2019-11-21, 20:33
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Det vanliga är, när man sitter häktad flera månader, att man inte motsätter sig fortsatt häktning. Det är sällan någon poäng med nya omhäktningsförhandlingar stup i kvarten. Samma bevisning varje gång.
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Jag tror nog att det är SDs försvarare som talat om för SD att avstå en ny häktningsförhandling som inte leder till någonting i SDs favör
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Nu vill åklagaren få förlängd tid fram till och 19 december – något som 45-åringen har gått med på.
Visst, så kanske man kan beskriva det. Som att SD inte motsätter sig fortsatt häktning, eller som att han avstår en ny häktningsförhandling. Eller som Nerikes Allehanda skriver, att han har gått med på att sitta fortsatt häktad.

Men häktningstiden gick alltså ut idag 21/11, så någon instans måste väl ändå ha fattat ett nytt myndighetsbeslut nu om att han skall hållas kvar i häkte åtminstone till 19/12? Var det åklagaren själv då som fattade det här beslutet idag, eller var det en domare?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-21 kl. 20:52.
Citera
2019-11-21, 20:36
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Det fetade: är det du som antar det eller vem är det som har antagit det? Jag har inte läst något om det innan.
Det är en hypotes - främst baserad på MGM:s personlighet.
Citat:
Varför inte hindra henne från att skrika också i så fall?
Det gjorde han ganska snabbt - men var samtidigt i behov av skriken eftersom det i hypotesen ingår att MGM - om något vittne mot förmodan ändå dykt upp - ev. skulle behöva förklara att han hört skrik och då skyndsamt begett sig till plankområdet för att bistå någon i nöd. - Således en ren försiktighetsåtgärd för att i skarpt läge kunna ha ryggen fri.
Citera
2019-11-21, 20:39
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det är den enda vi känner till som har varit häktad förutom SD, så
det kan knappast vara någon annan.
HD satt utredningshäktad en vecka
Citera
2019-11-21, 20:40
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Nej, jag tror att det blir ett mordåtal bara.
Vad jag menade va att om han har hotat LW på telefon "jag ska döda dig din ...",
så räcker det inte till en morddom, även om det talar till hans nackdel.

Tror du att ett sådant hot räcker för häktning på sannolika skäl?
Nej, det håller inte för häktning
Citera
2019-11-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Nu börjar det röra på sig, minsann! Nu är det färdigfjantat för SD, precis som många av oss trodde. Kanske även för HD.

Bra jobbat, Polisen och Åsa H!

Notknapparen: Din Inbox är FULL! Rensa!

Såå tillfredställande Nyheter!!! LW, Åsa Hiding och polisens gedigna arbete Out-smartade Mördaren SD. Troligtvis även ev delaktiga. Det är min övertygelse. Han och ev andra är dock inte dömda än. En rättegångsprocess och dom, överklagande mm återstår.

Jag tror åtal kommer före jul.
Citera
2019-11-21, 20:43
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är artikeln låst. Det enda jag kan läsa är Rosamunds citering från artikeln i NA.
Där står:

"Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten."

Kanske därför SD bleknade i rätten. Han blev chockad över L*enas "smarthet".

Polisen har med all säkerhet spelat in samtal mellan SD och HD också.
Jag är rätt övertygad om att polisen haft avlyssning på SD efter det att han frifotades. Polisen är säker på att SD är rätt gubbe , men har inte tillräckligt för att klippa honom
Citera
2019-11-21, 21:06
Medlem
Citat:
Varför pratar man i timmar med någon
som trakasserar och hotar en?

Varför säger man inte upp kontakten och
blockar honom?
Varför springer man efter honom i skogen?

För att skaffa sig bevismaterial ifall den andre har lovat ngt (t.ex. berätta för sin fru om relationen), men sen i efterskott har nekat detta när han har konfronterats om saken?

Att han skulle ha hotat henne i timmar utan att hon gick till polisen med det materialet låter konstigt.
Senast redigerad av sno 2019-11-21 kl. 21:08.
Citera
2019-11-21, 21:23
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Visst, så kanske man kan beskriva det. Som att SD inte motsätter sig fortsatt häktning, eller som att han avstår en ny häktningsförhandling. Eller som Nerikes Allehanda skriver, att han har gått med på att sitta fortsatt häktad.

Men häktningstiden gick alltså ut idag 21/11, så någon instans måste väl ändå ha fattat ett nytt myndighetsbeslut nu om att han skall hållas kvar i häkte åtminstone till 19/12? Var det åklagaren själv då som fattade det här beslutet idag, eller var det en domare?
Först skickar åklagaren en framställan om förlängd häktningstid till TR, därefter anmodas den häktades advokat att yttra sig, och om den häktade går med på förlängningen utan omhäktningsförhandling handlägger rätten (en rådman/domare) saken utan parternas närvaro och protokollför sedan ett beslut om förlängning av åtalstiden.
Citera
2019-11-21, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Först skickar åklagaren en framställan om förlängd häktningstid till TR, därefter anmodas den häktades advokat att yttra sig, och om den häktade går med på förlängningen utan omhäktningsförhandling handlägger rätten (en rådman/domare) saken utan parternas närvaro och protokollför sedan ett beslut om förlängning av åtalstiden.

Och visst kan beslutet överklagas?
Citera
2019-11-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Parterna är ju överens. Vem skall överklaga menar du?
Citera
2019-11-21, 21:37
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
I princip kan ett häktningsbeslut överklagas, men i det här fallet (då alla tycks vara överens) upprepas proceduren när åtalstiden börjar närma sig sitt slut - om inte åtal dessförinnan hinner väckas.
Citera
2019-11-21, 21:39
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är så skönt att man kunnat rädda material ut LWs mobil.

Nu vet vi ju inte om det var mobilen som hittades i skogen, men jag har hela tiden varit orolig för att den var förstörd.

Visserligen hade LW även andra mobiler, men det känns ändå väldigt bra att det finns bevismaterial från både mobiler och datorer.

"Bevisningen mot mannen består även av tömningar av datorer och mobiltelefoner. Även konversationer mellan Lena Wesström och 45-åringen finns enligt handlingarna med i utredningsmaterialet."

https://www.na.se/logga-in/na-avslojar-polisens-hemliga-bevis-mot-misstankte-hjarstamordaren-flera-timmar-inspelade-samtal

Jag tror att vi kommer få se hur gränslös SD var när han inte fick som han ville. Det är en skrämmande tanke och det är så skönt att sitter inne. Jag hoppas de lyckas plocka in HD snart om hon är inblandad, för det måste vara otroligt jobbigt för LW´s familj, grannar, arbetskamrater och GC-vänner att se henne och veta om att hon är Skäligen Misstänkt för mord.

Notknapparen: Snålstäda inte nu! Det är FULLT igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in