2019-11-21, 16:49
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu är artikeln låst. Det enda jag kan läsa är Rosamunds citering från artikeln i NA.
Där står:

"Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten."

Kanske därför SD bleknade i rätten. Han blev chockad över L*enas "smarthet".

Polisen har med all säkerhet spelat in samtal mellan SD och HD också.

Det är synd. Artikeln var nog minst dubbelt så lång men citerade bara det viktigaste om bevisen. Vågade inte ta mer p.g.a. upphovsrätten.
Citera
2019-11-21, 16:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Inspelat samtal där "annan person" anges kan mycket väl vara med SD. Att det är så de menar. Man kan tolka det på olika sätt.

Vet ni om så långa ljudfiler ingår i FUP:ar?
De samtalen skulle jag hemskt gärna vilja lyssna på.
Citera
2019-11-21, 16:55
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja, de enda telefonsamtal/ljudinspelningar som nämns är mellan målsägande (se 'letsdoits' inlägg) och en annan person (alltså inte SD):
Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten.
Sedan det där mellan SD och LW låter som att det skulle kunna handla om skriftlig kommunikation:
Även konversationer mellan Lena Wesström och 45-åringen finns enligt handlingarna med i utredningsmaterialet.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Jag vet inte tyvärr Draifos. Jag förlitar mig på din och andra skribenters tolkning idag. Är jätteförkyld.
Citera
2019-11-21, 17:09
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Om jag inte minns helt galet så stod det att han inte motsatte sig
häktningsförlängning.
Det låter konstigt tycker jag. Beslut om förlängd häktningstid fattas väl av en domare, och måste nog kunna motiveras utifrån t.ex. risk för fortsatt brottslighet eller att han skall förstöra bevis eller något. Jag tror inte att SD själv får vara med och bestämma om sådant här. Minns du var du läste det?
Senast redigerad av Draifos 2019-11-21 kl. 17:23.
Citera
2019-11-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det låter konstigt tycker jag. Beslut om förlängd häktningstid fattas väl av en domare, och måste nog kunna motiveras utifrån t.ex. risk för fortsatt brottslighet eller att han skall förstöra bevis eller något. Jag tror inte att SD själv får vara med och bestämma om sådant här. Minns du var du läste det?

Det vanliga är, när man sitter häktad flera månader, att man inte motsätter sig fortsatt häktning. Det är sällan någon poäng med nya omhäktningsförhandlingar stup i kvarten. Samma bevisning varje gång.
Citera
2019-11-21, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VeckansErbjudande
Det vanliga är, när man sitter häktad flera månader, att man inte motsätter sig fortsatt häktning. Det är sällan någon poäng med nya omhäktningsförhandlingar stup i kvarten. Samma bevisning varje gång.

En gång/mån är kanske inte att klassas som stup i kvarten. Visst kan man avstå om man anser det helt meningslöst.
Men tycker ändå att det är lite märkligt att inte ens försöka: SD kan ju inte förlora nåt på det.
Och om inte annat blir det ett litet avbrott i tristessen.
Och en ny räkning för adv att lämna in.
Citera
2019-11-21, 17:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Båda. Det finns samtal mellan LW + SD och samtal mellan LW + annan person tolkar jag det som.

Jo, så tolkar jag de också (utan att ha läst mer av artikeln än din citerade del).
Citera
2019-11-21, 17:45
Medlem
Det finns en hel drös med tel samtal som lagts fram både nu och enstaka vid tidigare tillfällen
Citera
2019-11-21, 17:48
Medlem
Här kommer några fler citat ur dagens artikel.

https://www.na.se/logga-in/na-avslojar-polisens-hemliga-bevis-mot-misstankte-hjarstamordaren-flera-timmar-inspelade-samtal

”Nu kommer nya uppgifter fram ur utredningen. Ett av bevisen mot 45-åringen är inspelade samtal med Lena Wesström. Enligt handlingar från tingsrätten framgår det att samtalstiden på ljudinspelningarna uppgår till flera timmar.”

Den misstänkte mannen har sedan i oktober börjat få ta del av den bevisning som finns mot honom. Han har fått ta del av 2377 sidor med bland annat förhör, teknisk utredning och beslagsprotokoll.

"Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten.

Bevisningen mot mannen består även av tömningar av datorer och mobiltelefoner. Även konversationer mellan Lena Wesström och 45-åringen finns enligt handlingarna med i utredningsmaterialet.”

”Senast under torsdagen skulle åtal ha väckts kring mordet. Åklagaren har dock lämnat in en framställan om att få förlängd åtalstid.”

Nu vill åklagaren få förlängd tid fram till och 19 december – något som 45-åringen har gått med på. Fyra personer arbetar för närvarande på heltid med utredningen.”

”En andra person – som har kopplingar till 45-åringen – är även misstänkt för inblandning i mordet. Personen satt under en vecka häktad misstänkt för mord.

Misstankarna mot personen kvarstår enligt åklagaren i väntan på slutgiltig redovisning på det bevismaterial som skickat in till Nationellt forensiskt center för analys.”
Senast redigerad av Zymbal 2019-11-21 kl. 18:01.
Citera
2019-11-21, 17:50
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosaelefant99
Det finns en hel drös med tel samtal som lagts fram både nu och enstaka vid tidigare tillfällen

Så du kan i princip bekräfta att det finns samtal mellan SD + LW också? Eller tolkar vi artikeln fel?

Det känns ju ologiskt att Lena skulle spelat in samtal med annan person men inte sina samtal med SD.
Citera
2019-11-21, 17:54
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
En gång/mån är kanske inte att klassas som stup i kvarten. Visst kan man avstå om man anser det helt meningslöst.
Men tycker ändå att det är lite märkligt att inte ens försöka: SD kan ju inte förlora nåt på det.
Och om inte annat blir det ett litet avbrott i tristessen.
Och en ny räkning för adv att lämna in.

Jag tror nog att det är SDs försvarare som talat om för SD att avstå en ny häktningsförhandling som inte leder till någonting i SDs favör
Citera
2019-11-21, 17:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimmirider
Nej visserligen, det kanske verkar långsökt men samtidigt tänker jag såhär:

1. Kvinnor brukar sitta och tala i timmar med nära väninnor om relationer och problem av känslomässig karaktär.

2. Om man exp är oförberedd på ett hotfullt samtal kanske man inte tänker på att spela in i stundens hetta eftersom man har fullt upp med att uppmärksamma aktuell argumentationsteknik, provokationer, betoningar, röst- och tonlägesförändringar, förväntningar på speciella svar, lögner, motfrågor, krav, hot, skrik, bråk, tårar och känslomässiga besvikelser.

3. Om man eventuellt är delaktig i att själv trigga igång bråk eller liknande är det inte heller vidare klädsamt att spela in sin egen delaktighet. Bättre då att framstå i bättre dager genom att ringa en väninna i efterhand och redogöra för henne i några timmar om alla eventuella hot, samtidigt som man spelar in samtalet som framtida bevis? Det krävs två för en tango och om ingen gensvarar genom att kastar bränsle på brasan, så är det svårt för bråk att eskalera.

4. Om du däremot förväntar dig ett hotfullt samtal, kan du däremot hålla lägre profil och därigenom ha ett överläge när du samtidigt spelar in.

Det finns appar som gör att alla samtal spelas in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in