Motivet finns i mördarens huvud och inte i LW:s karaktär.
Varför vill du inte höra talas om hennes goda sidor?
LW har blivit mördad och du funderar på vad det är för fel på henne, inte vad det var som gått snett hos mördaren, troligen SD?
SD lägger ut bilder på LW och då börjar du tycka illa om LW. Varför tycker du inte illa om SD som har lagt ut bilderna?
Varför har HD inget eget ansvar? Hon valde att gifta sig med den obehagliga personen SD, hon valde att blunda för hans otrohet och när de väl var skilda så umgicks hon intensivt med honom, en misstänkt mördare.
Någonting med hennes beteende är väldigt mycket fel.
Ingen mördar någon för att de råkar ha några sämre sidor, liksom vi alla har.
Så man får skylla sig själv om man ha råkat gifta sig med en ogift person som en visar sig vara otrogen?
Men man få inte skylla sig själv om man inleder en sexuell relation med en gift person som sen visar sig inte vilja skiljas?
Du har ingen aning om varför LW blev mördad. Många prostituerade har blivit mördade därför att gärningsmannen har ansett sig ha rätten att avlägsna dem från jordens yta, eftersom de har varit "dåliga människor" i hans ögon.
Motivet finns i mördarens huvud och inte i LW:s karaktär.
Varför vill du inte höra talas om hennes goda sidor?
LW har blivit mördad och du funderar på vad det är för fel på henne, inte vad det var som gått snett hos mördaren, troligen SD?
Nu resonerar du ju som åklagare Hiding. Hon misstänker också SD utifrån att han skall ha haft ett motiv att döda LW, samtidigt som hon verkar vara helt oförmögen att på ett begripligt sätt förklara hur detta motiv skall ha sett ut.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-25 kl. 08:47.
LW hade kanske lite väl för stort hjärta. Åtminstone borde hon ha begränsat sitt hjärta att inte innehålla gifta män. Sånt beteende leder aldrig till någon gott.
Så man får skylla sig själv om man ha råkat gifta sig med en ogift person som en visar sig vara otrogen?
Men man få inte skylla sig själv om man inleder en sexuell relation med en gift person som sen visar sig inte vilja skiljas?
Du har ingen aning om varför LW blev mördad. Många prostituerade har blivit mördade därför att gärningsmannen har ansett sig ha rätten att avlägsna dem från jordens yta, eftersom de har varit "dåliga människor" i hans ögon.
Genom att skriva på detta sätt får du det att på ett väldigt fult sätt att låta som att LW var lite som en prostituerad.
Mycket obehagligt och fult trick!
Dessutom det som du insinuerar, att det finns människor som försöker avlägsna dessa "dåliga människor" från jordens yta, låter som att man försöker utrota löss, eller råttor.
Jag har läst/sett att i de fall som du nu hänvisar till, så handlar det om typ seriemördare. Det är en helt annan typ av person som utför dessa mord, än det förmodligen handlar om här. Den psykologiska förklaringen jag har sett om det, är att seriemördaren gör en för sig själv väldigt förenklad modell av varför han utför dessa mord. I själv verket handlar det om ett djupt skruvad förakt för kvinnor, och de prostituerade är för mördaren både lätta offer som är lättåtkomliga, för gärningsmannen en förbjuden frestelse som de egentligen gör att de föraktar sig själva och kvinnorna är inte lika uppmärksammade som saknade om de är försvunna.
Dessutom visar du ett obehagligt och dolt människoförakt för både kvinnor och utsatta människor. Mycket obehagligt att vara så fördömande över de mest utsatta människor i vårt samhälle med dina lena ord.
Det finns ingenting av det vi nu vet genom tråden som visar att L*ena hade förhållanden med olika gifta män, dessutom flera parallellt.
Jag har starka misstankar rom att det finns en skribent i tråden, som inte vill själv skriva här, utan väljer att skicka pm med sin "info". Denna info delas av några aktiva skribenter som sanning.
Att någon skickar pm till Snoris som ska agera språkrör med information som ska anses vara sanning, men samtidigt själv väljer att inte dela den med tråden, ser jag som ett mycket skumt sätt att förmedla sina budskap.
Den informationen påminner om sätt som diktaturer använder för att sprida sin propaganda.
Då rättar jag dig! Lena hade en affär, kärleksaffär förhållande, flirt, fling eller kanske bara en kk. Såna benämningar kan funka men hennes agerande har inget med otro att göra. Då hon var frånskild och singel så fanns,det ingen att vara otrogen mot.
SD var otrogen och hade en otrohetsaffär inte Lena!
Detta får sammanfatta mitt svar till SAMTLIGA dina kloka och empatiska inlägg, Bravegirl!
Det tycks vara mer än en person här från Bror Duktigs Talibansekt, som inte riktigt fattat att vi diskuterar det brutala mordet på en vacker, energisk, glad och karismatisk 3-barnsmamma.
Jag kan bara se ETT fel hon egentligen har gjort och det var att falla för en person med drag av sociopati.
Felen som SD däremot har gjort är oräkneliga.
Det var absolut SD, och inte LW som skulle ta ansvaret inför HD och deras två döttrar. Nu sitter han dock och lär förhoppningsvis inte komma ut. Och min magkänsla säger mig att HD snart sitter där med. För barnens (SD´s/HD´s) skull hoppas jag att jag har fel.
För LW´s barns skull, så hoppas jag rättvisan segrar.
Nu resonerar du ju som åklagare Hiding. Hon misstänker också SD utifrån att han skall ha haft ett motiv att döda LW, samtidigt som hon verkar vara helt oförmögen att på ett begripligt sätt förklara hur detta motiv skall ha sett ut.
Har inte alla mördare ett motiv? Jag tror ÅK kommer presentera en utomordentlig bevisning som även innehåller motivet till LW:s död. Hon har väl inte ens kunnat presentera ett motiv i detta skede? Hon kommer göra detta vid rättegången, var så säker. Intressant att se hur länge du klamrar sig fast vid din tro att inget konkret finns mot SD.
Har inte alla mördare ett motiv? Jag tror ÅK kommer presentera en utomordentlig bevisning som även innehåller motivet till LW:s död. Hon har väl inte ens kunnat presentera ett motiv i detta skede? Hon kommer göra detta vid rättegången, var så säker. Intressant att se hur länge du klamrar sig fast vid din tro att inget konkret finns mot SD.
Nja, till skillnad från er som blint litar på åklagaren har jag ingen tro alls. Jag noterar bara hennes allt mer desperata försök att i samarbete med media misstänkliggöra SD i allmänhetens ögon, och undrar hur rådmannen Ulla Gustavsson egentligen har resonerat i beslutet om frihetsberövande.
Det är väl uppenbart av det som har läckt ut från utredningen att den negativa bild man hela tiden har velat ge av SD skall ha med just en tänkt motivbild att göra, samtidigt som den här bilden nu tycks bli mer och mer obegriplig för var dag som går.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-25 kl. 10:39.
Det är tydligt att frustrationen är hög i tråden nu när det gått så lång tid, en person är häktad och FUP inte är offentligt än. Men den börjar bli färdig och den kommer innehålla många många sidor av sms-konversationer, teknisk bevisning, transkriberade telefonsamtal och inte minst förhör med både MGM, eventuella medmisstänkta, personer i BO:s närhet och med vittnen. Kom ihåg att de personer som jobbar med fallet har materialet redan. De vet mycket mer än vi. Jag tror att flera skribenter här kommer att få backa lite när en annan bild än den de föreställt sig klarnar.
Det skulle inte förvåna mig om det slutliga motivet till mordet ligger i nåt så banalt som geo-cachingen. Att göra allt för att vinna och ligga överst på nån lista över antalet fångade cacher(heter det så?) samt en del oegentligheter i ekonomiska frågor i föreningen vilket absolut inte fick komma fram.
Fulspel, girighet, otrohet, avundsjuka, svartsjuka och vrede i en förfärlig soppa.
Igår kolla jag på ”I huvudet på en mördare” och fallet Billy Fagerström som hade ihjäl Tova Moberg 2017.
2 saker slog mig i relation till detta fallet:
1. Motivet var kontroll.
De hade gjort slut fast han hade svårt att släppa och de var vänner. Enda sättet för honom att behålla kontrollen över sitt liv var att behålla kontrollen över henne och hennes förehavande. Lösningen för honom då var att döda henne med en hammare.
2. Stegräknaren. I mobilen kunde utredarna se exakt vilken tid han varit aktiv under natten, vilket var till stor del. Enligt honom själv satt han med datorn och sov sedan till nästa morgon.
Intressant är också att Billy Fagerberg bistod utredningen med att vara ”behjälplig” och plantera lögner.
Trots överbevisad erkände han aldrig mordet och sin skuld fullt ut utan kom med alternativa förklaringar.
Inte för och dra på för stora växlar men tycks även kunna läsa in denna grandiosa och gränslösa personlighet hos SD tack vare många som delat med sig här i tråden.
Skulle inte bli förvånad om motivet och tillhygget överensstämmer med BFs.
Det är tydligt att frustrationen är hög i tråden nu när det gått så lång tid, en person är häktad och FUP inte är offentligt än. Men den börjar bli färdig och den kommer innehålla många många sidor av sms-konversationer, teknisk bevisning, transkriberade telefonsamtal och inte minst förhör med både MGM, eventuella medmisstänkta, personer i BO:s närhet och med vittnen. Kom ihåg att de personer som jobbar med fallet har materialet redan. De vet mycket mer än vi. Jag tror att flera skribenter här kommer att få backa lite när en annan bild än den de föreställt sig klarnar.
Du tror det? Trots att du har varit på FB redan under 8 års tid..
När Lotta mördades av sin pojkvän, kunde vi läsa sida upp och sida ner SMS-meddelanden dem emellan. Hur hon längtade, trånade, rasade, bad osv. Ändå insisterade vissa skribenter att hon inte ville vara ihop med mördaren av fri vilja. Och när hon visade svartsjuka, tolkades detta som att hon ville ta avstånd.. När hon skällde ut vårdpersonalen, gjorde hon det för att hon blev tvingad..
Igår kolla jag på ”I huvudet på en mördare” och fallet Billy Fagerström som hade ihjäl Tova Moberg 2017.
2 saker slog mig i relation till detta fallet:
1. Motivet var kontroll.
De hade gjort slut fast han hade svårt att släppa och de var vänner. Enda sättet för honom att behålla kontrollen över sitt liv var att behålla kontrollen över henne och hennes förehavande. Lösningen för honom då var att döda henne med en hammare.
2. Stegräknaren. I mobilen kunde utredarna se exakt vilken tid han varit aktiv under natten, vilket var till stor del. Enligt honom själv satt han med datorn och sov sedan till nästa morgon.
Intressant är också att Billy Fagerberg bistod utredningen med att vara ”behjälplig” och plantera lögner.
Trots överbevisad erkände han aldrig mordet och sin skuld fullt ut utan kom med alternativa förklaringar.
Inte för och dra på för stora växlar men tycks även kunna läsa in denna grandiosa och gränslösa personlighet hos SD tack vare många som delat med sig här i tråden.
Skulle inte bli förvånad om motivet och tillhygget överensstämmer med BFs.
Det finns vissa paralleller med dessa fal.
De hade gjort slut – fast bara på låtsas. Tova träffade missbrukaren fortfarande bakom sina föräldrars ryggar.
Lena låtsas också att det är slut – för att sedan träffa honom i skogen, bilen etc.
Mha mobiler och skattjaktsanteckningar kan vi säkert få insikt om hur det hela låg till.
Nej, Tova dog inte för att Billy var missbrukare. Hon dog för att Billy hade ett dåligt sätt att lösa sina problem.
Han löste sina problem (ångest av att inte kunna kontrollera Tova till 100%) genom att förnedra, kränka, hota, slå, strypa, skrämma Tova. Så rädd att hon inte trodde att hon skulle, bara 19 år gammal , inte överleva sommaren. Om du inte ser att det är en sjuklig kontroll över en ung tjej, då förstår jag inte hur du tänker. Det är sjukligt att kontrollera någon så mycket att hon åker hem till sin förövare fast hon vet att hon kan dö.
SD löser också sina problem med att hota, stalka, slå, och (min tro) slutligen få total kontroll över L*ena genom att döda henne.
L*ena hade fortfarande levt om inte SD hade ett skadat sätt att lösa sina problem. Det var honom det var fel på och det var det felet han hade som gjorde att hon mördades.
Inte att L*ena ville prata färdigt, få tillbaka sin nyckel, att hon hade barnvakt att hon var präst eller att hon inte berättade för sina föräldrar vilka relationer hon hade.
Jag skrev ett inlägg igår angående de här återkommande hänvisningarna till Tova-fallet, men jag fick aldrig något svar. Du kanske har lust att svara på det:
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Man gör knappast de många kvinnor i Sverige som är utsatta för kvinnofridskränkning en tjänst genom att generalisera och försöka tvinga in varje mord på en kvinna i de här mallarna.
Vilka paralleller finns det egentligen mellan det fall som diskuteras i den här tråden och fallet du tar upp här med Tova Moberg, om vi håller oss till kända fakta?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-25 kl. 13:05.