2019-11-10, 12:13
Medlem
Soc.förvaltningens Vuxenenhet i Halmstad bör antingen läggas ner, eller ändras om mycket !
Det finns en hel del olagligt de har gjort.
Vet om ett dödsfall. En person kränktes totalt, tvångsflyttades, utsattes för cynism. Dennes arbetsgivare är hånad.
Det finns fler okända förhållanden.
Har denna mamma haft handläggare från ovan nämnda, då förstår jag, och fler än mig !
Citera
2019-11-15, 12:18
Medlem
Kronkiss avatar
Hur lång tid tar det innan man får mer info om vad som hänt? Jag har inte sett något om det i tidningen på ett tag
Citera
2019-11-15, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kronkis
Hur lång tid tar det innan man får mer info om vad som hänt? Jag har inte sett något om det i tidningen på ett tag
Om jag minns rätt skulle man försöka väcka åtal i slutet av november, typ månadsskiftet.
Citera
2019-11-17, 11:22
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag minns rätt skulle man försöka väcka åtal i slutet av november, typ månadsskiftet.

Hoppas det blir åtal och inte en förlängning av häktningen. Men det känns som att utredningen borde vara i sluttampen nu.
Citera
2019-11-17, 12:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Är det verkligen så? När jag i Stockholm erbjöds kontaktfamilj krävdes att jag åkte T-bana och buss långt bort till en fin förort för att lämna och hämta dottern. Väldigt trevlig familj med barn i mitt barns ålder och två föräldrar - provade minst en gång. För mig gav det knappast någon avlastning att krångla med sittkärra fram- och tillbaka den långa resvägen. (Kontaktfamiljen hade förstås bil utanför sin villa).

Väldigt illa i så fall. Du borde ha förklarat detta för din socialsekreterare (att det inte blev mycket hjälp om du måste krångla med allmänna kommunikationer). Men hon kanske inte brydde sig? Annars VET jag att det är så, att kontaktfamiljerna fungerar som informella spioner för soc, just för att de kan rapportera om missförhållanden i hemmet. T.ex. om det är väldigt stökigt i hallen, ovädrat och ett berg av soppåsar vid ytterdörren som mamman inte har orkat gå ut med... Eller naturligtvis om mamman verkar full eller påtänd.
Citera
2019-11-17, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Väldigt illa i så fall. Du borde ha förklarat detta för din socialsekreterare (att det inte blev mycket hjälp om du måste krångla med allmänna kommunikationer). Men hon kanske inte brydde sig? Annars VET jag att det är så, att kontaktfamiljerna fungerar som informella spioner för soc, just för att de kan rapportera om missförhållanden i hemmet. T.ex. om det är väldigt stökigt i hallen, ovädrat och ett berg av soppåsar vid ytterdörren som mamman inte har orkat gå ut med... Eller naturligtvis om mamman verkar full eller påtänd.

Jo, vår socialsekreterare brydde sig verkligen! Långt efter att vi flyttat från Stockholm kunde jag ringa henne, hon engagerade sig verkligen i vårt liv. Vid hembesök i samband med vårdnadstvist hade jag ett lass ren tvätt uttömd på en säng. Hennes kommentar: ”Så kan det bli hemma hos oss socialsekreterare också.”
Citera
2019-11-20, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Jag blir så innihelvette provocerad och förbannad efter att ha läst artikeln. Nu är jag ännu mer arg på mamman..
Dom målar upp henne som en offerkofta och en sorglig historia.

Det enda som är sorgligt är att mamman haft en trasig bakgrund och att barnet har blivit mördad.
Allt annat är bara ett jävla skitsnack!
Hon som förälder borde faktiskt ha bett om att sitt barn hade blivit omplacerat.

Sen förstår jag inte riktigt mig på soc här. En ensamstående kvinna med ett känt missbruk, förmodligen borderline, destruktiva relationer, problem med försörjning, sociala insatser, soc anser att hon haft bristande förälsrsrförmåga fullt ut.
Och ÄNDÅ har pojken fått bort kvar hos henne. ? Soc tar barn höger och vänster i dag utan mindre anledningar och här har dom svart på vitt att hon brister i sin föräldrarroll och dokumenterade problem och ändå bör pojken där?

Mamman förtjänar en fet livstidsdom och soc har fanimig gjort grova tjänstefel och är delaktiga i varför barnet dött.

Jag kan bara tänka mig hur denna stackars grabb fått genomlidit dessa 4år av sitt liv med missbruk, orosanmölningar och soc möten, våld i hemmet, en mamma med empatistörningar och agresstionspoblematik med ingen bra mat på bordet. FYFAN säger jag bara...finns inga jävla ursäkter.

Är så arg så jag kokar.

Lilla lilla älskade ängel. Må du äntligen få sinnesro ifrån ditt lidande
Jag är också upprörd över Socialförvaltningens handläggning ! Är det Vuxenenheten där ?
Citera
2019-11-20, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hon kanske åt SSRI?

https://www.bmj.com/content/358/bmj.j3697/rr-4

Mamman var könsmogen eftersom hon hade barn. Risken för det svåra psykiska illamåendet vid insättandet av ssri gäller barn och ungdom t.o.m. enligt din källa. Var tionde svensk använder eller har använt ssri så spåret att ssri skulle vara boven i dramat kan vi släppa.

https://www.bmj.com/content/358/bmj.j3697/rr-4[/quote]
Citera
2019-11-20, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Litar aldrig fullt ut på att en journalist på Expressen skriver en korrekt artikel. Just denna som kom idag innehåller en massa fakta från bakåt i tiden, men det nämns ingenting om källa när det gäller den aktuella händelsen. För inte babblar varken polisen, åklagare eller advokater med journalisten och att denne skulle ha köpt sig ensamrätt på informationen. I så fall har det begåtts grova tjänstefel. För visst är allt sekretessbelagt i det här fallet?

Artikeln inleds med:
"Den 31-åriga mamman uppger själv att hon närmast dagligen nyttjade alkohol och morfininnehållande hostmedicin.
I sitt berusade tillstånd tog hon livet av sin egen fyraårige son i bostaden."

Därefter uttalar sig en kommissarie. Texten är skriven som att det är kommissarien som berättar ovan historia, men så är det nog inte. Det är journalistens egen spekulation som läggs fram som klarlagd "fakta". Det där kan lika gärna ha hämtats från denna tråden där ju dagligt alkoholintag blivit en trådsanning (utan källa).

Säger inte att artikeln är lögn eller att det ens finns minsta faktafel i den. Men jag litar inte helt på allt som står där, då jag vet att kvällspressen ofta ljuger och även har ljugit i det här fallet vid ett tidigare tillfälle (då var det dock Aftonbladet). Men ta den inte som ett exakt facit. Allt som står i Expressen måste man vara väldigt noga med att dubbelkolla fakta på annat håll, och så länge den inte finns så skall Expressens artiklar betraktas som spekulationer. Och man kan inte börja hänga soc med en spekulativ artikel från Expressen som "källa". Vänta med det tills facit kommer.

Det var det första jag tänkte på. Vem har läckt denna info? Helt fabulerat av ”journalisten” är det garanterat inte.
Citera
2019-11-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsagerman
Jag blir så innihelvette provocerad och förbannad efter att ha läst artikeln. Nu är jag ännu mer arg på mamman..
Dom målar upp henne som en offerkofta och en sorglig historia.
..
Mamman förtjänar en fet livstidsdom och soc har fanimig gjort grova tjänstefel och är delaktiga i varför barnet dött.

Jag kan bara tänka mig hur denna stackars grabb fått genomlidit dessa 4år av sitt liv med missbruk, orosanmölningar och soc möten, våld i hemmet, en mamma med empatistörningar och agresstionspoblematik med ingen bra mat på bordet. FYFAN säger jag bara...finns inga jävla ursäkter.

Är så arg så jag kokar.

Lilla lilla älskade ängel. Må du äntligen få sinnesro ifrån ditt lidande

Fy helvete vilket lidande för barnet, vidriga onda kärring till morsa.
Citera
2019-11-23, 11:09
Medlem
Brukar en ond människa vilja att barnet ska gå till Kyrkans barnverksamhet , och umgås med (får vi hoppas ) ordentliga människor ?
Citera
2019-11-23, 11:17
Medlem
Gaupes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Brukar en ond människa vilja att barnet ska gå till Kyrkans barnverksamhet , och umgås med (får vi hoppas ) ordentliga människor ?

Hon kanske välkomnade den egentid som kom av att lämna barnet på kyrkans barnverksamhet.

Att barnet var på aktiviteter säger inte ett skit. Han är död, förmodligen dräpt av sin mamma.
Det spelar ingen roll att det inte var ”meningen”.
Sunda föräldrar dräper inte sina barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in