• 1
  • 2
2019-11-22, 01:26
Medlem
Hej de så att mina ögon oftast ser irriterade ut. Jag har under flera år undrat vad problemet är. Har varit hos vårdcentralen men de har inte kunnat göra mer än tipsa mig om ögondroppar som jag INTE har testat.
Mina ögon kliar inte så de inte någon allergi, de är helt enkelt irriterade och blodkärlen.

Läkarens svar var att ögonen är torra så de leder till detta. Kan de stämma eller? Tog inte något prov eller liknande då denne inte tyckte att de behövdes.
Om ja inte fått med allting kan ni gärna ställa frågor.

Uppskattar gärna tips är ni så snälla de dags att vända sig hit tycker ja för att få lite råd.
Citera
2019-11-22, 01:33
Medlem
UgLyBastards avatar
röker du hasch?

testa ögondroppar som återfuktar.

litar du inte på läkaren så du frågar eliten på fläsh istället?
Citera
2019-11-22, 01:48
Medlem
Mycket skärm tid ?
mycket fokus under arbetet ?
mycket inomhus ?
Mycket lite tränad ?
mycket lite vatten?
Mycket lite a vitamin?
Mycket kaffe?
Mycket dålig mat?
mycket socker?
mycket lite sömn?

Finns en massa anledningar
Citera
2019-11-22, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UgLyBastard
röker du hasch?

testa ögondroppar som återfuktar.

litar du inte på läkaren så du frågar eliten på fläsh istället?
Asså jag har tidigare testat ögondroppar i någon vecka. Tyckte att det förvärrade när man inte använde de. Sen kan ja tycka att läkare. Inte prioriterade mig riktigt och liksom bara ville skriva ut något.

Citat:
Ursprungligen postat av urban.j
Mycket skärm tid ?
mycket fokus under arbetet ?
mycket inomhus ?
Mycket lite tränad ?
mycket lite vatten?
Mycket lite a vitamin?
Mycket kaffe?
Mycket dålig mat?
mycket socker?
mycket lite sömn?

Finns en massa anledningar
Ögonen blir kraftigt röda när jag koncentrerar mig på något. Som iPad, dator, tv. Då blir de riktigt röda.
Jag har bra syn men kanske isåfall behöver glasögon när jag använder ovanför nämnda?

Resterande tycker jag att jag sköter bra. Vitamin A är jag osäker på vad för kost innehåller de?
Citera
2019-11-22, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profface
Asså jag har tidigare testat ögondroppar i någon vecka. Tyckte att det förvärrade när man inte använde de. Sen kan ja tycka att läkare. Inte prioriterade mig riktigt och liksom bara ville skriva ut något.

Ögonen blir kraftigt röda när jag koncentrerar mig på något. Som iPad, dator, tv. Då blir de riktigt röda.
Jag har bra syn men kanske isåfall behöver glasögon när jag använder ovanför nämnda?

Resterande tycker jag att jag sköter bra. Vitamin A är jag osäker på vad för kost innehåller de?

skärmar har den effekten, när man kollar på en skärm så ska ögonen vara i kant med överdelen av skärmen, så att man ofta tittar snett neråt på skärmen, annars torkar ögonen ut lättare.

a vitamin får du igenom morötter och lever bland annat, men för mycket av det förstör dina njurar, ingen a vitamin gör dig blind efter ett x antal år.

Men vi känner dig inte, så det är riktigt svårt att förstå vad som är fel, kan vara så att du är en överfet alkoholist som sitter inne och röker samtidigt som du stirrar på en skärm 24/7 men anser att det inte är något problem, då ditt beteende är "normalt".

eller så letar du efter fel för att få uppmärksamhet.

vi är inga experter, ofta ser inte folk sina egna dåliga vanor, vilket gör det omöjligt att få folk att förstå
Citera
2019-11-22, 03:19
Medlem
mfmxs avatar
Citat:

Du måste ha rätt sorts droppar beroende på orsaken till torra ögon (vanliga återfuktande är fel sort för upp till 80% av de med torra ögon). Och nej de försämrar inget, men du ska inte sluta efter en vecka.

Torra ögon kan vara en sjukdom där du blir sämre och sämre om den inte behandlas. Men det låter som du inte blinkar när du koncentrerar dig på skärmar.
Citat:
vi är inga experter, ofta ser inte folk sina egna dåliga vanor, vilket gör det omöjligt att få folk att förstå
Uppenbart fanns ingen expert på VC heller.

TS bör gå till en ögonläkare men risken är att han igen får en värdelös icke-diagnos (torra ögon).
Citera
2019-11-22, 03:25
Medlem
Ät mera fisk omega 3 smörjande för ögat. Och var utomhus minst 2 timmar på dag. Dessa hjälpte mig. Prova olika sorters av ögondroppar
Citera
2019-11-22, 03:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej de så att mina ögon oftast ser irriterade ut. Jag har under flera år undrat vad problemet är. Har varit hos vårdcentralen men de har inte kunnat göra mer än tipsa mig om ögondroppar som jag INTE har testat.
Mina ögon kliar inte så de inte någon allergi, de är helt enkelt irriterade och blodkärlen.

Läkarens svar var att ögonen är torra så de leder till detta. Kan de stämma eller? Tog inte något prov eller liknande då denne inte tyckte att de behövdes.
Om ja inte fått med allting kan ni gärna ställa frågor.

Uppskattar gärna tips är ni så snälla de dags att vända sig hit tycker ja för att få lite råd.

Har liknande problem, lever i en torr miljö med mycket skärmtid som stressar ögonen.
Använder inte "ögondroppar", använder "apotekets ögonvatten" (på flaska) som jag sköljer ögonen med. Cirka 2-3 ggr per dag. Alltid på morgonen i alla fall, när jag är nyvaken.

Funkar klockrent, ögonen blir som nya, och eventuell irritation försvinner. (Ser knivskarpt också efter sköljning).

Här är ögonvattnet jag använder och som funkar bra.
https://www.kronansapotek.se/Kronans...atten/p/760257
En flaska på en deciliter räcker cirka tre månader.

Har också irriterade ögon beroende på pollenallergi, och ögonvattnet funkar bra även mot detta.
(Vintertid är det mest torr luft som irriterar, och möjligen också "skärmtid".)
Citera
2019-11-22, 08:37
Medlem
Citat:

Skaffa ett par glasögon som filtrerar bort det blåa ljuset.
Ge fan i allt vad skärmar heter under en vecka.
Kan du inte klara av det har du grava psykiska problem.
Citera
2019-11-22, 10:09
Medlem
Citat:
skärmar har den effekten, när man kollar på en skärm så ska ögonen vara i kant med överdelen av skärmen, så att man ofta tittar snett neråt på skärmen, annars torkar ögonen ut lättare.

a vitamin får du igenom morötter och lever bland annat, men för mycket av det förstör dina njurar, ingen a vitamin gör dig blind efter ett x antal år.

Men vi känner dig inte, så det är riktigt svårt att förstå vad som är fel, kan vara så att du är en överfet alkoholist som sitter inne och röker samtidigt som du stirrar på en skärm 24/7 men anser att det inte är något problem, då ditt beteende är "normalt".

eller så letar du efter fel för att få uppmärksamhet.

Jag har hört talas om de me med skärmen att de ska va i kant med ögonen. Men sedan är det bara 1 av problemen som förvärrar tillståndet i mina ögon.
Jag är uppriktig när jag nu säger att ja inte gör någonting som ska påverka ögonen. Ja varken röker eller är en alkoholist. Drar ut någon gång i månaden. Men mina ögon blir ganska irriterade efter en utekväll och alkoholintag.
Ja tränar 5-6 dagar i veckan, min kost är inte dålig alls.

Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du måste ha rätt sorts droppar beroende på orsaken till torra ögon (vanliga återfuktande är fel sort för upp till 80% av de med torra ögon). Och nej de försämrar inget, men du ska inte sluta efter en vecka.

Torra ögon kan vara en sjukdom där du blir sämre och sämre om den inte behandlas. Men det låter som du inte blinkar när du koncentrerar dig på skärmar.

Uppenbart fanns ingen expert på VC heller.

TS bör gå till en ögonläkare men risken är att han igen får en värdelös icke-diagnos (torra ögon).
Men kolla här. Anledningen till varför man blir lite uppgiven är följande. Ja går till VC träffar läkaren, får ett par droppar och ingenting annat. Man känner ju sig som en försökskanin.
Hur ska ja veta vilka som är rätt ögondroppar? Måste jag testa 100 st innan ja får svar. Jag inte gammal nu och de ändå inte kul att köra på ögondroppar nu, vilket kanske försämrar min syn eller liknande om ett par år. Då det enda ja får höra nu är "du har torra ögon, använd ögondroppar".
Ja kanske inte blinkar ofta när ja stirrar på tv eller skärm. Men mina ögon kan ändå bli irriterade när jag också gör annat. Anledningen till varför ja nämnd just tv-skärm. Då tycker jag de blir jevlit röda.

Citat:
Ursprungligen postat av kenozoikum
Ät mera fisk omega 3 smörjande för ögat. Och var utomhus minst 2 timmar på dag. Dessa hjälpte mig. Prova olika sorters av ögondroppar
Vad är omega 3 smörjande? Kan du utveckla lite mer. Vad du hade för besvär, hur länge du hade och körde på det. Vem rekommenderade dig för just den? Tack på förhand!
Citera
2019-11-22, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har liknande problem, lever i en torr miljö med mycket skärmtid som stressar ögonen.
Använder inte "ögondroppar", använder "apotekets ögonvatten" (på flaska) som jag sköljer ögonen med. Cirka 2-3 ggr per dag. Alltid på morgonen i alla fall, när jag är nyvaken.

Funkar klockrent, ögonen blir som nya, och eventuell irritation försvinner. (Ser knivskarpt också efter sköljning).

Här är ögonvattnet jag använder och som funkar bra.
https://www.kronansapotek.se/Kronans...atten/p/760257
En flaska på en deciliter räcker cirka tre månader.

Har också irriterade ögon beroende på pollenallergi, och ögonvattnet funkar bra även mot detta.
(Vintertid är det mest torr luft som irriterar, och möjligen också "skärmtid".)
Vad är ögonvatten för något? Alltså hur ska det användas. Hade du problem med torra ögon och sedan blev rekommenderad av en läkare?
Vad är skillnaden mellan ögondroppar och ögonvatten. Ursäkta fan om de mycket frågor. Men jag är jättenyfiken då ja är less på mina besvär.

Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Skaffa ett par glasögon som filtrerar bort det blåa ljuset.
Ge fan i allt vad skärmar heter under en vecka.
Kan du inte klara av det har du grava psykiska problem.
Filtrerar bort vilket blåa ljus? Sen vet ja inte om du låst vad jag har skitit men repeterar igen.
Oavsett tv tittande eller inte så blir mina ögon irriterade. De är bara 1 av orsakerna som kan förvärra tillståndet för mina ögon.
Citera
2019-11-22, 12:38
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Men kolla här. Anledningen till varför man blir lite uppgiven är följande.
Ja går till VC träffar läkaren, får ett par droppar och ingenting annat. Man känner ju sig som en försökskanin.
Hur ska ja veta vilka som är rätt ögondroppar? Måste jag testa 100 st innan ja får svar. Jag inte gammal nu och de ändå inte kul att köra på ögondroppar nu, vilket kanske försämrar min syn eller liknande om ett par år. Då det enda ja får höra nu är "du har torra ögon, använd ögondroppar".
Ja kanske inte blinkar ofta när ja stirrar på tv eller skärm. Men mina ögon kan ändå bli irriterade när jag också gör annat. Anledningen till varför ja nämnd just tv-skärm. Då tycker jag de blir jevlit röda.

Vad är omega 3 smörjande? Kan du utveckla lite mer. Vad du hade för besvär, hur länge du hade och körde på det. Vem rekommenderade dig för just den? Tack på förhand!
Ögondroppar försämrar inte din syn, tvärt om så kan obehandlade torra ögon skada din syn permanent. Att du är ung hjälper inte, snarare är det extra viktigt att göra något åt det så du inte får skador hela livet. Många unga har eller kommer få problem med ögonen pga allt skärmtittande.

De flesta VC-läkare har ingen koll på torra ögon och tyvärr inte många ögonläkare heller. Eller ja, de kan diagnosticera det (utan att säga vilken typ) men sen inte hjälpa patienten med någon vettig behandling.

Omega 3 kan förbättra vissa saker med ögonen (bättre tårfilm och inflammation minskas) men det kan ta något halvår innan det gör någon skillnad. Det är inte istället för ögondroppar och det är inte "smörjande".

Du kan prova följande behandling:

Omega 3 (ta två kapslar varje dag): https://www.apotea.se/biosalma-omega...mg-120-kapslar

Ögondroppar (droppa fyra gånger per dag till att börja med, en av väldigt få droppar som behandlar alla lager i tårfilmen och därför "alla" problem som kan uppstå, dessutom utan konserveringsmedel och relativt billig): https://www.apotea.se/cationorm-ogondroppar

alternativ på droppar är https://www.apotea.se/systane-complete-10-ml eller https://www.apotea.se/optive-plus-ogondroppar-10-ml men de är dyrare och har konserveringsmedel.
Citat:
Vad är ögonvatten för något?
Ögonvatten hjälper inte mot torra ögon, glöm det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in