Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Ok, i artikeln nämns alltså att konsumtionen drivs av tillväxten i bostadspriserna, dvs tillväxten i krediterna. Och konsumtionen är tydligen viktig eftersom den utgör 50% av BNP.
BNP kan beräknas från produktionssidan och från användarsidan.
Här redovisas det för båda.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/ekonomi/tillvaxt/bnp---detaljerat/
Du kan ju titta där och se hur det ser ut.
Från användarsidan är BNP lite grovt antingen konsumtion eller investeringar. (Där investeringar är en form av konsumtion. Man har bara gett det ett eget namn).
Att säga att konsumtion driver någon tillväxt är kvalificerat svammel (och det gäller källan om du tog det från en sådan).
Titta på produktionssidan så hittar du byggindustri på 290 mdr. Alltså en mycket liten del av BNP. Och det är all bygg. Inte bara bostäder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Senast jag kollade var bankernas ur tomma intet skapade krediter (ok, vissa reservkrav finns så det finns en koppling till M1) inte M1.
Detta innebär att pengar skapade ur tomma intet är viktiga för BNP.
Vad är det som gör att du måste förfalla till småbarnsprat så som "ur tomma intet".
Min uppfattning som är baserat på lång erfarenhet är att ni som gör så helt enkelt är svårt okunniga.
Ni har så att säga förfallit till skrock-nivå.
Och ni verkar extremt ovilliga att höja er kunskapsnivå.
M1 innehåller avista fordringar på bankinstitut. Det är sådant som bankerna har ordnat så att de kan användas som betalmedel. (Kreditkortsföretagen har också bidragit). M1 ökar iom att bankerna skuldsätter sig till kontohavarna. Och när de lånar upp på obligationsmarknaden (då lånar dom existerande M1 förvisso).
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Balansräkningen är naturligtvis i balans så länge bostadspriserna ökar. Man skapar ju betalningsinstriment ur tomma intet.
Nu är du igång med skrocken igen.
Visa då vilken banks balansräkning som har bostäder i sig.
(Jag skulle säga att din svammelnivå nu är 100%).
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
2008 var det tydligen inte längre möjligt att upprätthålla balansen. Du kan ju förklara varför.
Jag förklarar gärna. Brukar göra det titt som tätt. Men det måste finnas en fråga också. Du har inte ens lyckats få ihop en fråga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Så mitt påpekande var alltså att det där med att bostadspriserna borde öka har vi sett förr med katastrofalt resultat.
Stiger produktionskostnaden så måste vi betala mer om vi skall ha några bostäder.
(Och då lär renoverings och underhållskostnader stiga också. Så även om inga nya bostäder byggs lär priserna stiga om vi skall få oss någon renovering/modernisering och underhåll).
Citat:
Ursprungligen postat av
Chalmeristen
Att priserna kan öka beror på att pengarna skapas ur tomma intet och detta är vad man kallar för en bubbla. Sedan är bubblan nu grundad på bättre kreditprövning än 2008.
Så i din förvirrade värld kan du låta bygga villor för 3 MSEK och kunderna betalar 6 MSEK.
Och varken du eller någon annan kastar sig in och bygger villor 24/7, för att profitera.
Ligger det inte närmare till hands att säga att ni saknar kunskaper och ägnar er åt skrock.