Citat:
Läser nu Mattis bok mer ingående. Än så länge om hans tid som marinsoldat och den delen är kanske inte direkt den intressantaste.
Däremot har jag avslutat ”Den nya oredans tid” och satte lite tankar på pränt, de återfinns här. Om någon nu är intresserad.
Däremot har jag avslutat ”Den nya oredans tid” och satte lite tankar på pränt, de återfinns här. Om någon nu är intresserad.
Du har det mest intressanta kvar att läsa....
Man kan utröna mycket mellan raderna, angående Koreakonflikten och Nord, även om Mattis är modest!
————-
OT:
Tack för länken, berikande och upplysande som vanligt.
Jag delar Din uppfattning om den svaga belysningen i Bildts bok, när det kommer till frågan om varför EU-Japan inte fördjupat sitt samarbete på data/elektronikområdet.
Alla förutsättningar och incitament för en EU-Japansk dominans eller åtminstone stark marknadsposition, måste väl anses ha förelegat.
Att Siemens/Nixdorf/Fujitsu avbröt expansionen, när Fujitsu förvärvade Siemens hela aktieinnehav var olyckligt.
Att Bildt inte besitter djupare kunskaper, eller av outgrundlig anledning inte delger dessa i boken är märkligt.
Att han uppenbarligen inte studerat de militära auktoriteterna inom området, som exempelvis Prof. Sven Saaler - Prof. Yaguchi mfl. höjer åtminstone jag på ögonbrynen av.
”Vad visste Roosevelt och vad visste han inte”? Jag ställer utom allt tvivel, att han visste att Japan planerade en attack på USA eller tex Filippinerna. All dokumentation över avlyssning, till och med tydliga men förtäckta indikationer från Kejsare Hirohito, måste helt klart ha uppfattas som krigsförklaring av Roosevelt.
Att Roosevelt hade på agendan att kliva in i kriget mot Hitler, är ju ingen hemlighet, det han saknade var ju ett tillräckligt starkt skäl.
Den som kanske kunnat ge oss alla svar, på de frågor som fortfarande finns idag, blev tyvärr nedskjuten över Bougainville, av USA:s jaktflyg den 18:e april 1943.
Den mannen var nämligen ingen mindre än Admiralen Isoroku Yamamoto, strategen och den som planerade attacken på Pearl Harbour.
Yamamoto var i mina ögon något av ett ”enigma”, (här överlåter jag till var och en att i tankarna referera till ordets egentliga betydelse, gåta, eller till den Tyska krypteringsmaskinen med samma namn, mer säger jag inte) han var en stor beundrare av USA och dessutom utbildad vid Harvard. Han motsatte sig en attack på USA då han insåg att ett krig mot USA var omöjligt att vinna.
Under stor press, av den Japanska politiska och militära ledningen, tvingades Yamamoto att planera och ta ansvar för Pearl Harbour attacken.
Jag tror att Yamamoto gick i graven med de flesta frågorna vi idag söker svar på.
Hoppsan! Det blev ett långt OT inlägg.
Stopp här.
Senast redigerad av LEMMOR 2019-11-18 kl. 13:20.
Senast redigerad av LEMMOR 2019-11-18 kl. 13:20.