2019-11-24, 18:09
Medlem
Hej! Jag har varit sjukskriven i 2 år. Nu försöker jag komma tillbaka till arbetslivet och har blivit erbjuden en praktikplats i 1 månad deltid. Ägaren säger att det finns möjlighet till anställning om allt går bra.
Är det värt att ta denna plats eller kommer jag bara bli utnyttjad i 1 månad? Vad har ni för erfarenheter själva?

Kan vara värt att nämna att jag faktiskt har flera år av jobberfarenhet och arbetsuppgifterna på denna praktikplats kommer inte vara svåra och kräver ingen utbildning.

Tack så mycket för seriösa svar.
Citera
2019-11-24, 18:13
Bannlyst
Oavsett vad det leder till så ska du givetvis ta varenda chans du kan få till sysselsättning, förhoppningsvis kommer du om en månad fråga dig själv hur du kunde skapa den här tråden.
Citera
2019-11-24, 18:15
Medlem
Du kommer att bli blåst! Kräv betalt eller låt bli. Att det finns "möjlighet till anställning" säger alla chefer för att behålla folk. Ska det vara trovärdigt så ska det stå i ett avtal. Måste också säga att en månad låter oseriöst kort.
Citera
2019-11-24, 18:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Herceg
Du kommer att bli blåst! Kräv betalt eller låt bli. Att det finns "möjlighet till anställning" säger alla chefer för att behålla folk. Ska det vara trovärdigt så ska det stå i ett avtal. Måste också säga att en månad låter oseriöst kort.

Ja eller hur, kanske han ska få samma lön som VD´n också.
Citera
2019-11-24, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Ja eller hur, kanske han ska få samma lön som VD´n också.
Vad yrar du om?
Man ska inte låta sig utnyttjas! Betald provanställning på 6 månader anser jag är rimligt. Är du en sån där nyttig idiot som inte ifrågasätter någonting?
Citera
2019-11-24, 18:28
Bannlyst
Citat:
Vad yrar du om?
Man ska inte låta sig utnyttjas! Betald provanställning på 6 månader anser jag är rimligt. Är du en sån där nyttig idiot som inte ifrågasätter någonting?

Jag ifrågasätter väldigt mycket just nu ifrågasätter jag dig.
Citera
2019-11-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android
Hej! Jag har varit sjukskriven i 2 år. Nu försöker jag komma tillbaka till arbetslivet och har blivit erbjuden en praktikplats i 1 månad deltid. Ägaren säger att det finns möjlighet till anställning om allt går bra.
Är det värt att ta denna plats eller kommer jag bara bli utnyttjad i 1 månad? Vad har ni för erfarenheter själva?

Kan vara värt att nämna att jag faktiskt har flera år av jobberfarenhet och arbetsuppgifterna på denna praktikplats kommer inte vara svåra och kräver ingen utbildning.

Jag tycker att du ska tacka ja. Det kan vara ett roligt arbete och du kommer att lära dig något nytt och träffa trevliga människor.
Citera
2019-11-24, 18:50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paranoid-Android

Är du i en situation att du kan välja och vraka bland alla erbjudanden du fått så kanske du kan välja något bättre.
Men det låter mer som att du mest sitter hemma hos morsan och runkar, och får ta det enda som erbjuds.
Vem fan skulle vilja anställa dig, när du har den inställningen?
Citera
2019-11-24, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Jag ifrågasätter väldigt mycket just nu ifrågasätter jag dig.
Gäsp :-)
Vad sägs om att konstruktivt bidra till diskussionen istället för att vara ett mongo?
Hur tycker du att ts ska göra?
Citera
2019-11-24, 19:03
Bannlyst
Citat:
Gäsp :-)
Vad sägs om att konstruktivt bidra till diskussionen istället för att vara ett mongo?
Hur tycker du att ts ska göra?

Bespara mig och dig förolämpningarna.
Jag har redan skrivit vad TS bör göra.
Citera
2019-11-24, 19:05
Medlem
LuluBrooksies avatar
Beror på. Får du betalt för praktiken?

Företagare får redan så mycket bidrag från staten så de ska inte ha mer.

Tänk om alla som arbetade konkurrerade med full lön. Då skulle inga gratispraktikanter behövs, förutom från skolvärlden, där skolpraktiken har helt annat syfte.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2019-11-24 kl. 19:12.
Citera
2019-11-24, 19:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Beror på. Får du betalt för praktiken?

Företagare får redan så mycket bidrag från staten så de ska inte hamer.

Tänk om alla som arbetade konkurrerade med full lön. Då skulle inga gratispraktikanter behövs, förutom från skolvärlden, där skolpraktiken harhelt annat syfte.

Karln har varit sjukskriven i två år och du väljer att fokusera på hans ersättning i pengar, hans största ersättning i det här fallet är att bli frisk och sluta leva på dina och mina skattepengar.

Spännande hopskrivningar du bjuder på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in