Citat:
Ursprungligen postat av
urban.j
skärmar har den effekten, när man kollar på en skärm så ska ögonen vara i kant med överdelen av skärmen, så att man ofta tittar snett neråt på skärmen, annars torkar ögonen ut lättare.
a vitamin får du igenom morötter och lever bland annat, men för mycket av det förstör dina njurar, ingen a vitamin gör dig blind efter ett x antal år.
Men vi känner dig inte, så det är riktigt svårt att förstå vad som är fel, kan vara så att du är en överfet alkoholist som sitter inne och röker samtidigt som du stirrar på en skärm 24/7 men anser att det inte är något problem, då ditt beteende är "normalt".
eller så letar du efter fel för att få uppmärksamhet.
vi är inga experter, ofta ser inte folk sina egna dåliga vanor, vilket gör det omöjligt att få folk att förstå

Jag har hört talas om de me med skärmen att de ska va i kant med ögonen. Men sedan är det bara 1 av problemen som förvärrar tillståndet i mina ögon.
Jag är uppriktig när jag nu säger att ja inte gör någonting som ska påverka ögonen. Ja varken röker eller är en alkoholist. Drar ut någon gång i månaden. Men mina ögon blir ganska irriterade efter en utekväll och alkoholintag.
Ja tränar 5-6 dagar i veckan, min kost är inte dålig alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
mfmx
Du måste ha rätt sorts droppar beroende på orsaken till torra ögon (vanliga återfuktande är fel sort för upp till 80% av de med torra ögon). Och nej de försämrar inget, men du ska inte sluta efter en vecka.
Torra ögon kan vara en sjukdom där du blir sämre och sämre om den inte behandlas. Men det låter som du inte blinkar när du koncentrerar dig på skärmar.
Uppenbart fanns ingen expert på VC heller.
TS bör gå till en ögonläkare men risken är att han igen får en värdelös icke-diagnos (torra ögon).
Men kolla här. Anledningen till varför man blir lite uppgiven är följande. Ja går till VC träffar läkaren, får ett par droppar och ingenting annat. Man känner ju sig som en försökskanin.
Hur ska ja veta vilka som är rätt ögondroppar? Måste jag testa 100 st innan ja får svar. Jag inte gammal nu och de ändå inte kul att köra på ögondroppar nu, vilket kanske försämrar min syn eller liknande om ett par år. Då det enda ja får höra nu är "du har torra ögon, använd ögondroppar".
Ja kanske inte blinkar ofta när ja stirrar på tv eller skärm. Men mina ögon kan ändå bli irriterade när jag också gör annat. Anledningen till varför ja nämnd just tv-skärm. Då tycker jag de blir jevlit röda.
Citat:
Ursprungligen postat av
kenozoikum
Ät mera fisk omega 3 smörjande för ögat. Och var utomhus minst 2 timmar på dag. Dessa hjälpte mig. Prova olika sorters av ögondroppar
Vad är omega 3 smörjande? Kan du utveckla lite mer. Vad du hade för besvär, hur länge du hade och körde på det. Vem rekommenderade dig för just den? Tack på förhand!