2019-11-23, 19:21
Medlem
Fraktazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSGuy
Källa:

Nån som kan få ut mer information om detta?

Kan du läsa artikeln? Kopiera innehållet och lägg i en spoiler?

Vet att det handläggs ett mål i Göta hovrätt där det framställts ett yrkande om återförvisning. Invändningen är ett grovt rättegångsfel som kan kopplas till jävet hos Norrköpings tingsrätt.

Detta är den enda personen som dömts för grovt brott i en rättegång som ännu inte blivit annullerad. Det vore ett hårt bakslag om även denna dom undanröjs.
Senast redigerad av Fraktaz 2019-11-23 kl. 19:26.
Citera
2019-11-23, 19:32
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbil12
SVT har enligt uppgift påbörjat produktion av en hel dokumentär(serie) om högskoleprovsmålet med anledning av vad som framkommit om åklagarna.
Den kommer förhoppningsvis att ge svar på många frågor och påståenden.
Vilket jobb man kommer att få med att dubba alla förortare till rikssvenska eller dalmål. Och sen ska alla "kallas" för Anna eller Anders.
Citera
2019-11-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fraktaz
Kan du läsa artikeln? Kopiera innehållet och lägg i en spoiler?

Vet att det handläggs ett mål i Göta hovrätt där det framställts ett yrkande om återförvisning. Invändningen är ett grovt rättegångsfel som kan kopplas till jävet hos Norrköpings tingsrätt.

Detta är den enda personen som dömts för grovt brott i en rättegång som ännu inte blivit annullerad. Det vore ett hårt bakslag om även denna dom undanröjs.
Har dessvärre inte tillgång till artikeln, undrar samma sak.
Citera
2019-11-24, 09:19
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleJagarKanin
LH blev aldrig dömd eftersom brottet preskiberades.

Varför hon kan plugga i Linköping är eftersom hon fått bra resultat på HP tidigare som hon fått behålla.

Om hon har fått en studieplats pga tidigare riktiga meriter är väl allt i sin ordning, eller föreslår Stridsplanet att hon aldrig ska få studera igen?
Citera
2019-11-24, 18:28
Medlem
Stridsplanets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firemire
Om hon har fått en studieplats pga tidigare riktiga meriter är väl allt i sin ordning, eller föreslår Stridsplanet att hon aldrig ska få studera igen?

Hon kan ju ha fuskat tidigare för att komma in på LiU. Anyhow, Jag vill väl helst se någon form av rättslig dom, plus en ursäkt för att ha snott en plats på KI. Som det ser ut nu har ju ingen rättvisa skipats. Visst får hon plugga vidare med något, men jag har lite svårt att se fröken Hellberg som läkare. Personligen skulle jag aldrig vilja ha någon som gjort det hon gjort som läkare. Spelar ingen roll om hennes läkarutbildning är 100% från LiU där hon inte har fuskat sig in. Som man säger: Don't do the crime if you can't do the time.
Citera
2019-11-24, 20:25
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stridsplanet
Hon kan ju ha fuskat tidigare för att komma in på LiU. Anyhow, Jag vill väl helst se någon form av rättslig dom, plus en ursäkt för att ha snott en plats på KI. Som det ser ut nu har ju ingen rättvisa skipats. Visst får hon plugga vidare med något, men jag har lite svårt att se fröken Hellberg som läkare. Personligen skulle jag aldrig vilja ha någon som gjort det hon gjort som läkare. Spelar ingen roll om hennes läkarutbildning är 100% från LiU där hon inte har fuskat sig in. Som man säger: Don't do the crime if you can't do the time.

Det vet vi inget om. Har hennes resultat blivit indraget och hon blivit utkastad från skolan så har rättvisa skipats. Den sista meningen är jag inte helt klar med vad du menar, vilken tid är det hon inte velat göra?
Citera
2019-11-26, 21:07
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Det vet vi inget om. Har hennes resultat blivit indraget och hon blivit utkastad från skolan så har rättvisa skipats. Den sista meningen är jag inte helt klar med vad du menar, vilken tid är det hon inte velat göra?
Nej då har rättvisan skippats, hon ska få en dom hon med.
Citera
2019-11-27, 22:07
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Nej då har rättvisan skippats, hon ska få en dom hon med.

Preskriptionstiden har som sagt gått ut, och samtliga HR-fall visar på att det är brott av normalgraden. Det finns ingen rättvisa att tala om då en domstol ej kan bedöma om hon begått ett brott eller ej.
Citera
2019-11-28, 19:03
Medlem
Gavle112s avatar
Citat:
Preskriptionstiden har som sagt gått ut, och samtliga HR-fall visar på att det är brott av normalgraden. Det finns ingen rättvisa att tala om då en domstol ej kan bedöma om hon begått ett brott eller ej.
Inget fall av denna liga har gått upp i HR, Lovisa är med i denna liga. Dom andra fall rörde sig om småskaliga fuskare
Citera
2019-11-30, 22:54
Medlem
Apollinaires avatar
L*v*sa tycks vara en neverending story. Jag tycker synd om tjejen, det verkar som att hon kanske blivit av med det senaste HP-resultatet men kan plugga vidare på gamla meriter. Kul för henne! Trots att hon kanske kan få en läkarlegitimation så kommer den här historien med att vara med i FUP-en med viss säkerhet att förfölja stackaren genom delar av yrkeslivet. Det skulle inte förvåna mig om hon får svara på en hel del obekväma frågor från framtida arbetsgivare och även kännas igen av vissa patienter som kommer vara skeptisk inställda till hennes kompetens trots att hon bevisligen klarat en läkarutbildning galant. Trist att en uppenbart begåvad människa ska behöva utsättas för detta på grund av påstådda gamla synder. Hon har min fulla sympati och jag önskar henne all lycka i framtiden.
Citera
2019-12-01, 09:38
Medlem
23-aringens avatar
Nya uppgifter av Folkbladet:

Citat:
I dagarna övertas också målet av två nya åklagare sedan Per Hedman och Anna Lander lämnat sina arbeten på Ekobrottsmyndigheten.

Nya åklagare i målet är Gunilla Arph Malmberg, vice chefsåklagare vid 2:a kammaren vid Ekobrottsmyndigheten, EBM i Göteborg och Eva-Lena Wessman, vice chefsåklagare vid EBM i Örebro.
Citera
2019-12-01, 21:38
Medlem
firemires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 23-aringen
Nya uppgifter av Folkbladet:

Kan du citera hela artikeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto