2019-11-28, 09:36
Medlem
Citat:
Intressanta länkar. Här skall läsas.
Färdig med A Warning.
Dags att gå tillbaka till Mattis. Men nu kommer det här emellan.

Tack!

Jag är också klar med A Warning......hmm.

Vill Du ha mer material eller utredningar om Nordkoreas smutsiga affärer, låt mig veta!

———

Scoutrörelsen i Korea, före 1950, vad hände med den? Att viss transformering gjordes till dagens ”pionjärer” har jag förstått, men borde det inte gro eller finnas viss historia och samröre mwd den relativt stora scoutrörelsen i Sydkorea?

Lewi Petrus ville ju på sin tid sända Royal Rangers till Nordkorea, men det kvästes omgående.

Finns något material eller beskriven historik i ämnet?
Citera
2019-11-28, 11:00
Medlem
Kumabjorns avatar
Tydligen har NK precis gjort två nya provskjutningar. Fortfarande för tidigt att säga exakt vad det handlar om. Men Thanksgiving ingår säkerligen i kalkylen.
Citera
2019-11-28, 11:10
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Tack!

Vill Du ha mer material eller utredningar om Nordkoreas smutsiga affärer, låt mig veta!
?

Konkreta data, särskilt om de är verifierbara, är alltid intressant. Som samhällsforskare är empiri ovärderligt. Problemet med NK är ju att rena fakta är näst intill omöjliga att bekräfta. Det är en av anledningarna till Fujimotos betraktelser är intressanta, han har befunnit sig väldigt nöra Kim klanen, men ibland önskar jag att han hade konkreta bevis för sina påståenden.
Citera
2019-11-28, 11:54
Medlem
Citat:
Konkreta data, särskilt om de är verifierbara, är alltid intressant. Som samhällsforskare är empiri ovärderligt. Problemet med NK är ju att rena fakta är näst intill omöjliga att bekräfta. Det är en av anledningarna till Fujimotos betraktelser är intressanta, han har befunnit sig väldigt nöra Kim klanen, men ibland önskar jag att han hade konkreta bevis för sina påståenden.

Jag återkommer!

Det finns en hel del.....
Citera
2019-11-28, 12:24
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Jag återkommer!

Det finns en hel del.....
👍🏻👍🏻👏🏻👏🏻🥳
Citera
2019-11-28, 12:39
Medlem
Citat:
Tydligen har NK precis gjort två nya provskjutningar. Fortfarande för tidigt att säga exakt vad det handlar om. Men Thanksgiving ingår säkerligen i kalkylen.

2 missiler skall ha avfyrats från Yeonpo området ca 05.00 lokal tid.

Dom skall ha färdats 380 km och nått en höjd av 97 km, och landat i Japanska sjön, dock inte i den ekonomiska zonen.

JCS i Sydkorea fördömer idag uppskjutningen som en ytterligare provokation och ett hot som äventyrar säkerheten i området. Dessutom kommer dessa fortsatta uppskjutningar inte att gagna Nordkorea i något avseende.

Japans President Abe, har reagerat starkt på den nya uppskjutningen och uppger att
Nordkoreas provokationer nu måste upphöra.

Abe meddelar vidare att nu skall Japan- USA - Sydkorea och det Internationella samfundet omgående träffas för att noga bevaka denna höjda säkerhetsrisk för alla i regionen och i världen.

Dags att markera för den lille fete, att hot kommer Du ingen vart med.......

Kim gräver sin egen grav om han fortsätter eller begår ett ödesdigert misstag.
Citera
2019-11-28, 13:22
Medlem
Citat:
👍🏻👍🏻👏🏻👏🏻🥳

Har Lee Jong-seoks bok ”Demystifying the North Korean Economy” släppts ännu?

Hittar den inte till salu på nätet.

Lee Jong-seok var tidigare Minister för återföreningsministeriet.
Citera
2019-11-28, 22:17
Medlem
Business as usual in North Korea.

Den kriminella regimen i Nordkorea beter sig exakt som dom alltid gjort, och det kommer dom fortsätta att göra.

Bifogad artikel från Newsweek, där den numera pensionerade Amerikanske Översten i armen, Jack Jacobs intervjuas, är intressant läsning för de som fortfarande tror att Kim och Nordkorea skall ändra sitt beteende och sin kriminella verksamhet.

www.newsweek.com/north-korea-firing-missiles-thanksgiving-no-councidence-says-retired-colonel-jack-jacobs-1474723?pia no_t=1

”Det bidde ingenting”

Undrar om Kim skickar en XL ICBM som nyårsraket i år, för ett nytt lögnaktigt nyårstal lär han väl inte hålla
Citera
2019-11-29, 09:30
Medlem
KINA - utan Kinas fortsatta ”Back-up” och försörjning av Nordkorea, skulle den kriminella regimen och Kim klara sin energiförsörjning och grundläggande -livsuppehållande livsmedelsförsörjning, i maximalt 3-6 månader.

Jag har konstant i denna tråd hävdat, att Kina är den som är i besittning av ”Den stora nyckeln”, som kan lösa Nordkoreafrågan, och risken för krig, en gång för alla, om man vill. Men det vill man inte.

Skulle Kina stoppa oljeleveranserna till Nordkorea, (90-95% av Nordkoreas olje och LPG förbrukning kommer från Kina) skulle Nordkorea stanna på 3-4 månader.

Livsmedelstillgången skulle minska dramatiskt, vad gäller baslivsmedel, och situationen återgå till att bli direkt akut.

Ett tillstånd av ett vegeterande Nordkorea skulle snabbt uppstå, och Kims möjligheter att fortsätta sina provokationer och hot, starkt begränsas.

Självklart ligger inte detta scenario i Kinas intresse, om så varit fallet, hade detta redan skett.

Kina vill inte se ett återförenat Korea, där Sydkorea med allierade, presiderar tlll 100%, eller ens vid en 50/50 fördelning av makten, se USA trupper vid 38:e breddgraden och en ytterligare uppbyggnad av bland annat THAAD systemen, även i Japan.

Kina ser däremot gärna, ett enat Korea under deras kontroll, med eller utan Kim.

Kinas expansionistiska planer, är vad som styr i grunden, och så länge Kina skyddar och försörjer Nordkorea, kommer Kim att fortsätta att agera på det sätt han och hans förfäder gjort.
Citera
2019-11-29, 13:18
Medlem
Nederländernas Utrikesminister Stef Blok, gästade Sydkorea och samband därmed besökte han UMG - Unification Media Groups radiostudio i Seoul den 21:a november.

UMG är en av stationerna som regelbundet sänder program till Nordkorea.

Sändningarna görs på frekvensen 7355khz, vilket är kortvåg.

Regimen gör ju allt för att förhindra befolkningen att lyssna på utländsk media, bland annat genom att störa ut alla frekvenser som sänder till Nordkorea och genom att låsa alla radioapparater som säljs, så att endast vissa frekvenser kan mottas.

En del av befolkningen har dock lärt sig att manipulera och modifiera radiomottagare och kan lyssna i lönndom.

Bifogar en länk, där Stef Blok håller ett tal riktat direkt till Nordkoreas inlåsta befolkning.

www.uni-media.net/m/program_read.php?n=27289

Bifogar även en länk med förtydligande för de som inte förstår Sydkoreanska dialekten.

www.dailynk.com/english/dutch-foreign-minister-adresses-north-koreans-directly-radio/
Senast redigerad av LEMMOR 2019-11-29 kl. 13:20.
Citera
2019-11-30, 23:42
Medlem
Kumabjorns avatar
Ser att KCNA beskriver premiärminister Abe som ”historiens mest korkade individ”. Det verkar som om de vill försöka flytta fokus från USA till Japan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in