2019-11-21, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vilken bevisning?

Det får du läsa om i FUP? Hur tycker du bevisläget verkar vara?
Citera
2019-11-21, 23:07
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det får du läsa om i FUP? Hur tycker du bevisläget verkar vara?
Har inte läst den ännu. Kan du länka?
Citera
2019-11-21, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Har inte läst den ännu. Kan du länka?

Uppenbarligen räckte det delgivning av vissa delar... för advokaten och SD.
Citera
2019-11-22, 02:16
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Några citat om bevisläget för närvarande:

Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det tror jag är avlyssning mellan SD och HD under tiden de båda var frifotade. Nej, det lagras inga samtal hos teleopertören så det är nog LW som spelat in samtal med SD för ha som framtida bevis om något skulle hända, hot eller trakaserier.

Enligt artikeln är det främst mellan Lena och nån annan.

Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten.

Bevisningen mot mannen består även av tömningar av datorer och mobiltelefoner. Även konversationer mellan Lena Wesström och 45-åringen finns enligt handlingarna med i utredningsmaterialet.
Citera
2019-11-22, 02:25
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Som jag förstår det så måste en domare besluta om fortsatt häktning,Åklagaren är väl bara ett mellan led mellan polis och domstol,så nej jag tror inte att en åklagare kan ta ett sådant beslut själv nej

Det är tingsrätten som beslutar om häktning - på åklagarens häktningsframställan.

Vi tar gången igen:
Polisen griper
Åklagaren anhåller (Max tre dygn)
Tingsrätten häktar
Tingsrätten dömer till fängelse
Citera
2019-11-22, 04:29
Medlem
Det här låter bra tycker jag.
Bevisen rullar in mot SD.
Motivet verkar vara att han inte ville att LW skulle avslöja deras relation för frun HD.
Han fick kontroll över detta och mördade LW besiningslöst bakom planket.
Det blev bråk och ett oplanerat brott detta mord.
Polisen verkar ha jobbat på bra när de varit fria under året här.
Påföljd för mord är 14 till 18års fängelse eller på livstid enligt brottsbalken för SD.
Vad HD får för straff vet vi inte ännu om hon kommer bli åtalad.
I år kommer SD få fira jul och nyår på häktet i Örebro.
Citera
2019-11-22, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det här låter bra tycker jag.
Bevisen rullar in mot SD.
Motivet verkar vara att han inte ville att LW skulle avslöja deras relation för frun HD.
Han fick kontroll över detta och mördade LW besiningslöst bakom planket.
Det blev bråk och ett oplanerat brott detta mord.
Polisen verkar ha jobbat på bra när de varit fria under året här.
Påföljd för mord är 14 till 18års fängelse eller på livstid enligt brottsbalken för SD.
Vad HD får för straff vet vi inte ännu om hon kommer bli åtalad.
I år kommer SD få fira jul och nyår på häktet i Örebro.

Om han nu är skyldig så tycker jag att ditt motiv till mordet låter lite snett.
Jag menar att HD visste redan, hon hade flyttat ut, skilsmässan rullade på.
Däremot kan dom ju bråkat om saken, det eskalerade och slutade som det gjorde.
Jag tror alltså inte att det va planerat mord, men det kan vara fel, det
visar sig förhoppningsvis.
Å jag är inte fullt ut övertygad om att SD är GM.

Om man tittar på motivet så skulle HD ha ett starkare motiv, ren hämnd.

Sedan är lägsta påföljden för mord tio år, samma som högsta för dråp.
Citera
2019-11-22, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om han nu är skyldig så tycker jag att ditt motiv till mordet låter lite snett.
Jag menar att HD visste redan, hon hade flyttat ut, skilsmässan rullade på.
Däremot kan dom ju bråkat om saken, det eskalerade och slutade som det gjorde.
Jag tror alltså inte att det va planerat mord, men det kan vara fel, det
visar sig förhoppningsvis.
Å jag är inte fullt ut övertygad om att SD är GM.

Om man tittar på motivet så skulle HD ha ett starkare motiv, ren hämnd.

Sedan är lägsta påföljden för mord tio år, samma som högsta för dråp.
Okej.
Nu skrev jag om mord ja de nya i brottsbalken från fjorton är till livstids fängelse för mord som lagstiftaren har bestämt.
Inte är HD mördaren inte.
De har teknisk bevisning nu mot SD.
Det är SD som har mördat LW.
Det lär inte bli dråp detta eftersom det är så pass grovt våld som gärningsmannen har utsatt brottsoffret för.
Citera
2019-11-22, 07:09
Medlem
Citat:
Okej.
Nu skrev jag om mord ja de nya i brottsbalken från fjorton är till livstids fängelse för mord som lagstiftaren har bestämt.
Det lär inte bli dråp detta eftersom det är så pass grovt våld som gärningsmannen har utsatt brottsoffret för.

Jag vet inte riktigt vad du menar, tio år är lägsta straffet för mord.

Det är möjligt att ÅK får ihop så det räcker till fällande dom, vi får se.

Att det kommer att dömas för mord tror jag också, oavsett om det är planerat
eller inte, bl.a. för att GM har haft gott om tid att backa av, så har ju
uppenbart inte skett.
Detta då under förutsättning att dalaans hörde LW, vilket jag tror.
Citera
2019-11-22, 07:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Jag tror att vi kommer få se hur gränslös SD var när han inte fick som han ville. Det är en skrämmande tanke och det är så skönt att sitter inne. Jag hoppas de lyckas plocka in HD snart om hon är inblandad, för det måste vara otroligt jobbigt för LW´s familj, grannar, arbetskamrater och GC-vänner att se henne och veta om att hon är Skäligen Misstänkt för mord.

Jag tror att du kommer att få helt rätt i dina profetior.

Några misstänker (som vanligt) att det var L*ena som manipulerade SD och satte honom i en fälla när hon spelade in samtalen, men timmar av inspelningar skulle lätt kunna avslöja något sådant.

Man ska inte underskatta polisens/utredarnas kompetens.
Hur vana är de inte att i förhör bli själva utsatta för denna typ av personlighet. Det ingår i deras jobb att dagligdags konfrontera människor som ljuger, manipulerar och spelar oskyldiga. De känner igen beteendet.

Jag tror att vi kommer att få se en person som kan bli mycket obehaglig. Hans vänner kommer att bli chockade av att de har skyddat (och hotat?) andra som inte trott på honom.
Citera
2019-11-22, 07:47
Medlem
Citat:
Okej.

Angående strafftid för mord.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG9b04/skarpt-straff-for-mord--fler-ska-fa-livstid

Citat:
I dag fattar regeringen beslut om den proposition som kommer att läggas fram för riksdagen. Lagrådet har fått möjlighet att yttra sig men lämnade lagförslaget utan anmärkning.

Enligt förslaget ska livstids fängelse vara normalstraffet för mord, mot 14 år som är det vanliga straffet nu. I dag döms livstids fängelse bara ut i undantagsfall, till exempel om gärningsmannen har mördat mer än en person eller om omständigheterna är synnerligen försvårande.

Nu ändrar regeringen lagen så att fler omständigheter ska kunna vägas in som skäl för att döma till livstid.

Citat:
FAKTA

Fakta: Straffet för mord

Straffet för mord är i dag fängelse i kortast 10 år, längst 18 år, eller om omständigheterna är försvårande – på livstid.

Livstids fängelse innebär att straffet inte är tidsbestämt. Först efter 10 år kan den dömde ansöka om att få det omvandlat till ett tidsbestämt straff.

Ett livstidsstraff omvandlat till tidsbestämt straff får aldrig understiga 18 år.

Personer under 21 år kan inte dömas till livstids fängelse.

Sedan mitten av 1990-talet har det blivit vanligare att domstolarna väljer livstid framför ett tidsbestämt straff.

Källa: Åklagarmyndigheten, domarbloggen

Citat:
FAKTA

Fakta: Så ändras lagen

I dag gäller att "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid."

Den nya lagtexten lyder: "Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller på livstid. Som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas om gärningen föregåtts av noggrann planering, präglats av särskild förslagenhet, syftat till att främja eller dölja annan brottslighet, inneburit svårt lidande för offret eller annars varit särskilt hänsynslös."

Lagändringen bedöms leda till att mord som tidigare lett till fängelse i 15–18 år i stället kommer att bestraffas med fängelse på livstid.

Källa: Regeringen
Citera
2019-11-22, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Angående strafftid för mord.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG9b04/skarpt-straff-for-mord--fler-ska-fa-livstid
Okej, det där känner jag till har läst om det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in