2019-11-22, 10:48
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Tror att det är så enkelt som att ett bråk har spårat ut, MGM har råkat slå/kasta/strypa offret till döds. MGM får givetvis panik i denna situation och ringer någon för att få hjälp (en bästa vän/bror eller sin far). De bestämmer tillsammans att de ska göra sig av med kroppen, troligtvis kört iväg den långt åt helvete, för att sedan bränna upp offrets tillhörigheter i närområdet för att vilseleda polisen. Tror inte att kroppen kommer att hittas i Uddevalla. Tycker att det är sjukt ologiskt att dumpa en kropp i närområdet? Vet att det brukar vara så, men alltså det mest logiska är ju att köra typ 150 mil norrut för att vinna tid?
Jo man brukar strypa då ett bråk spårar ur...
Citera
2019-11-22, 10:49
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Absolut, det måste framkommit saker som starkt pekar på att den misstänkte är den rätta, men ta i beaktande att tröskeln är relativt låg att få någon häktad i svensk domstol. Så det är långt från klappat och klart

Såklart. Det verkar ju som det finns något tekniskt. Om det sen rör sig om svar från NFC eller om det handlar om mobilpejling vet man ju inte. ÅK uttalande:

”Efter förhör med den misstänkta och med personer som allteftersom är intressanta i utredningen samt utifrån omständigheter som framkommit i tekniska undersökningar har jag beslutat att begära mannen häktad på sannolika skäl misstänkt för mord”, säger vice chefsåklagare Caroline Fransson som är förundersökningsledare i pressmeddelandet.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7349546
Citera
2019-11-22, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av of.the.South
Man kör inte 150 mil med ett lik i bagaget, i alla fall inte om det här är det första mord man utför och städar undan efter.

Tror inte jag heller. Första mordet och har dessutom begränsat med tid. Om vi ponerar att hon mördades på torsdagen och han även hunnit jobba ett eller två pass innan han greps. Tänk tiden det tar - mörda, städa undan, få tag i en bil, få ut kroppen ur huset, köra iväg, leta efter en plats att gömma kroppen på och gömma den och den även göra sig av med alla spår och bevis. Man kör nog inte överdrivet långt om man inte vet vad man gör, om man inte förstås har hjälp av någon som är rutinerad, som varit med förut så att säga.
Citera
2019-11-22, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Tycker också att det är märkligt överdrivet förklarande. Efterhandskonstruktion. Skönmålning.

Och eventuellt ett uttalande för att kunna gardera sig mot DNA eller hårstrå från Wilma i bilen.

Jag tänkte på att det verkar bo flera småbarn hos GMs pappa. Är det hans småsyskon eller är det kusiner och sysslingar? Syftar på alla bilder på barnen på hans Facebook.
Kan de förhöra barnen om det skulle behövas? Från vilken ålder gör man det?
Citera
2019-11-22, 10:51
Medlem
Uddevalla omgärdas av vatten och det tar inte lång tid att nå havet, magkänslan säger mig att kroppen är dumpad i något vik/havet. Vad som talar emot detta är att aktionen kräver en båt, något Kulturberikarna troligtvis saknar (såtillvida dom inte "lånat" en eka och lämnat tillbaka på samma ställe).
Citera
2019-11-22, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Att GM skulle ha krävt att Wilma konverterar till islam och sedan mördat henne för att hon vägrat, var kommer dessa uppgifter ifrån, att han krävt detta?

Det förefaller långsökt.

1. Kvinnor behöver inte konvertera.
2. Kurder skiter i Allah, hedern är kulturell
3. Vet vi ens att GM är muslim?
4. Vet vi ens att GM är troende?
5. Vet vi ens att han krävt detta av BO?

Detta är en trådsanning som förmodligen är påhittad.

Det viktigaste för en (muslimsk) kurd är inte att flickvännen är muslim, det är inte ens ett krav inom islam. Det viktigaste är att hon följer familjens ordningsregler, att hon underkuvar sig mannen och beter sig i enlighet med mannens förväntningar. Brister det förtroendet, kan det brista för mannen.

Kurder är ett klanfolk. Den ökända kurdiska "hedern" härrör från svunna tider som inte har någon koppling till islam eller någon annan religion. Därför förekommer hedersmord och dylika familjestrukturer bland kurder oberoende av vilken religion de fötts in i.

Stämmer.
Jag vill tillägga att det här med troende eller inte troende är en ickefråga.
Vi svenskar håller på och analyserar hela tiden. Tror jag på Gud, finns Gud?
I Mellanöstern finns Gud. Sedan kan man ha en religiös livsstil eller inte alls, men de håller inte på med mental onani och djupanalyserar sin grad av tro på Gud.
Citera
2019-11-22, 10:53
Avslutad
Inväntar häktningsförhandlingen från Uddevalla tingsrätt.
Lägger upp så fort den kommer!
Citera
2019-11-22, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Inväntar häktningsförhandlingen från Uddevalla tingsrätt.
Lägger upp så fort den kommer!
Ska du inte vara på plats? skulle vara intressant vad advokaten kommer med. Självklart att hans klient ska sättas på frifot men av vilken anledning?
Citera
2019-11-22, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
Ska du inte vara på plats? skulle vara intressant vad advokaten kommer med. Självklart att hans klient ska sättas på frifot men av vilken anledning?

Jag bor långt från Uddevalla men jag har ju rätten att få läsa häktningsförhandlingen så den är efterfrågad till tingsrätten för 5-minuter sen även om förhandlingen är senare så finns förfrågan redan där.
Citera
2019-11-22, 10:57
Medlem
MurrayHewitts avatar
Att hedersmord är vanligast i MÖ betyder inte att andra typer av mord ändå är vanligare, exempelvis svartsjukebråket som urartar.

Risken är annars att man bara gör exakt samma sak som Gudrun gjorde när hon sa att alla mord på kvinnor är likadana vare sig de görs i Iran, Indien, Irak eller Säffle.
Citera
2019-11-22, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dembotronen-2.0
Hederskultur hos kurderna fanns redan innan flertalet av dom blev muslimer

Absolut hederskultur som strikta regler för kvinnan är urgammalt. Sedan har den raffinerats och den har islamiserats i muslimska områden. Finns i andra religioner också men överlever inte lika lätt där för dessa religioner är inte lika benhårda och väver inte ihop dessa saker till ett.

Hederskulturen försvagas bara när religionen gör det för individen. De som lever sekulärt har en svagare tillämpning av hederskultur.

Nu vet vi inte om det var hederskultur med i bråket som ledde till döden för flickan men man kan nog säga att sannolikheten för det är väldigt hög.

Att skaffa undan kroppen och inte alls vilja ta på sig någon skuld är också talande. Om det vara en olycka ett hårt slag, dråp i hastigt mod, så skulle de flesta västerländska normalbegåvade män ta straffet och sedan börja ett nytt liv.

Men om man tycker sig ha rätt att ta en annans liv på grund av heder "hon gjorde fel, levde fel" då kan man förstå att han till varje pris vill undvika ansvar.
Citera
2019-11-22, 10:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oenophile
Till er som tycker att man inte ska blanda in hedersfrågan i detta fallet:

Hederstänkandet är generellt väldigt starkt och uttalat bland kurder just (källa: vän som jobbar med hedersförtryck på socialtjänsten i en skånsk kommun).

För en infödd svensk kan det vara svårt att förstå hur mycket heder betyder och hur släktens nätverk breder ut sig, inte bara i Sverige utan över hela världen. Om du som kurdisk kvinna går ut i din trappupgång i Uddevalla med kort kjol tar det inte lång tid innan släkt i mellanöstern och usa har kännedom om detta. Grannar, taxichaufförer, butiksföreståndare, anställda i vården, överallt finns informatörer och kontaktnätet är spritt likt ett spindelnät över världen.

För en familj och släkt i en sådan kultur är familjens heder viktigare än allt. Hedern ska upprätthållas till varje pris. I detta sammanhang betyder det svenska samhället och västerländska lagar och moral ingenting.

Att då mörda en kvinna som är tillsammans med, som kanske ljugit, varit otrogen, gjort slut kan i denna miljö anses helt rätt och något man är skyldig att göra. Hon kan även pga små saker anses ha dragit stor skam över MGM, hela släkten, alla hundratals syskon, kusiner, farbröder, fastrar, mostrar, nästkusiner i hela världen.

Fattiga kurdfamiljer har inga ”fuck off money”. Den enda rikedom de har är hedern och den ska till varje pris skyddas.

På så vis tycker jag hedersproblematiken är mycket relevant här:

1. MGMs familj är kurder
2. MGM är misstänkt för mord på svensk flicka
3. MGMs familj kan således antas backa upp MGM till 100%. För hans och släktens skull är man beredd att ljuga, dölja, förvirra och på alla sätt hjälpa MGM.

Faderns kommentar att han ”lovar” att sonen inte gjort något , ska bedömas i ljuset av ovanstående. Den är enligt min mening inte värd ett öre och jag är hundra på att han är inblandad.
Jag har spekulerat lite om att WA kan ha varit gravid.

Annars får jag intrycket att WA inte hade det bra. Hon är väldigt tunn (50 kg på en kropp som är 168 cm är allvarlig tycker jag).

Några i tråden har hävdat att MGM:s familj är kristna kurder.

Jag tycker att den här artikeln beskriver hederkulturer på ett bra sätt:

https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-under-radarn/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in