Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Produktionskostnadsökningarna har skapats av ökade marginaler, vinster, i en mängd led. Fler underleverantörer (och underleverantörer till underleverantörer) har kunnat skapas och få rull. Bekvämt men dyrt, lite som att äta ute. Det har varit Klondyke, helt enkelt. Hur vet vi detta? Jo, för att lönerna på golvet inte har ökat mer än i takt med inflationen. (Dessutom har markpriser stått för en betydande del och de är en del av bubblan.) Det är enkel matematik och alls ingen huvudvärk.
Kan du då visa hur rörelsemarginalerna ökat under 2000-talet. Varsågod att börja.
Detta har bubbelpladdrare släpat fram förr i desperation. Alltid grundlöst. Man har aldrig kunnat visa detta.
Istället har andra pekat på att bygg/entreprenad ligger tämligen konstant på 2-3%.
Att de har så låga marginaler beror på att de inte tar risk. Och då pressar konkurrensen ned marginalerna dit. Finns tillräckligt många ägare som accepterar de marginalerna.
Nej, den gubben gick inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Dessutom minskar byggandet inte lika mycket som man tror om man lever i den frimarknadsreligiösa filterbubblan.
Tja minskningen är större än 1/3. Då får man ha i minnet att man nog kör vidare på redan planerade projekt. Om än med lägre tempo.
Stiger inte priserna så lär bostadsbyggandet fortsätta bromsas. Jag ser minskning år för år från 2016.
Citat:
Ursprungligen postat av
Epistemologen
Gällande ditt exempel med platt-tv så är det en mängd faktorer som skiljer marknaderna åt. Vid tillfälle kan vi gå igenom det. Men du kanske kan börja själv genom att klura på varför marknaden för elektronik i U.S.A. inte påverkades av, eller orsakade, krisen 2008. Om du kan klura ut det så kommer allt att klarna.
Det jag håller mig till principer. Du försöker smita undan genom att hänvisa till irrelevant omständigheter.
Går det att sälja med god marginal så ökar man produktionen om man kan. För då kan man tjäna ännu mer. Det verkar vara okänt för många i tråden.
Skulle marginalerna varit bra skulle produktionen av bostäder öka. Att den minskar är för att marginalerna är obefintliga eller för små.
Som jag brukar säga. Om nu marginalerna är så bra varför har då inte alla som tror på det satt igång och bygga bostäder, för att tjäna grova stålar. Ni agerar inte efter er tro. Kanske är det så att ni förstår att ni har fel. Men saknar förmåga att orientera om.