2019-11-24, 19:12
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Karln har varit sjukskriven i två år och du väljer att fokusera på hans ersättning i pengar, hans största ersättning i det här fallet är att bli frisk och sluta leva på dina och mina skattepengar.

Spännande hopskrivningar du bjuder på.
Mitt tangentbord på plattan är cp.

Jobbar man ska man ha betalt, punkt. Minimilön, men ändock, betalt.
Citera
2019-11-24, 19:24
Medlem
Företag som inte fattar att man får betala för att få jobb utfört är inte ett dugg bättre än vilken soc parasit som helst. Givetvis ska du säga nej tycker jag.
Citera
2019-11-24, 19:44
Medlem
Duerfs avatar
Det låter som att företaget vill bara veta att du klarar av att fungera på arbetsplatsen. Praktik i en månad låter rimligt för det syftet.

Lycka till. Hoppas du får arbetet efteråt.
Citera
2019-11-24, 19:46
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Beror på. Får du betalt för praktiken?

Företagare får redan så mycket bidrag från staten så de ska inte ha mer.

Tänk om alla som arbetade konkurrerade med full lön. Då skulle inga gratispraktikanter behövs, förutom från skolvärlden, där skolpraktiken har helt annat syfte.

Skulle vara kul att veta vad du tror alla får i bidrag din lilla ärthjärna, det som oroar mig, vad har du spridit för felaktig dynga i dina övriga 11000 inlägg.

Jag tror du menar att alla gratispraktikplatser skall bort, det kan jag hålla med om, men ta även bort alla bidrag och då menar jag precis alla bidrag. Då skulle sådana som du få det svettigt och förmodligen återvandra till ditt hemland.

Vi har några som vi får bidrag för, det bidraget är på 200kr/dag/praktikant som vi betalar ut till praktikanterna, sen betalar vi in arbetsgivaravgiften på det. Tiden vi lägger ner på dom samt den arbetsgivaravgift vi betalar gör att vi kommer gå i förlust på dom under hela deras praktiktid och sen får vi möjlighet att anställa dom efter praktiktiden. Det svettiga är att man måste lägga in i beräkningen hur länge ska man gå i förlust på dom,1 eller 2 år.
Eller så tar vi färdigutbildade som klarar av att betala sin egen lön från dag 1. Hur skulle du gjort som arbetsgivare?

En praktikplats ger en möjlighet att visa vem man är, börjar man chilla och visa allmänt dåligt uppförande, visa ett ointresse för arbetet så finns det andra som kommer få ert arbete.
Citera
2019-11-24, 19:48
Medlem
Du kan testa men se till att spela din kort rätt, få dom att förstå att du endast är ett smakprov nu. Arbeta efter vad det är, praktik. Du är där för att lära dig saker, inte för att producera. Se till att du lär dig så mycket som möjligt som du sen kan använda när du arbetar där för lön. Märker du att dom inte är intresserade av det så bör du också dra ner ditt intresse, ändrar dom då in attityd så ändrar du din också. Visa tydligt att du gärna vill få det här att fungera men att du samtidigt inte är någon lätttlurad dumskalle.
Citera
2019-11-24, 19:49
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Mitt tangentbord på plattan är cp.

Jobbar man ska man ha betalt, punkt. Minimilön, men ändock, betalt.

Skönt att höra, jag trodde du kom 2015.
Citera
2019-11-24, 20:14
Medlem
Koyaks avatar
Arbeta ALDRIG gratis...
Citera
2019-11-24, 20:28
Medlem
Rigbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Hej! Jag har varit sjukskriven i 2 år. Nu försöker jag komma tillbaka till arbetslivet och har blivit erbjuden en praktikplats i 1 månad deltid. Ägaren säger att det finns möjlighet till anställning om allt går bra.
Är det värt att ta denna plats eller kommer jag bara bli utnyttjad i 1 månad? Vad har ni för erfarenheter själva?

Kan vara värt att nämna att jag faktiskt har flera år av jobberfarenhet och arbetsuppgifterna på denna praktikplats kommer inte vara svåra och kräver ingen utbildning.

Tack så mycket för seriösa svar.

Ja, det finns nog alltid risk för att bli utnyttjad i den situationen, men jag tror att du skulle ha stor nytta av att tänka riktigt långsiktigt. Eftersom du försöker komma tillbaka till arbetslivet så kan du se det här som en chans att komma igång och få nya erfarenheter att skriva in i CV = bra för framtiden. Att jobba utan lön i en månad utan att veta om det blir en anställning är såklart tristare än att få lön för mödan, men när man har varit borta från arbetslivet en längre tid (på grund av sjukdom eller arbetslöshet) så brukar det inte vara jättelätt att få jobb utan att först praktisera/arbetsträna. Att tacka ja till att prova saker signalerar också att du är positiv och redo att gå vidare.

Och ... i det här sammanhanget är en månad en ganska kort tid, det finns folk som jobbar utan lön betydligt längre än så på arbetsplatser där det redan från början är uppenbart att det inte kommer att erbjudas någon fortsättning.

Så ... om det inte plötsligt dyker upp något bättre så tycker jag att du ska testa den där praktikplatsen, som ett första steg på din väg tillbaka.
Citera
2019-11-24, 20:41
Medlem
halaltarzans avatar
Många förutsätter att TS inte får någon lön, men har han inte "lön" från samhället då?
Citera
2019-11-24, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rigbard
Eftersom du försöker komma tillbaka till arbetslivet så kan du se det här som en chans att komma igång och få nya erfarenheter att skriva in i CV = bra för framtiden.

Jag vet att man gärna vill tro att det är så men i verkligheten har praktik inget värde alls när det kommer till CV. Jag vet att det är jättetråkigt och inte logiskt alls men så är det tyvärr. Normalt och betalt arbete är det enda som spelar roll på ett CV idag, utbildning har ett litet värde också men allt annat är värdelöst. Praktik eller att ha inte gjort något alls har samma låga värde.
Än en gång jag vet att detta inte är logiskt och det är jättetråkigt att det har blivit så på arbetsmarknaden i Sverige men så är det.

Praktik kan t om vara negativt eftersom det på sätt och betyder hjälp och stöd. Det är lätt att hamna i ett dåligt fack om man en gång har jobbat gratis.
Jag skulle t om säga att det i många fall kan vara sämre att ha varit sjukskriven i 2 år och sedan ha haft 3 månaders praktik än att ha haft 2.5 års sjukskrivning.
Citera
2019-11-24, 22:13
Medlem
Citat:
Beror på. Får du betalt för praktiken?

Företagare får redan så mycket bidrag från staten så de ska inte ha mer.

Tänk om alla som arbetade konkurrerade med full lön. Då skulle inga gratispraktikanter behövs, förutom från skolvärlden, där skolpraktiken har helt annat syfte.
Håller med till 100 %. Många företag har satt det här med praktikplatser i system. TS har ju dessutom erfarenhet och ska verkligen inte nöja sig med en praktikplats.
Citera
2019-11-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Bespara mig och dig förolämpningarna.
Jag har redan skrivit vad TS bör göra.
Varför tycker du att han ska låta sig luras av arbetsgivaren?
Har man behov om en månad kan man lika anställa på en gång. De enda som tror att praktik är bra i ett CV är arbetsförmedlingen och de går det inte så bra för har jag hört:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in