2019-11-26, 11:32
Medlem
brianmolkos avatar
Vad skulle ge onormalt hög elförbrukning ?
Citera
2019-11-26, 11:33
Medlem
JUST NU: – Jag hade hoppats kunnat säga det, men just nu är det inget nytt, säger Stefan Kristiansson, lokalpolisområdeschef hos polisen i västra Fyrbodal.

https://www.expressen.se/gt/krim/sa-tanker-polisen-kring-sokandet-efter-wilma-17/

– Får vi inte in några nya tips eller nya infallsvinklar lutar det åt att vi drar ned insatsen något i slutet av veckan, säger Stefan Kristiansson.

Orsaken, menar han, är att polisen till slut sökt överallt.
Citera
2019-11-26, 11:33
Medlem
Peckinpahs avatar
Är Wilma mördad, bortforslad och gömd så tror jag att hon kommer att hittas, även om det kan ta ett antal veckor. De flesta mord som begås av en nära anhörig sker i affekt och är oplanerade. Städningen och undanröjandet av spår blir därefter. Kroppen dumpas på ett slarvigt sätt ute i naturen då gärningsmannen är stressad och givetvis ovan vid att hantera en dylik situation. Några exempel är morden på:

Vatchareeya Bangsuan i Boden
Lisa Holm i Blomberg
Marina Johansson i Spekeröd
Ida Fässberg i Trollhättan
Madelene Ekfalk i Upplands Väsby

I de två sistnämnda hade gärningsmannen till och med hjälp med hanteringen men det sköttes ändå på ett slarvigt sätt som lämnade många spår.
Citera
2019-11-26, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goliat1982
Likadant med pappan. Majoriteten här inne verkar vara övertygade om att han har hjälpt till att flytta kroppen. Jag tror inte pappan är misstänkt för att ha varit med och flyttat liket. I så fall borde rubriceringen vara brott mot griftefriden och han borde ha blivit häktad.

Åklagaren har något här också!

Nu är du ute och cyklar en aning..
Straffet för Brott mot griftefriden är minst böter och högst 2 års fängelse, det är med andra ord väldigt svårt, eller rent av omöjligt att få honom häktad för det.

I övrigt har du både rätt och fel i ditt resonemang. Han är ju misstänkt för Skyddande av brottsling. Men i det kan det ju ingå att han transporterat och/eller dumpat kroppen.
Citera
2019-11-26, 11:35
Medlem
liberacions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecoldiano
Jag håller inte med där om att man måste vara proffs bara för att hålla på en kropp när familjens heder står på spel. det skulle kunna vara MGM, pappan och kanske en till nära släkting/vän till familjen och kanske den släktingen/vännen håller på kroppen utan att vara proffs.
Det förutsätter att det finns ett hedersmotiv. Utifrån hela den här tråden, tror jag inte på den förklaringen. Det här är troligtvis ett bråk som har eskalerat och gått fruktansvärt snett.

Rätta mig gärna om jag har fel, men min uppfattning kring hedersrelaterade brott är att det alltid är någon i familjen som tar på sig skulden, dock inte alltid verklig gärningsman. Har dock ingen statistik som backar upp mitt påstående.
Citera
2019-11-26, 11:36
Medlem
system_cores avatar
"Dagen efter att det diskuterades ev spår i bil här på Fb för bortförandet person, stod två bilar i brand på orten."

Vad var det för bilar som brann? Verkar ju märkligt om det är i samband med detta.
Citera
2019-11-26, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Eftersom det finns så många experter på kurdisk kultur och kurdiska hedersmord i tråden skulle jag vara intresserad av källor som visar hur vanligt förekommande fall av det slag är som en populär hypotes här utgår ifrån: Alltså att en ung västerländsk kvinna mördas av medlemmar ur en kurdisk klan för att upprätthålla dess heder?

Jag tog lite tid och gick igenom statistik, studier och enskilda fall för sammantaget hundratals hedersmord begångna i Europa de senaste decennierna. Gärningsmännen var i princip uteslutande från MENA-länder, Afghanistan, Pakistan, Albanien samt några enstaka sikher.

Det enda fallet jag stötte på som hade några likheter med hypotesen var mordet på 17-åriga Laura Wilson i Storbritannien 2012. Laura var en ung, vit, västerländsk kvinna/flicka. Samtidigt finns där även betydande skillnader. Laura fick barn med en pakistansk man, Ishaq Hussein, men han ville inte erkänna faderskapet. Hon inledde dessutom ett förhållande med en av hans bästa vänner, Ashtiaq Ashgar. Upprörd över att Hussein inte ville ta ansvar för deras barn kontaktade Laura såväl hans som Ashgars föräldrar och berättade att hon hade en sexuell relation med båda samtidigt. Det blev för mycket för de pakistanska familjerna.

Ashtiaq Ashgar överföll Laura Wilson utomhus. Han högg henne upprepade gånger i huvudet med en kniv och knuffade sedan ner henne i en kanal i Rotherham.

Däremot hittade jag inget fall där en kurdisk klan hedersmördat en vit, västerländsk kvinna/flicka eftersom hon inte velat gifta sig, konvertera till islam, önskat bryta upp ett förhållande eller liknande.

För många tycks det dock vara ett huvudspår. Jag är mer än väl medveten om att det förekommer hedersmord inom kurdisk kultur, fast det brukar inte ta det uttryck som många spekulerar i här, så vitt jag kan utröna. Kan någon illustrera med fall som visar på motsatsen?

Tycker du har en mycket intressant fråga. Jag har aldrig hört talas om att en västerländsk tjej/kvinna skulle råkat ut för något brott där en kurdisk familj ligger bakom. Skulle gärna se fakta med riktiga källor bakom alla påståenden här inne i tråden. Förmodligen ligger det bara rykten och fördomar bakom.
Citera
2019-11-26, 11:38
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysandolly
Någon som vet om polisen har kapat hänglåset på brunnen i vit plåt som finns vid oljesisternerna vid oljeberget bakom Ica?
Det har alltid hängt ett hänglås på det locket men nu sitter det ändats en mutter där..

Kontakta Polisen på 114 14 eller hemsidan. Vi här vet INGET. Men det gör polisen.
Citera
2019-11-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liberacion
Det förutsätter att det finns ett hedersmotiv. Utifrån hela den här tråden, tror jag inte på den förklaringen. Det här är troligtvis ett bråk som har eskalerat och gått fruktansvärt snett.

Rätta mig gärna om jag har fel, men min uppfattning kring hedersrelaterade brott är att det alltid är någon i familjen som tar på sig skulden, dock inte alltid verklig gärningsman. Har dock ingen statistik som backar upp mitt påstående.

Nej jag förutsätter inte att det är ett hedersmotiv utan kan mycket väl vara så att ett bråk har eskalerat och gått fruktansvärt snett som du säger men att efter det har sonen hört av sig till pappan och berättat hur det gått till och att pappan då har sagt typ " ta det lugnt " vi ska ordna det här och sen ringt någon släkting och dom tillsammans alla 3 har flyttat kroppen och lagt den hemma hos någon släktning tills allt lugnar ner sig. och sedan har pappan sagt till sonen att " vi pratar aldrig om det här mer och du erkänner ingenting för då blir jag dömd också.
Citera
2019-11-26, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeataVonYxkull
Jag var tvungen att titta på en video som handlar om en bilpress, man fick se hur den jobbar. Herrejesus där blir inget kvar, enda sättet är att skicka hundar på bilvraken och topsa allt de markerar!!!!!!!!

Skrothandlaren måste väl gå igenom bilen först pga miljöföreskrifter och annat smått o gott. Svårt att få bil med lik pressat tror jag.
Citera
2019-11-26, 11:40
Medlem
Goliat1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Har skrivit detta förut, han äger bilen som antagligen använts för transport av kroppen. Han behöver dock inte ha kännedom om detta om sonen handlat ensam. Detta är vad jag tror

Tillägg, eftersom han också blev släppt (men forfarande misstänkt)

Du är faktiskt en som jag läser alla inlägg ifrån. Du tänker ofta ett steg längre och kommer med bra och genomtänkta teorier.
All heder åt dej. 👍👍
Citera
2019-11-26, 11:42
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shookers
Det behöver den inte vara!
Flera hedersrelaterade mord i Sverige har skett skapligt öppet. Tex har personerna kastats över balkonger osv. Så det måste inte betyda att de är ordentligt bortforslade.

Tja,det är från fall till fall.Hur som helst har det funnits god tid att gömma kroppen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in