2019-11-22, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrucebayne
Jo, men man behöver väl ändå någon typ av teknisk bevisföring för att häkta någon på sannolika skäl? Vore ju väldigt märkligt annars

Nope..

Första och främst är det en domare som avgör häktning i begäran från åklagare.

Häktningen i det här fallet beror nog troligen på att det är synnerligen viktigt i avvaktan på utredningen.
Men även att det finns risk att han undanröjer bevisföring och på så vis förstör utredningen.
Citera
2019-11-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag har spekulerat lite om att WA kan ha varit gravid.

Annars får jag intrycket att WA inte hade det bra. Hon är väldigt tunn (50 kg på en kropp som är 168 cm är allvarlig tycker jag).

Några i tråden har hävdat att MGM:s familj är kristna kurder.

Jag tycker att den här artikeln beskriver hederkulturer på ett bra sätt:

https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-under-radarn/

Låter orimligt att hon är 168 cm
Och väger 50 kilo. Jag är 160
Cm och väger 51, jag är väldigt smal
Citera
2019-11-22, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Åklagaren har sagt att förhör och tekniska bevis ligger i grunden enligt GP

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Behöver inte ens ha träffat någon. Bara att hon gick till festen (utan honom), trotsade och lydde inte.

En mycket svartsjuk människa tolererar inte sånt.

"Jag lovar" - pappan är säkert inblandad för att rädda sonens heder..

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tydligen baseras misstankegraden på förhör av killen samt av teknisk undersökning av hans lägenhet. Häktad på sannolika skäl är den högre misstankegraden.

Citat:
Ursprungligen postat av mrsdetective
Någon form av teknisk bevisning måste finnas för att häkta någon på ”sannolika skäl”. Min far har varit med i några narkotikahärvor och har blivit häktad på sannolika skäl samt ”skäligen misstänkt” beroende på den tekniska bevisningen. Vid sannolika skäl finns någon form av bevisning (kan dock även röra sig om fynd i mobiltelefon och dator)

Tackar samtliga för förklaringen. Men vad menas med att dom har tekniska bevis? Då är det inte bara snack som har påverkat det "sannolika skälet"? Utan också något som kopplar honom? T.ex fingeravtryck och dna typ eller?
Citera
2019-11-22, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av El0l
Inväntar häktningsförhandlingen från Uddevalla tingsrätt.
Lägger upp så fort den kommer!

Tror du att du kan få tag i den redan? Alltså så här färskt menar jag.
Citera
2019-11-22, 11:03
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monocerotis
Intressant spår som jag själv håller öppet som sannolikt. Vad sjutton gjorde bilen med 4st "mörkhyade" personer i Bulidskogen ovanför den sk Dynamitbacken under Måndagskvällen vid 22 tiden i närheten där dom utbrända skorna etc hittades i ett vägskäl

Detta var för mig ny intressant information som jag inte sett här inne tidigare.
Hur vet Du detta?
Här självupplevt eller?
Har Du kontaktat polisen om detta s.k spår?
Citera
Medlem
Angående kurder, Islam, Allah och kultur. Ibland kan det vara svårt att veta vad som är vad. Men att säga att kurder skiter i Allah stämmer inte. Många är djupt religiösa och tar hårt både på tro och kultur.

Angående när en muslimsk kurd blir tillsammans med en som är icke muslimsk och icke kurd. Ett förhållande enligt detta behöver inte nödvändigtvis antas vara seriöst. Seriöst blir det ofta först när man gifter sig och bildar familj. Dessförinnan brukar det inte finnas några krav på kvinnan på att konvertera. Enligt deras regler ska man inte ens bo tillsammans innan man gift sig. Eftersom Wilma och MGM hade ett av och på förhållande och hon verkar ha bott hos honom kan man väl anta att familjen inte tog så hårt på de traditionella reglerna. Eller så var det precis vad de gjorde, och såg till att "skaffa undan" henne. Enligt familjen var Wilma kanske ett "problem" de ville bli av med. Jag tror själv inte det egentligen, men möjligheten finns då det finns avskum hos alls människor. Men har man egen erfarenhet av "deras folk" vet man att majoriteten är underbara människor.
Citera
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Jag har spekulerat lite om att WA kan ha varit gravid.

Annars får jag intrycket att WA inte hade det bra. Hon är väldigt tunn (50 kg på en kropp som är 168 cm är allvarlig tycker jag).

Några i tråden har hävdat att MGM:s familj är kristna kurder.

Jag tycker att den här artikeln beskriver hederkulturer på ett bra sätt:

https://kvartal.se/artiklar/hederskultur-under-radarn/

Fast vikt och längd kanske inte säger så mycket om hur hon mår. Jag väger 50 och är 167 lång. Detta gör inte mig till sjuk eller säger speciellt mycket om mig och mitt mående. Jag ser ut så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrattgrabben
Tror du att du kan få tag i den redan? Alltså så här färskt menar jag.

Det går knappast så fort även om rätten nu förstår att Detta är ett särskilt känsligt fall som ska prioriteras.
Citera
Medlem
Benzo_Manns avatar
Troligtvis är den tekniska bevisningen så stark, som tex hittat hennes blod i hans lägenhet, eller blod på honom, hennes mobil i hans lägenhet och att han nekar.
Citera
2019-11-22, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benzo_Mann
Troligtvis är den tekniska bevisningen så stark, som tex hittat hennes blod i hans lägenhet, eller blod på honom, hennes mobil i hans lägenhet och att han nekar.

Vad grundar du det på?
Citera
2019-11-22, 11:04
Medlem
elva9tolvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Stämmer.
Jag vill tillägga att det här med troende eller inte troende är en ickefråga.
Vi svenskar håller på och analyserar hela tiden. Tror jag på Gud, finns Gud?
I Mellanöstern finns Gud. Sedan kan man ha en religiös livsstil eller inte alls, men de håller inte på med mental onani och djupanalyserar sin grad av tro på Gud.

Haha så bra förklarat! Svenskar alltså... 🤣
Och så är hela den här grejen helt offtopic för det finns inget som pekar på varken heder eller gud i den här historien.
Citera
2019-11-22, 11:05
Medlem
BeatriceCencis avatar
En sak som kan tala för att pappan hjälpt till att forsla bort kroppen, är att pappan i intervjun säger så tvärsäkert att sonen sagt att han inte har något med hennes försvinnande att göra. Det känns som att pappan förmedlar sonens tvärsäkerhet för att de båda vet att det kommer att bli mycket svårt för Polisen att hitta kroppen. Därav kan man anta att hon styckats, kanske t.o.m. i två omgångar. En första styckning måste då ha skett i lägenheten, där GM särar på kroppsdelarna för att kunna få ned henne i plastkassar eller Ikea-påsar. Sedan kan hon ha fraktas till någon annan plats och styckats upp i småbitar där även skallen krossats.

Sedan kan GM ha åkt och dumpat småbitar av henne lite varstans i skogen eller på sopstationer. Anta att GM styckat upp hennes mjukdelar i kuber små som grytbitar, dessa kan då spridas ut i skogen utan att synas och vilda djur som räv kommer att äta upp dem. Större skelettdelar som lårben, underben samt bäcken och huvud kan sågas av eller krossas och grävas ned eller kastas på soptippen alternativt slängas ned i brunnar.

Det känns som om GM verkar trygg i att kroppen inte kommer att hittas, vilket tyder på att Wilma i det närmaste är förintad, och till det har GM behövt hjälp av någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in