2019-11-24, 14:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Willow1
Sen måste hennes telefon ha markerat hejdå när den stängdes av. Vet någon vart det var?
Är det därför man sökt centralt?

Jag vill minnas att det där med hejdå har diskuterats i forumet i andra uppmärksammade försvinnandefall.

Mobilen stängs av manuellt --> Hejdå

Batteriet tar slut eller förstörs --> Inget hejdå

Rätta mig den som minns bättre.
Citera
2019-11-24, 14:55
Medlem
oenophiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vill minnas att det där med hejdå har diskuterats i forumet i andra uppmärksammade försvinnandefall.

Mobilen stängs av manuellt --> Hejdå

Batteriet tar slut eller förstörs --> Inget hejdå

Rätta mig den som minns bättre.

Måste man ha själva telefonen för att veta hur den stängts av?
Citera
2019-11-24, 14:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om detta lagts upp tidigare idag så ber jag om ursäkt, men en sammanfattning.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6jMkRz/kampen-for-att-hitta-wilma-17-detta-har-hant

Den stora merparten av fynden har inte något med försvinnandet att göra, det kan vem som helst förstå, sa Stefan Gustafsson, presstalesperson på polisregion väst, till Aftonbladet i veckan, men ville samtidigt inte kommentera enskilda fynd, såsom den jacka, de skor och de glasögon som hittats.

(.../
En natt i slutet på förra veckan, alltså vid samma tid som den sista kända observationen av Wilma gjordes, så hörde en granne till den 22-årige mannen tunga steg i trapphuset.
– Det var inga vanliga steg, utan det lät extra högt. Jag tänkte att det kanske var någon som var full eller så, men nu vet jag inte vad jag ska tro, sa han till Aftonbladet.
– Jag öppnade ytterdörren för att se vad som stod på, men då var det ingen där.

Sista kända observationen av W skulle alltså ha varit på natten?

Har MGM hävdat att W lämnade honom på natten?
Citera
2019-11-24, 14:58
Avslutad
Hur ser sökområdet ut?
Hon kan ligga en bra bit upp i Dalslandsskogarna. Ett enormt område.
Citera
2019-11-24, 14:59
Medlem
Timeouts avatar
Nu finns bild på hur man söker i vattnet med hund i närheten av Uddevallabron.
https://static-cdn.sr.se/sida/images/125/a92afec6-a0e7-4800-b2d6-7af2b3680255.jpg?preset=768x432
Någon som vet hur strömmarna går i Byfjorden?

Polisen söker vidare – fokus på Byfjorden
FÖR EN TIMME SEDAN
Nära 300 personer har gått med Missing People idag för att söka efter Wilma. Det är ungefär lika många som igår. Klockan 14 skickar Missing People ut de sista grupperna, sedan anser de att det blir för sent att ge sig iväg ut och leta. Organisationen brukar avsluta sökandet vid 16-tiden på grund av att de anser att det är för stora risker att leta när det blir mörkt.

FÖR 3 TIMMAR SEDAN
Inget genombrott i sökandet hittills. Polisens presstalesperson Anna Göransson, som jag pratade med precis, säger att polisen fortsätter söka, på Byfjorden och i utkanterna av Uddevalla. om inte Wilma hittas under dagen kommer polisen fortsätta sitt arbete imorgon.
– Det finns beslut om att söka i samma omfattning och på samma sätt imorgon, och om det behövs fortsätter sökandet under den kommande veckan, säger hon. Dock är det inte bestämt på vilket sätt eller omfattning det blir från tisdag och framåt.
Citera
2019-11-24, 15:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
Måste man ha själva telefonen för att veta hur den stängts av?

Om jag minns rätt och enligt tidigare post så måste du inte ha mobilen för att kunna se att den stängdes av manuellt.

Däremot kan man inte se i loggarna hos operatören om mobilens batteri tog slut eller om den slogs sönder, hamnade i vatten eller liknande.
Citera
2019-11-24, 15:01
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLivid
Om det stämmer att W var på väg till systern på torsdagen men aldrig nådde sitt mål tycker man att man måste jobba så snabbt som möjligt. Att W inte anmäldes försvunnen förän söndagen fast hon uteblev och inte gick att nå kunde man inet ta med i beräkningen när kroppen skulle gömmas.

Aktiviteten pappan och sonen emellan borde gå att fiska fram snabbt,har den varit väldigt intensiv från och med torsdagen är det inte konstigt att åklagaren uttalar sig om att det finns "personer som allteftersom är intressanta i utredningen". Äklagaren skriver I utredningen och inte FÖR utredningen. Viss skillnad på i och för om man ska leka autistisk petig som jag nu gör.

I den här utredningen till skillnad mot många andra är åklagaren mycket mån om att ständigt påpeka att man förhör MGM och att man kommer förhöra honom, dagligen rapporterar hon om det till "allmänheten". Man får känslan av att hon ist för allmänheten ist vänder sig mot "personer som är intressanta i utredningen" , jäktar dem lite smått.

Vi knäcker din son snart pappsen, bara så du vet, lite så känns det som hon jobbar med hjälp av media och hoppas på aktivitet från klanen.

Men jag känner inte till den här åklagaren men hon är manisk att högljutt meddela gång man förhört/kommer förhöra MGM(sonen).

-Innan anhållan (nån minuts samtal har hon meddelat "oss")

-Alla förhör under anhållan

-Alla förhör under häktning och som inte det skulle räcka berättar hon även om kommande förhör.

Ja, vi har inte så ingående klankunskap i Sverige. Än.
Det fordras förslagenhet för att splitta upp en klan i enskilda personer.
Kan man det kan man spela ut dom mot varann.
Citera
2019-11-24, 15:03
Medlem
oenophiles avatar
Citat:
Om jag minns rätt och enligt tidigare post så måste du inte ha mobilen för att kunna se att den stängdes av manuellt.

Däremot kan man inte se i loggarna hos operatören om mobilens batteri tog slut eller om den slogs sönder, hamnade i vatten eller liknande.

Aha. Jag är lite dålig på det där tekniska.

Hur funkar ”molnet”, hitta-min-iphone och liknande, lagras någon information där om hur telefonen stängts av?
Citera
2019-11-24, 15:07
Medlem
Citat:
Sista kända observationen av W skulle alltså ha varit på natten?

Har MGM hävdat att W lämnade honom på natten?
Jag TROR det. Men jag tycker alla tidsangivelserna vi fått är väldigt luddiga. Men det är ju inte vi som utreder, utan polisen. Och de har säkert alla tidsangivelser och där kan det finnas diskrepans. Och man har ju anhållit och häktat honom pga vad han sagt i förhör, vittnesutsagor och teknisk bevisning. Sen om det håller för åtal lär ju bli en framtida fråga. Men den närmaste månaden måste de nog hitta mer för att åtala honom känns det som.
Citera
2019-11-24, 15:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det var någon som nämnde att det var konstigt att en svartsjuk pojkvän slutade bry sig när hon var borta. Samma sak var det i fallet Tova. Billy Fagerström var svartsjuk och när han dödade henne så slutade han bry sig. Detta var något som poliserna observerade och de tyckte att det var konstigt att han brydde sig så lite.

Dokumentären finns på viafree om Tova. "I huvudet på en mördare" om någon undrar...

Det är nog en av många saker poliser lär sig. Det finns de som bryr sig extremt mycket fastän de är skyldiga och vill vara med på sök osv, till de som bryr sig extremt litet. Blir märkligt oavsett och något en bra tränad polis kommer snappa upp om.
Citera
2019-11-24, 15:11
Medlem
Att det har sökts mycket i centrala Uddevalla måste väl bero på det polisens presstalesperson sa i intervju häromdagen? Att den misstänkte mannen setts i centrum och uppfattats bete sig märkligt. Ska försöka hitta intervjun som jag såg med polisens presstalesperson Anna Göransson.
Citera
2019-11-24, 15:13
Medlem
Bara en spekulation som så många andra här. Om MGM och BO haft diskussioner tidigare om att splittra sig åt, kan man tänka att snubben har diskuterat detta med släktingar/kompisar och fått sagt till sig att om hon verkligen säger hejdå och drar, "då kommer vi försvara vår heder" (i brist på ett bättre uttryck).

Således fanns det kanske redan en plan att följa om det nu blev som så att de gjorde slut. Han visste vad han skulle göra? Och även andra i hans omgivning visste vad de skulle göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in