Jag har både en tös och grabbar. De är alla lika älskade och önskade. Dock märker jag att min dotter gärna kommer till mig om det är nått och ber lite extra med "snälla pappa" rösten.
Tänkte bara på frågan i rubriken. Frida Boisen tycker att det är så.
Känns för mig väldigt främmande att man hellre skulle vilja ha en son. Vet att det är så i länder där det är viktigt med en son för att de har större förutsättningar att försörja familjen.
Men vad tusan!? I Sverige?
Så vad säger ni? Inte f-n vill man väl hellre ha en son? Eller?
Och tycker vi verkligen i det här landet att män är värda mer? Jag röstar på tvärsom. Vi är mer rädda om kvinnor.
Själv var det viktigt att få en son för mig eftersom jag ville att släktnamnet skulle leva vidare. Nu har jag två söner och en dotter varav två själva har barn så jag skulle gärna få en dotter till. Fast då skulle jag vara 72 när hon är arton och hennes äldsta bror 37 år äldre än henne. Så det kanske skulle kännas lite konstigt....
Tänkte bara på frågan i rubriken. Frida Boisen tycker att det är så.
Känns för mig väldigt främmande att man hellre skulle vilja ha en son. Vet att det är så i länder där det är viktigt med en son för att de har större förutsättningar att försörja familjen.
Men vad tusan!? I Sverige?
Så vad säger ni? Inte f-n vill man väl hellre ha en son? Eller?
Och tycker vi verkligen i det här landet att män är värda mer? Jag röstar på tvärsom. Vi är mer rädda om kvinnor.
En son löper mindre risk att bli våldtagen i Sverige. Framförallt med tanke på vilka vildar man släpper in i landet.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2019-11-25 kl. 15:52.
Utifrån mina amatörmässiga observationer i min jobb- och bekantskapskrets förefaller flickor vara mer populära än pojkar, i alla fall som första barn. Gissningsvis pga att man tror att flickor är lättare att ta hand om och uppfostra än pojkar.
Nu har jag inga barn, men skulle jag ha skaffat hade jag helst velat ha en flicka. Varför? För att jag själv är flicka. Jag vet hur flickor fungerar. Pojkar vet jag ingenting om (har inga bröder).
Tror det är vanligt att man vill ha det kön man själv är (en mini-me om man så vill) för att man tänker att man förstår någon av samma kön bättre.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!