2019-11-22, 09:37
Avslutad
Våra ungdomar i Sverige är uppfostrade av generationen som inte växt upp med jantelagen. Dom är mer självsäkra och med attityden ”ta ingen skit” spec tjejer vågar ta mer plats och yttra sin åsikt. Om Hennes pojkvän var svartsjuk, kontrollbehov, hederskultur, muslim som är uppväxt med att mannen bestämmer så krockar ju detta rätt rejält. Tror han blivit så provocerad av hennes självständighet och yttrandefrihet att han tillslut fick nog. Känns mer o mer som att någon hjälpt honom o stöttat han i hans åsikter och bortförande av kroppen
Citera
2019-11-22, 09:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaiMicke
Någon som vet när man kan få tag i FUP?

I bästa fall någon gång under våren / försommaren 2020.
Citera
2019-11-22, 09:38
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hajpadeg
En del människor landar ju ALLTID i hedersmord så fort en person med någon slags koppling till Mellanöstern är inblandad. Det KAN vara så, men det kan också vara två unga människor som bråkat för att någon av dem knullat snett eller sms:at för mycket med någon av motsatt kön så att det uppstått bråk. Sånt som händer i alla förhållanden, även Svenne Banan-förhållanden.

Så tycker nog det är klokt att ligga lågt med hederskopplingen tills det i så fall är helt bekräftat.

Det är ju också så att ett bråk som uppstått pga av att BO inte velat konverta till islam inte nödvändigtvis är ett hedersrelaterat brott, alltså att anledningen till bråket snarare är att killen blev besviken/ledsen/började tvivla på hennes kärlek snarare än att hon hotat hans heder.

Viktigt tycker jag att göra skillnad där och inte klumpa ihop allt som hedersbrott, då devalverar man problemet lite tycker jag.

Så är det ju givetvis. Jag tror inte detta mord har mer att göra med kultur, islam och/eller kvinnosyn än Martin Jonsson som mördade Lotta Rudholm.
Citera
2019-11-22, 09:39
Medlem
Citat:
Mannen begärs häktad på sannolika skäl misstänkt för mord.

- Efter förhör med den misstänkta och med personer som allteftersom är intressanta i utredningen samt utifrån omständigheter som framkommit i tekniska undersökningar har jag beslutat att begära mannen häktad på sannolika skäl misstänkt för mord, säger vice chefsåklagare Caroline Fransson som är förundersökningsledare.

Häktningsförhandlingen startar kl. 13.

Målnummer i Uddevalla tingsrätt: B 3280-19.

Kvinnan är alltjämt försvunnen och polisen fortsätter sin sökinsats.

https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/?newsId=3265916

Hoppsan misstankegraden har höjts och man har efter de tekniska undersökningar och förhör, så fick man alltså lite mer för att begära honom häktad på högre misstankegraden.
Då är det bara hoppas dom manglar honom om var Wilma finns någonstans. Kl 13 vet vi om han häktas, men inget talar emot den uppgiften.
Så var har han dumpat Wilma?
Citera
2019-11-22, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatthefuck
Ja och det kanske är så. Allt kanske handlar om det. Men det är inga bekräftade uppgifter.

Detta borde de haft på tal tidigare om de nu varit tillsammans i över två år. Så kan jag tänka kring det.

VAddå, inget är bekräftat. Inte ens att dom "varit ihop i två år".
Källa?
(samma källa -rykten)
Citera
2019-11-22, 09:44
Medlem
Advokaten: Bevisningen är inte tillräcklig
– Jag är lite förvånad, jag tycker inte att jag har sett tillräckliga underlag för det, säger hon.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7349238

Nähä, men det får vi snart svar på. Advokater i glansen av medieljuset är enbart tröttsamma.
Citera
2019-11-22, 09:45
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Så är det ju givetvis. Jag tror inte detta mord har mer att göra med kultur, islam och/eller kvinnosyn än Martin Jonsson som mördade Lotta Rudholm.
Nja jag tror att mordet utfördes oplanerat pga svartsjuka, däremot gömdes kroppen sannolikt med hjälp av släktingar vilket vore osannolikt med en svensk förövare.

Varför skulle det ha något med heder ett göra?

Edit: Missade att du skrev "inte"
Citera
2019-11-22, 09:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erzebet
Advokaten: Bevisningen är inte tillräcklig
– Jag är lite förvånad, jag tycker inte att jag har sett tillräckliga underlag för det, säger hon.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7349238

Nähä, men det får vi snart svar på. Advokater i glansen av medieljuset är enbart tröttsamma.

Så brukar försvarare låta, det är deras jobb att vara en motvikt. Intet nytt på horisonten.
Citera
2019-11-22, 09:47
Medlem
whatthefucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoist
VAddå, inget är bekräftat. Inte ens att dom "varit ihop i två år".
Källa?
(samma källa -rykten)

Aha ok. Jag trodde det var bekräftat att de haft en relation i över två år. My bad.
Citera
2019-11-22, 09:47
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerpure
Och där kom häktningen.

"Den man som suttit anhållen skäligen misstänkt för att ha mördat Wilma Andersson som försvunnit från Uddevalla begärs häktad, uppger åklagaren i ett pressmeddelandet. Misstankegraden har nu höjts till sannolika skäl."

Detta misstänkte jag redan i går - att han blir häktad på sannolika skäl. Troligen finns det teknisk bevisning som binder honom (telefon, mm.). Men, hittar man ej kroppen lär det bli problematiskt att få honom fälld. Även om det har skett vid någon enstaka tillfälle tidigare, så är det ytterst ovanligt att någon fälls utan kropp. Därför är det av yttersta vikt att sökningen efter Wilma fortsätter.
Citera
2019-11-22, 09:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Notera att det är en bit till Lysekil...

Man kan misstänka att "tjafset" inte bara handlade om "tjafs", utan kanske regelrätt fysiskt bråk.

"En klasskompis säger dock:

– Han har alltid varit extremt svartsjuk.
"
[...]
"Den sista tiden upplevde Wilmas familj en förändring i hans beteende, enligt en kvinnlig anhörig till Wilma.

– En svart sida som han aldrig visat tidigare och vi är helt chockade av det. Ingen av oss vuxna i hennes närhet har ens sett små tecken av detta, har kvinnan sagt.
"
[...]
"– Det är min son och jag väntar på att få höra vad som har hänt. Han var hos mig i går. Han sa pappa, jag lovar jag har inte gjort någonting. Han sa att de hade tjafsat.

– Ofta när de tjafsade brukade hon komma hem till mig och sitta här och prata. Efteråt körde jag henne till honom eller att hon var hos oss. Hon kunde äta här, vi satt här och pratade.
"
https://www.expressen.se/gt/krim/pojkvannens-ambitiosa-liv-och-relationen-med-wilma/

Om W:s föräldrar bor i Lysekil, kan en geografisk närhet till mgm:s pappa varit den tillflyktsort W hade. Kanske pappan också kunde prata lugnande till sonen och rädda situationen för tillfället?

Den sida som W:s anhöriga pratar om att de sett på slutet, kanske beror på att W velat dra sig ur förhållandet och att hon pratat med de anhöriga om denna "svarta" sida som de inte set tidigare?

Kanske W inte velat berätta för sina anhöriga om hur ila det varit. Kanske hon känt att de antingen kanske hade satt stopp för förhållandet, eller att de inte skulle förstå? Kanske de har lått henne bo med killen för att de trott att han varit en väldigt bra kille, och om hon skulle berätta hur det stod till skulle de kräva att hon flyttade hem igen? Eller så hade hon inte så bra relation till sin egen familj, och det kan ha varit anledningen till att hon flyttade?

Medan mgm pappa kanske var lite mer "överslätande", pratde med sonen eller lät W stanna tills sonen lugnat sig. Det var ju ändå hans son. Spekulation på lösa boliner...
Citera
2019-11-22, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Notera att det är en bit till Lysekil...

Notera att det är en bit till pappan också om hon ska åka kommunalt - hon hade ju varken bil eller körkort själv.

En normal tjej skulle ha åkt till sina lite över en timme än till sin "svärfar" kanske 35 min.

Jag kan inte få det till att detta skulle vara "normalt" särskilt när svärfaderns attityd var att "alla familjer bråkar". Hur skulle hon kunna uppfatta det som stöd?
Senast redigerad av sno 2019-11-22 kl. 09:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in