Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Beror på. Får du betalt för praktiken?
Företagare får redan så mycket bidrag från staten så de ska inte ha mer.
Tänk om alla som arbetade konkurrerade med full lön. Då skulle inga gratispraktikanter behövs, förutom från skolvärlden, där skolpraktiken har helt annat syfte.
Skulle vara kul att veta vad du tror alla får i bidrag din lilla ärthjärna, det som oroar mig, vad har du spridit för felaktig dynga i dina övriga 11000 inlägg.
Jag tror du menar att alla gratispraktikplatser skall bort, det kan jag hålla med om, men ta även bort alla bidrag och då menar jag precis alla bidrag. Då skulle sådana som du få det svettigt och förmodligen återvandra till ditt hemland.
Vi har några som vi får bidrag för, det bidraget är på 200kr/dag/praktikant som vi betalar ut till praktikanterna, sen betalar vi in arbetsgivaravgiften på det. Tiden vi lägger ner på dom samt den arbetsgivaravgift vi betalar gör att vi kommer gå i förlust på dom under hela deras praktiktid och sen får vi möjlighet att anställa dom efter praktiktiden. Det svettiga är att man måste lägga in i beräkningen hur länge ska man gå i förlust på dom,1 eller 2 år.
Eller så tar vi färdigutbildade som klarar av att betala sin egen lön från dag 1.
Hur skulle du gjort som arbetsgivare?
En praktikplats ger en möjlighet att visa vem man är, börjar man chilla och visa allmänt dåligt uppförande, visa ett ointresse för arbetet så finns det andra som kommer få ert arbete.