2019-11-24, 13:36
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinaTorterarSvensk
Gäller även ditt försvar för Kinesiska Kommunistpartiets påhitt att Gui Minhai skulle varit inblandad i en trafikolycka för 20 år sedan!

I engelska Wikipediaartikeln står endast att kommunistdiktaturens nyhetsbyrå Xinhua påstått att Gui varit inblandad i en trafikolycka. Xinhua publicerar alla Kommunistpartiets lögner, inklusive att Dalai Lama är en "ond varg i fårakläder" och att Hongkongs demokratirörelse är "blodtörstande terrorister". Nyhetsbyrån styrs direkt av Kommunistpartiet, och saknar trovärdighet.

Men även om engelska Wikipediaartikeln verkligen hävdat att Gui varit inblandad i någon trafikolycka, så hade inte det kunnat användas som bevis för detta, eftersom att precis vem som helst kan redigera där.
Vilken av dina källor påstår att olyckan skulle vara ett påhitt?
Citera
2019-11-24, 14:31
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Nja, inte så bra. Den tar inte upp det viktigaste i anklagelserna, nämligen inblandningen i trafikolyckan. Det var ingen bagatellartad "trafikförseelse" enligt både CNN och engelska wikipedia enligt vilka Gui berusad körde ihjäl en 23 årig kvinna och sedan smet från platsen. Kinesiska myndigheter släppte honom först men tjejens anhöriga startade en kampanj för att få upprättelse och fick därigenom stöd från folk -mycket ovanligt att kineser går emot myndighetsbeslut.

Varför tar svenska media inte upp detta?

Citat:
Därför att dessa uppgifter finns i såväl engelska Wikipedia som Cnn Independent m fl källor. Och han kom först undan förmodligen för att han var en rik affärsman. Det var först när kvinnans anhöriga tryckte på myndigheterna som dom reagerade
Han smet från en villkorlig dom vilket retade makthavarna och upprörde kinesiska allmänheten. Vilka politiska dissidenter menar du att han skulle ha publicerat? Enligt Independent handlar det mest om skvaller.

Citat:
Vilken av dina källor påstår att olyckan skulle vara ett påhitt?

Det är väl snarare du som ska redovisa dina källor för att trafikolyckan överhuvudtaget skett, då det var du som inledde med att påstå detta? Ditt påstående att 'det står så i engelska Wikipedia' är falskt. Där står bara att Xinhua, kommunistdiktaturens egen nyhetsbyrå, rapporterat om olyckan, vilket knappast är bevis på någonting alls, då Xinhua rapporterar Kommunistpartiets påhittade propaganda.

Exempel på Xinhuas rapportering:

Kommunistpartiet hatar den religiösa gruppen Falun Gong, efter att Falun Gongs ledare krävt att Kommunistpartiet avgår och inför demokrati i Kina:

Citat:
International forum analyzes evil nature of Falun Gong

Source: Xinhua| 2017-12-03

"About 30 scholars agreed that Falun Gong is a cult that spreads rumors to defame China."

"Falun Gong misappropriated concepts from Buddhism and Taoism to manipulate the minds of the practitioners, which has led to mass mortality and disabilities of its followers."

"Falun Gong has been using all sorts of methods to attack, defame and threaten the media and people that revealed their evil nature in order to cover up the truth and manipulate public opinions."

http://www.xinhuanet.com/english/2017-12/03/c_136797683.htm

Du har ej givit länk till din andra källa "Cnn Independent," så jag utgår från att även den uppgiften är påhittad av dig. Skriv in länk, annars kan vi inte kontrollera dina källor, eller ta dem på allvar.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2019-11-24 kl. 14:54.
Citera
2019-11-24, 16:07
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Det är väl snarare du som ska redovisa dina källor för att trafikolyckan överhuvudtaget skett, då det var du som inledde med att påstå detta? Ditt påstående att 'det står så i engelska Wikipedia' är falskt. Där står bara att Xinhua, kommunistdiktaturens egen nyhetsbyrå, rapporterat om olyckan, vilket knappast är bevis på någonting alls, då Xinhua rapporterar Kommunistpartiets påhittade propaganda.

Exempel på Xinhuas rapportering:

Kommunistpartiet hatar den religiösa gruppen Falun Gong, efter att Falun Gongs ledare krävt att Kommunistpartiet avgår och inför demokrati i Kina:

http://www.xinhuanet.com/english/2017-12/03/c_136797683.htm

Du har ej givit länk till din andra källa "Cnn Independent," så jag utgår från att även den uppgiften är påhittad av dig. Skriv in länk, annars kan vi inte kontrollera dina källor, eller ta dem på allvar.
Länkar hit o länkar dit Jag gav en exakt referens. På vilket sätt skulle wikipediaartikeln vara påhittad? För att den refererar till Xinhua? Finns det någon som hävdar att den storyn skulle vara ett falsarium? INTE ens Expressen vad jag kan se.
Har du förresten hittat titeln på Guos avhandling? Jag väntar...
Citera
2019-11-24, 16:31
Medlem
Citat:
Länkar hit o länkar dit Jag gav en exakt referens. På vilket sätt skulle wikipediaartikeln vara påhittad? För att den refererar till Xinhua?

Du har bara givit en exakt referens, och den gick till ett citat från Xinhua, kommunistdiktaturen Kinas statsstyrda nyhetsbyrå, som sprider Kommunistpartiets propaganda.

Wikipedia-artikeln återger diktaturen Kinas inställning, eftersom att diktaturen är part i målet: Det är diktaturen Kina som kidnappat svenske författaren Gui Minhai, och nu håller honom fängslad utan rättegång och under tortyr. Jag vet inte varför Wikipedia-artikeln skulle vara påhittad? Det är ditt påstående. Wikipedia-artikeln verkar ge en korrekt bild av kommunistdiktaturens inställning.

Citat:
Jag väntar...

Använd då tiden till att prestera länk till din källa om att "trafikolyckan" verkligen ägt rum.
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2019-11-24 kl. 16:38.
Citera
2019-11-24, 16:49
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Du har bara givit en exakt referens, och den gick till ett citat från Xinhua, kommunistdiktaturen Kinas statsstyrda nyhetsbyrå, som sprider Kommunistpartiets propaganda.

Wikipedia-artikeln återger diktaturen Kinas inställning, eftersom att diktaturen är part i målet: Det är diktaturen Kina som kidnappat svenske författaren Gui Minhai, och nu håller honom fängslad utan rättegång och under tortyr. Jag vet inte varför Wikipedia-artikeln skulle vara påhittad? Det är ditt påstående. Wikipedia-artikeln verkar ge en korrekt bild av kommunistdiktaturens inställning.

Använd då tiden till att prestera länk till din källa om att "trafikolyckan" verkligen ägt rum.
Vad skulle för dig duga som referens? Och nej, jag tänker inte spamma länkar. Tror du på allvar att journalister på Guardian, CNN, Independent m fl inte skulle ifrågasätta uppgifterna om dödskörning ifall de kunde misstänkas vara falska? Har Jojje gjort det? SVAR NEJ!
Och eftersom ingen hittar någon avhandling på GUs lista kan vi konstatera att Guo "gjort en Refat"....
Citera
2019-11-24, 17:36
Medlem
Citat:
Vad skulle för dig duga som referens? Och nej, jag tänker inte spamma länkar. Tror du på allvar att journalister på Guardian, CNN, Independent m fl inte skulle ifrågasätta uppgifterna om dödskörning ifall de kunde misstänkas vara falska? Har Jojje gjort det? SVAR NEJ!
Och eftersom ingen hittar någon avhandling på GUs lista kan vi konstatera att Guo "gjort en Refat"....

Men du, South China Morning Post, Washington Post och New York Times skriver alla att Gui Minhai erhållit en PhD vid Göteborgs Universitet.

Tror du på allvar att journalister på South China Morning Post, Washington Post och New York Times m fl inte skulle ifrågasätta uppgifterna om Gui Minhais PhD, ifall de kunde misstänkas vara falska? Har Jojje gjort det? SVAR NEJ!

Citat:
He left for Sweden in 1988 to enrol at the University of Gothenburg, where he obtained a PhD in 1996.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/1902296/what-has-happened-him-abduction-gui-minhai-was-involved

Citat:
He earned a Phd, married, had a daughter, Angela, who is now, at 24, beginning her own PhD studies at the University of Cambridge in England.

https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/china-is-trying-to-muzzle-gui-minhai-these-poems-tell-his-story/2018/07/29/c75b18dc-91bc-11e8-b769-e3fff17f0689_story.html

Citat:
He went on to earn a Ph.D. at the University of Gothenburg in Sweden, where he continued to focus on literature, as well as the comparative history between China and the West.

https://www.nytimes.com/2016/02/07/business/international/in-china-books-that-make-money-and-enemies.html
Senast redigerad av KinaTorterarSvensk 2019-11-24 kl. 17:43.
Citera
2019-11-24, 18:00
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Men du, South China Morning Post, Washington Post och New York Times skriver alla att Gui Minhai erhållit en PhD vid Göteborgs Universitet.

Tror du på allvar att journalister på South China Morning Post, Washington Post och New York Times m fl inte skulle ifrågasätta uppgifterna om Gui Minhais PhD, ifall de kunde misstänkas vara falska? Har Jojje gjort det? SVAR NEJ!

https://www.scmp.com/news/hong-kong/politics/article/1902296/what-has-happened-him-abduction-gui-minhai-was-involved

https://www.washingtonpost.com/opinions/global-opinions/china-is-trying-to-muzzle-gui-minhai-these-poems-tell-his-story/2018/07/29/c75b18dc-91bc-11e8-b769-e3fff17f0689_story.html

https://www.nytimes.com/2016/02/07/business/international/in-china-books-that-make-money-and-enemies.html
Hans PhD är inte det centrala utan en bifråga i sammanhanget. Ungefär som var han är född. Kolla universitetets lista på avhandlingar under den aktuella tiden och ge mig titel och nummer så är jag nöjd.
Trafikolyckan är däremot helt central. Någon av dina källor som bestrider att han kört ihjäl en kvinna?
Det finns ingen anledning att kolla upp uppgiften om titeln eftersom man utgår från att Guo är ett offer. Däremot misstänker man per automatik kineserna för falsarier.
Förstår du nu?
Senast redigerad av Massajen 2019-11-24 kl. 18:05. Anledning: Tillägg
Citera
2019-11-24, 18:29
Medlem
Citat:
Han tog aldrig någon doktorsexamen vilket påstås i svensk media.

Citat:
Har du förresten hittat titeln på Guos avhandling? Jag väntar...

Citat:
Och eftersom ingen hittar någon avhandling på GU kan vi konstatera att Guo "gjort en Refat"....

Citat:
Hans PhD är inte det centrala utan en bifråga i sammanhanget. Ungefär som var han är född. Kolla universitetets lista på avhandlingar under den aktuella tiden och ge mig titel och nummer så är jag nöjd.

Aha, så först har du har tjatat om Gui Minhais doktorsavhandling genom hela tråden, och sedan när du blir överbevisad, då blev doktorsavhandlingen plötsligt en "bifråga"? Min första reaktion blir: Haha, skrattretande. Min andra reaktion blir: Extremt korkat.

Svar på din fråga om varför du inte hittar doktorsavhandlingen i GUs lista: Eftersom att de flesta universitets- och högskolebibliotek inte datoriserades förrän i början av 2000-talet. Vissa äldre doktorsavhandlingar finns med, men inte alla. Beror på om respektive universitetsinstitution har kompletta tidigare listor, och om de förts in i systemet.
Citera
2019-11-24, 18:38
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Aha, så först har du har tjatat om Gui Minhais doktorsavhandling genom hela tråden, och sedan när du blir överbevisad, då blev doktorsavhandlingen plötsligt en "bifråga"? Min första reaktion blir: Haha, skrattretande. Min andra reaktion blir: Extremt korkat.

Svar på din fråga om varför du inte hittar doktorsavhandlingen i GUs lista: Eftersom att de flesta universitets- och högskolebibliotek inte datoriserades förrän i början av 2000-talet. Vissa äldre doktorsavhandlingar finns med, men inte alla. Beror på om respektive universitetsinstitution har kompletta tidigare listor, och om de förts in i systemet.
På Gus lista finns avhandlingar från 1996. Och även från tidigare år. Universitetens bibliotek datoriserades långt före Internets tid. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.
Att avhandlingar från 90 talet skulle saknas på vetenskapliga söklistor är befängt.
Det är en bisak för media men inte för vår diskussion här
Citera
2019-11-24, 19:01
Medlem
Citat:
På Gus lista finns avhandlingar från 1996. Och även från tidigare år.

Missade du detta?:

Citat:
Vissa äldre doktorsavhandlingar finns med, men inte alla. Beror på om respektive universitetsinstitution har kompletta tidigare listor, och om de förts in i systemet.

Citat:
Universitetens bibliotek datoriserades långt före Internets tid. Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om.

På mitt universitet, som är ett av landets främsta, var det inte så. Och till skillnad från dig, så vet jag exakt vad jag pratar om.
Citera
2019-11-24, 19:24
Medlem
Massajens avatar
Citat:
Missade du detta?:

På mitt universitet, som är ett av landets främsta, var det inte så. Och till skillnad från dig, så vet jag exakt vad jag pratar om.
Dumheter! Skulle universitetet låta bli att föra in en doktorsavhandling på sin lista? Och i Göteborg datoriserades biblioteket långt innan Guo dök upp där.
Hittar du något på dom stora databaserna som för in minsta artikel eller konferensbidrag?
Scopus Google Scholar etc.? Svar Nej!
Citera
2019-11-24, 20:09
Medlem
Citat:
Hittar du något på dom stora databaserna som för in minsta artikel eller konferensbidrag? Scopus Google Scholar etc.? Svar Nej!

Antingen så ljuger du medvetet, eller så har du inte ens försökt att söka, och känner därför inte till vad som finns.

Citat:
Feudalism in Chinese marxist historiography / Gui Minhai
Minhai, Gui (författare)
Copenhagen : Nordic Institute of Asian studies, 1992
Serie: NIAS report, 0904-597X ; 8
Bok

https://libris.kb.se/bib/1793460

Citat:
Feudalism in Chinese Marxist Histography (NIAS Reports) Paperback – 1 Jun 1992
by Gui Minhai (Author)
Publisher: NIAS Press (1 Jun. 1992)
Language: English
ISBN-10: 8787062135
ISBN-13: 978-8787062138

https://www.amazon.co.uk/Feudalism-Chinese-Marxist-Histography-Reports/dp/8787062135/ref=sr_1_2?qid=1574621898&refinements=p_27%3AGui+M inhai&s=books&sr=1-2

Citat:
[CITATION] Feudalism in Chinese Marxist Historiography
M Gui - 1992 - Nordic Institute of Asian Studies

https://scholar.google.com/scholar?hl=en&as_sdt=0%2C5&q=author%3AMinhai+autho r%3Agui&btnG=
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in