2019-11-18, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Läser nu Mattis bok mer ingående. Än så länge om hans tid som marinsoldat och den delen är kanske inte direkt den intressantaste.

Däremot har jag avslutat ”Den nya oredans tid” och satte lite tankar på pränt, de återfinns här. Om någon nu är intresserad.

Du har det mest intressanta kvar att läsa....

Man kan utröna mycket mellan raderna, angående Koreakonflikten och Nord, även om Mattis är modest!

————-

OT:

Tack för länken, berikande och upplysande som vanligt.

Jag delar Din uppfattning om den svaga belysningen i Bildts bok, när det kommer till frågan om varför EU-Japan inte fördjupat sitt samarbete på data/elektronikområdet.

Alla förutsättningar och incitament för en EU-Japansk dominans eller åtminstone stark marknadsposition, måste väl anses ha förelegat.

Att Siemens/Nixdorf/Fujitsu avbröt expansionen, när Fujitsu förvärvade Siemens hela aktieinnehav var olyckligt.

Att Bildt inte besitter djupare kunskaper, eller av outgrundlig anledning inte delger dessa i boken är märkligt.

Att han uppenbarligen inte studerat de militära auktoriteterna inom området, som exempelvis Prof. Sven Saaler - Prof. Yaguchi mfl. höjer åtminstone jag på ögonbrynen av.

”Vad visste Roosevelt och vad visste han inte”? Jag ställer utom allt tvivel, att han visste att Japan planerade en attack på USA eller tex Filippinerna. All dokumentation över avlyssning, till och med tydliga men förtäckta indikationer från Kejsare Hirohito, måste helt klart ha uppfattas som krigsförklaring av Roosevelt.

Att Roosevelt hade på agendan att kliva in i kriget mot Hitler, är ju ingen hemlighet, det han saknade var ju ett tillräckligt starkt skäl.

Den som kanske kunnat ge oss alla svar, på de frågor som fortfarande finns idag, blev tyvärr nedskjuten över Bougainville, av USA:s jaktflyg den 18:e april 1943.

Den mannen var nämligen ingen mindre än Admiralen Isoroku Yamamoto, strategen och den som planerade attacken på Pearl Harbour.

Yamamoto var i mina ögon något av ett ”enigma”, (här överlåter jag till var och en att i tankarna referera till ordets egentliga betydelse, gåta, eller till den Tyska krypteringsmaskinen med samma namn, mer säger jag inte) han var en stor beundrare av USA och dessutom utbildad vid Harvard. Han motsatte sig en attack på USA då han insåg att ett krig mot USA var omöjligt att vinna.

Under stor press, av den Japanska politiska och militära ledningen, tvingades Yamamoto att planera och ta ansvar för Pearl Harbour attacken.

Jag tror att Yamamoto gick i graven med de flesta frågorna vi idag söker svar på.

Hoppsan! Det blev ett långt OT inlägg.

Stopp här.
Senast redigerad av LEMMOR 2019-11-18 kl. 13:20.
Citera
2019-11-18, 13:37
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR

Den som kanske kunnat ge oss alla svar, på de frågor som fortfarande finns idag, blev tyvärr nedskjuten över Bougainville, av USA:s jaktflyg den 18:e april 1943.

Den mannen var nämligen ingen mindre än Admiralen Isoroku Yamamoto, strategen och den som planerade attacken på Pearl Harbour.

Yamamoto var i mina ögon något av ett ”enigma”, (här överlåter jag till var och en att i tankarna referera till ordets egentliga betydelse, gåta, eller till den Tyska krypteringsmaskinen med samma namn, mer säger jag inte) han var en stor beundrare av USA och dessutom utbildad vid Harvard. Han motsatte sig en attack på USA då han insåg att ett krig mot USA var omöjligt att vinna.

Under stor press, av den Japanska politiska och militära ledningen, tvingades Yamamoto att planera och ta ansvar för Pearl Harbour attacken.

Jag tror att Yamamoto gick i graven med de flesta frågorna vi idag söker svar på.

Hoppsan! Det blev ett långt OT inlägg.

Stopp här.

Yamamoto var unik i dåvarande japanska statsledningen i så motto att han nog var den ende som förstod USAs industriella skala och därmed förmågan att resa sig och bygga upp en ny Stilla Havsflotta efter attacken mot Pearl Harbor. Vilket dessutom får konsekvensen att de nya fartygen kommer utrustas med det senaste av teknologiska landvinningar. Det fanns, speciellt bland armégeneralerna, en påtaglig arrogans i att de var övertygade om att bushido skulle mer än kompensera för amerikanska teknologiska fördelar. Något som visar att de inte lärt sig några historiska läxor av Meiji restaurationen.

Tillbaka till ordinarie sändningar.
Citera
2019-11-18, 14:02
Medlem
Citat:
Yamamoto var unik i dåvarande japanska statsledningen i så motto att han nog var den ende som förstod USAs industriella skala och därmed förmågan att resa sig och bygga upp en ny Stilla Havsflotta efter attacken mot Pearl Harbor. Vilket dessutom får konsekvensen att de nya fartygen kommer utrustas med det senaste av teknologiska landvinningar. Det fanns, speciellt bland armégeneralerna, en påtaglig arrogans i att de var övertygade om att bushido skulle mer än kompensera för amerikanska teknologiska fördelar. Något som visar att de inte lärt sig några historiska läxor av Meiji restaurationen.

Tillbaka till ordinarie sändningar.

Hi hi hi...

Då jag anser att jag själv till viss del ”har en släng av Bushido” drabbas jag understundom av stark längtan, att trots rådande omständigheter och min lokale Daimyon (hustrun) och hennes förmaningar, packa väskan och fira jul och nyår in Japan.

Känner ett stort behov att få fortsätta dessa intressanta diskussioner ”in persona”, trots avsaknaden av julskinka i Japan.....

Men lite varm Sake och en vacker Wagashi går väl ner!
Citera
2019-11-18, 14:37
Medlem
Det verkar som att, ”Det bidde ingenting” blir aktuellt att konstatera, igen!

Tonläget mellan Kim och Trump, är på väg att återgå till det som rådde initialt.

Romansen verkar vara över.......

Trumps senaste uppmaning till Kim igår:

”Se till att agera snabbt nu, gör klart ett avtal med oss”

Jag anser att Du har fel angående Joe Biden, han är faktiskt bättre än de fula ord Du kallar honom”

Kims svar:

”Släng Dig i väggen Trump”

”Vi är inte intresserade av några ytterligare samtal”

”Jag tänker inte ge Dig, (Trump) ett möte till som Du kan gapa och skryta med”

”Ni, USA beordrar FN att smutskasta Nordkorea igen, med ny resolution som vi förkastar totalt, sluta med dessa provokationer”

Verkar inget vidare, eller hur?

Djupt lågtryck på väg......
Citera
2019-11-18, 22:36
Medlem
Kumabjorns avatar
Det råder hjärtstillestånd, USA försöker därför desperat med defibrillator diplomati. Att med chocker försöka dra igång maskineriet igen. Kim är inte dummare än att han genomskådar livräddningsförsöken och tar dem för den desperation som råder hos Trump.
Citera
2019-11-19, 07:01
Medlem
Citat:
Det råder hjärtstillestånd, USA försöker därför desperat med defibrillator diplomati. Att med chocker försöka dra igång maskineriet igen. Kim är inte dummare än att han genomskådar livräddningsförsöken och tar dem för den desperation som råder hos Trump.

Eftersom återupplivningsförsöken inte verkar fungera och risken för att tillståndet snart övergår i fullständig koma är överhängande, undrar man vad Trumps diplomater får för taktiska order för tillfället.

De flesta som tillhör den diplomatska kåren, har väl normalt sett, en yrkesetik som är snarlik den som läkaren har, nämligen, ”ge aldrig upp”, oavsett hur låga oddsen än blir, eller hur dåliga order vi än får.

Det är väl dags nu, för både Trump och de han förhoppningsvis har i sitt nu nödvändiga ”intensivvårdsteam”, att inse det faktum som alla föregångare till Trump konstaterat, att med familjen Kim kommer man aldrig att nå resultat den ”normala vägen”.

Först när man klarsynt inser, vad som egentligen står på Nordkoreas agenda, kan man ordinera ”rätt medicin” och ”förhandlingstaktik”.
Man måste inse att något annat än överlevnad för familjen Kim och det faktum som ALDRIG, ändrats från deras dagordning, nämligen, att med alla till buds stående medel erövra och återta den södra delen av Korea.

Att Nordkorea dessutom konstant, tillåtits att upprusta kärnvapen och övrig militär, till den nivå vi är medvetna om idag, gör inte oddsen bättre direkt, för att nå framgång i förhandlingar av traditionell karaktär.

Kommer ”mästerförhandlaren” Trump att vika ner sig och åka hem med alla trupper från Sydkorea, och lämna ett underskrivet fredsavtal på Kims skrivbord, och därmed lämna sina sk allierade ensamma i det hotande mörkret från Nordkorea?

Eller

Kommer han att lägga om taktik totalt, vilket han borde gjort för länge sedan?

Konfrontera Kim totalt, istället för att stryka honom medhårs. Stärk banden med både Japan och Sydkorea.
Sockra budet till Sydkorea rejält, istället för att ensidigt kräva mer pengar.
Ge Sydkorea fullständig tillgång till alla hemliga vapensystem - fasta bränsletekniken för missiler och övriga teknologier som hittills varit ”no-no” för alla allierade.

Ställ Kim i schack helt enkelt, så får vi se om han blir matt, eller sätter sina hot i verket och avfyrar något han kommer att ångra, bittert.

Kim skall det inte gullas med, han är livsfarlig och skall behandlas med fasthet och auktoritet utan naiva kompromisser.

Något annat kommer aldrig ha någon som helst effekt på honom.
Citera
2019-11-19, 07:44
Medlem
Glädjande nyheter från toppmötet i Bangkok, mellan Japans Taro Kono och USA:s Mark Esper.

www.asahi.com/sp/ajw/articles/AJ201911190028.html

Vi får nu hoppas att man lyckas få ihop ett vinnande lag igen!
Citera
2019-11-19, 11:03
Medlem
Nu får även Sverige sin släng, av den Nordkoreanska ”åthutningssleven”!

”Sverige skall börja uppföra sig”

”Sverige skall sluta med att agera baksätes chaufför åt USA i medlingsförsöken”

www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-7700797/North-Korea-dismisses-drills-delay-Swedish-efforts.html

Jo jag tackar......
Citera
2019-11-19, 23:23
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Nu får även Sverige sin släng, av den Nordkoreanska ”åthutningssleven”!

”Sverige skall börja uppföra sig”

”Sverige skall sluta med att agera baksätes chaufför åt USA i medlingsförsöken”

www.dailymail.co.uk/wires/afp/article-7700797/North-Korea-dismisses-drills-delay-Swedish-efforts.html

Jo jag tackar......

Den är ju lite oväntad. Sverige har länge varit kanalen, inte minst till glädje för Nordkorea, gentemot USA. När den nu plötsligt kritiseras, nöstamgång beskrivs vi väl som knähund, är det nog ett tecken på att en större omsvängning är på gång. Men exakt vad den består av är inte lätt att veta. På UD är det nog bekymmersamma miner.
Citera
2019-11-20, 00:07
Medlem
Citat:
Den är ju lite oväntad. Sverige har länge varit kanalen, inte minst till glädje för Nordkorea, gentemot USA. När den nu plötsligt kritiseras, nöstamgång beskrivs vi väl som knähund, är det nog ett tecken på att en större omsvängning är på gång. Men exakt vad den består av är inte lätt att veta. På UD är det nog bekymmersamma miner.

UD vägrar kommentera.

Ytterligare innehåll ur Nordkoreanska påhoppet på Sverige:

”Ni skall sluta lägga Er i”

”Ni kan sluta leka världsförbättrare, utan istället lära Er att uppföra Er, och Inte blanda Er i saker Ni inte har tillräcklig insikt eller förståelse om”

Utrikesminister Ann Linde vill inte kommentera i nuläget.

Lars Vargö, anser att Nordkoreas agerande är uppseendeväckande aggressivt, och precis som Du, en indikation på att på att en stor förändring av Nordkoreas planer är orsaken.

Jag tror att vi snart är i ett läge som är värre än innan 2017.

Det förhöjda vapenskramlet den senaste tiden och uppmaningarna från Kim till hela landet, att, ”Gör Er seriöst redo för krig”, är inga positiva indikationer.
Citera
2019-11-20, 04:53
Medlem
Kumabjorns avatar
Sverige har liksom varit Nordkoreas säkerhetsventil gentemot västvärlden. I och med att Storbritannien, Tyskland och Frankrike har ambassader i landet numera kanske de vill ”uppgradera” ha en samtalspartner som är större än Sverige. Ambassaden där är en gemensam anläggning med de andra europeiska länderna och den svenska har väl enbart ambassadören Bergström (som en gång inlämnade en rapport till UD som var kopierad från Wikipedia) en ambassadsekreterare och sedan är resten lokalanställda. Kanske anser de att representationen är för undermålig? Men ett lämpligt svar från Sverige skulle kunna vara att tills ni betalat era Volvo är ni vänliga och intar en ödmjukare profil, förbannade bedragare.

Inte för att det kommer ske, men det hade onekligen varit ett intressant trendbrott.
Citera
2019-11-20, 08:10
Medlem
Citat:
Sverige har liksom varit Nordkoreas säkerhetsventil gentemot västvärlden. I och med att Storbritannien, Tyskland och Frankrike har ambassader i landet numera kanske de vill ”uppgradera” ha en samtalspartner som är större än Sverige. Ambassaden där är en gemensam anläggning med de andra europeiska länderna och den svenska har väl enbart ambassadören Bergström (som en gång inlämnade en rapport till UD som var kopierad från Wikipedia) en ambassadsekreterare och sedan är resten lokalanställda. Kanske anser de att representationen är för undermålig? Men ett lämpligt svar från Sverige skulle kunna vara att tills ni betalat era Volvo är ni vänliga och intar en ödmjukare profil, förbannade bedragare.

Inte för att det kommer ske, men det hade onekligen varit ett intressant trendbrott.

Om det nu de facto är så, att man söker en ny samtalspartner, och inte bara ett sätt att sätta så stor press som möjligt på USA, så undrar man vilket land som står på önskelistan?

Inventerar man möjliga kandidatländer blir listan inte särskilt lång. Dessutom sjunker ju Nordkoreas aktier och trovärdighet, om möjligt ännu lägre än tidigare, dag för dag nu, då man visar sig vara precis lika värdig de 3 stora O:na, OOO, som innan 2017, nämligen, Omöjliga - Obstruerande - Opålitliga.

Skulden Nordkorea har till Sverige idag för stölden av Volvobilar och gruvutrustning från Atlas-Copco bla, kommer 2020 uppgå till över 3.6 miljarder kronor.

Alla krav på betalning från Sverige, genom åren, bemöts med samma bedrägliga kriminella beteende som Nordkorea gjort sig kända för.

”Vi kan inte betala nu, men vi kommer nog att finna en lösning i framtiden, när vi får råd”.

Sverige kommer aldrig att få en krona....
Och nödvändig press eller statuerande av Nordkoreas bedrägeri, genom att ”Göra sak” i media av det hela, eller att åtminstone belysa det faktum att Sverige har bidragit till att Nordkorea kunnat bygga sina kärnvapen och militär, kommer dessvärre aldrig att ske.

I anständighetens namn, kunde man åtminstone dra in bidragen.....

Under alla dessa år efter stölden från Sverige, har Nordkorea rustat upp militären - tagit fram missiler och kärnvapen - smugglat in mängder av industriutrustning/robotar (från ABB bla) på kriminell väg. Detta har jag personlig yrkesmässig erfarenhet av.

Jag kan säga så här, den kriminella regimens etik och moral är obefintlig i detta och andra sammanhang.
Senast redigerad av LEMMOR 2019-11-20 kl. 09:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in