2019-11-22, 11:06
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Bara ett aber här, nämligen att Wilma inte är kurd. Varför skulle hedersbegreppet omfatta henne? Hon var inte ingift, hade inga gemensamma barn med den kurdiske pojkvännen. Snöa inte in på hedersmord. Vanlig hederlig svartsjuka har sannolikt tagit livet av fler i Sverige.

Hedersrelaterat brott inom lagens råmärken är obefintligt här.
Heder som juridiskt motiv ens på en kant, är föga troligt då det häri sannolikt inte finns några tecken på tvångsförhållande mellan Wilma och mgm.

Heder som ett brett begrepp däremot,
Det finns med stor säkerhet med i detta ärende, om mgm nu är gm. Det är ju alltid någon form av heder inbakat om det är svartsjuka, otrohet eller kanske bara elakheter/provokation ett kärlekspar emellan.
I detta begrepp kan det handla om heder om en bil inte släpper en gående över ett övergångsställe tex.

Sen kan man ju givetvis välja att uppfatta vilken form av heder det rör sig om - Det kan vara kulturellt betingad från ett exotiskt land, såväl som den gamla vanliga klassiska svenska hedersoförätten, tex svartsjuka utan någon djupare kulturell förklaring.
Fullständigt ointressant ur ett juridiskt perspektiv dock - då det som sagt inte finns några tecken på tvång per kulturell/olaglig grund här.

Mgm är troligtvis inte så hemlandskulturell av sig, då han kallar Wilma sin flickvän. Hon skulle sannolikt betraktas som ett orent otyg om han vore kulturell/religiös, så inte ens i det mjukare försöket till heders-grund, skulle det hålla.

Dom som gissar heders-motiv här, har således redan på förhand helt fel.
Senast redigerad av rotesau 2019-11-22 kl. 11:08.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag har spekulerat lite om att WA kan ha varit gravid.

Annars får jag intrycket att WA inte hade det bra. Hon är väldigt tunn (50 kg på en kropp som är 168 cm är allvarlig tycker jag).

Några i tråden har hävdat att MGM:s familj är kristna kurder.

Jag tycker att den här artikeln beskriver hederkulturer på ett bra sätt:

https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-under-radarn/

Är inte omöjligt med hennes längd och vikt. Är rätt vanligt i hennes ålder att hålla vikten nere. Kan ju vara pga sjukdom också.

Varifrån kommer det att familjen är kristna kurder? Det finns, men det är extremt ovanligt.
Citera
Medlem
lumss avatar
Undrar varför polisen undviker att ta in pappan till förhör och genomför en husrannsakan? Kan ju inte ta så lång tid att spräcka deras historia om dom far med osanning och man finner bevis.
Citera
2019-11-22, 11:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vemsa
Jag tror inte ens att polisen har letat i alla tillräckligt stora utrymmen i den fastighet där den misstänkte bor, tex källarförråd, grannars lägenheter, under brädor i golv mm. Nån vän måste han väl ha i fastigheten. Och har Wilma dessutom dött genom nån olycka, så ökar nog villigheten att hjälpa. Börja letandet i fastigheten iallafall.
Men hänsynen till människors privatliv är som sagt ett hinder, och oviljan att förolämpa människor.

Lisa Holm hittades väl också i ett skåp?
Där går nog gränsen för vad som är integritetsmässigt tillåtet att genomsöka, trots att det uppenbarligen fick plats en människa där. Tyvärr.
Frågan har varit framme många gånger i tråden.
Vi måste utgå ifrån att Polisen skött sitt jobb med att söka igenom fastigheten, alla utrymmen och förråd. Tyvärr har även jag har svårt att tro det.
Det har ju hänt i tidigare mordfall att tekniker missat att noggrant gå igenom samtliga källarförråd där de senare har hittat liket.
Citera
2019-11-22, 11:08
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Låter orimligt att hon är 168 cm
Och väger 50 kilo. Jag är 160
Cm och väger 51, jag är väldigt smal

Jag är 172 och väger 59. Så det behöver inte vara omöjligt alls.
Allt beror på skelett mm
Citera
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Låter orimligt att hon är 168 cm
Och väger 50 kilo. Jag är 160
Cm och väger 51, jag är väldigt smal

Vem har skrivit om hennes exakta vikt och längd från början? Är det något som dom anhöriga gått ut med eller nån som gissat här på flashback bara?
Citera
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Inte ens om han vore svensk med helsvenska föräldrar skulle jag rekommendera henne att söka råd och stöd hos pojkvännens föräldrar - vars lojalitet finns hos pojkvännen och inte henne..

Att hon inte har förstått något om klantänkande är också sorgligt.

Sno, det ska du inte vara så säker på att pojkvänners föräldrars lojalitet ligger hos pojkvännerna/männen. Talar du som tjej med föräldrar till killarna/männen så vet de väl vilka brister männen har och har du ett bra förhållande till föräldrarna är det mycket, mycket bättre att prata med dem än någon annan.
Senast redigerad av why123 2019-11-22 kl. 11:11. Anledning: .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
Ska du inte vara på plats? skulle vara intressant vad advokaten kommer med. Självklart att hans klient ska sättas på frifot men av vilken anledning?

Är det inte lite mer intressant att höra vad åkl har att komma med?

Hursomhelst kommer alla obehöriga att förpassas ut ur salen så vi kommer att hållas i ovisshet.
Citera
2019-11-22, 11:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av lums
Undrar varför polisen undviker att ta in pappan till förhör och genomför en husrannsakan? Kan ju inte ta så lång tid att spräcka deras historia om dom far med osanning och man finner bevis.

Hur vet du att dom inte gjort det? Är du polisens förundersökningsledare? Tror du dom rapporterar i media eller på Flashback varje sak dom gör ? Tror nog dom ligger steget före i detta dom e inte efterblivna
Citera
2019-11-22, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Jag bor långt från Uddevalla men jag har ju rätten att få läsa häktningsförhandlingen så den är efterfrågad till tingsrätten för 5-minuter sen även om förhandlingen är senare så finns förfrågan redan där.
Blir det stängda dörrar så är det ointressant. Då sekretessbeläggs protokollet.
Citera
2019-11-22, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Mgm är troligtvis inte så hemlandskulturell av sig, då han kallar Wilma sin flickvän. Hon skulle sannolikt betraktas som ett orent otyg om han vore kulturell/religiös, så inte ens i det mjukare försöket till heders-grund, skulle det hålla.

Dom som gissar heders-motiv här, har således redan på förhand helt fel.

Eftersom de verkar ha varit väldigt öppna med förhållandet också och bodde tillsammans. Även i hemländerna kallar de det pojk- och flickvän, trots att de inte får ha relationer utom äktenskapet.
Citera
2019-11-22, 11:11
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elva9tolv
Vem har skrivit om hennes exakta vikt och längd från början? Är det något som dom anhöriga gått ut med eller nån som gissat här på flashback bara?

Bla. i efterlysningen på fejjan från hennes syster. Samt även från MP tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in