2019-11-21, 15:58
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Han är fortsatt häktad till 19/12.
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Det stod att åklg kommer att begära åtalsförlängning fram till 19/12.
Inte att hon gjort det.
Ok. Så idag kommer alltså åklagaren att lämna in en begäran om förlängd häktningstid till 19/12, och så kommer domstolen att fatta beslut i den frågan nu i eftermiddag då?
Citera
2019-11-21, 16:01
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Det står även att de har samtal mellan SD och en annan person. Troligtvis från när polisen hade avlyssning på honom? Kan det ha varit med HD därav hennes häktning?
[Min fetning] Var står det skrivet, eller har du kanske missuppfattat något..?
Citera
2019-11-21, 16:03
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
[Min fetning] Var står det skrivet, eller har du kanske missuppfattat något..?

Missuppfattat.
Det står mellan målsägande och annan person.
Inte mordmisstänkte och annan person.

Lena och en av hennes vänner?
Citera
2019-11-21, 16:14
Medlem
Citat:
Varför skulle Lena spela in samtal mellan henne och en god vän? Jag tolkar det som att det är mellan LW och SD. Men jag kan absolut ha fel.

Nej visserligen, det kanske verkar långsökt men samtidigt tänker jag såhär:

1. Kvinnor brukar sitta och tala i timmar med nära väninnor om relationer och problem av känslomässig karaktär.

2. Om man exp är oförberedd på ett hotfullt samtal kanske man inte tänker på att spela in i stundens hetta eftersom man har fullt upp med att uppmärksamma aktuell argumentationsteknik, provokationer, betoningar, röst- och tonlägesförändringar, förväntningar på speciella svar, lögner, motfrågor, krav, hot, skrik, bråk, tårar och känslomässiga besvikelser.

3. Om man eventuellt är delaktig i att själv trigga igång bråk eller liknande är det inte heller vidare klädsamt att spela in sin egen delaktighet. Bättre då att framstå i bättre dager genom att ringa en väninna i efterhand och redogöra för henne i några timmar om alla eventuella hot, samtidigt som man spelar in samtalet som framtida bevis? Det krävs två för en tango och om ingen gensvarar genom att kastar bränsle på brasan, så är det svårt för bråk att eskalera.

4. Om du däremot förväntar dig ett hotfullt samtal, kan du däremot hålla lägre profil och därigenom ha ett överläge när du samtidigt spelar in.
Senast redigerad av Mimmirider 2019-11-21 kl. 16:23.
Citera
2019-11-21, 16:15
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Missuppfattat.
Det står mellan målsägande och annan person.
Inte mordmisstänkte och annan person.

Lena och en av hennes vänner?
"Annan person" bör rimligen inte syfta på den mordmisstänkte eftersom det är SD och hans försvarare som fått tillgång till materialet. - Det finns sex målsägande i målet, bl.a. brottsoffret LW:s barn och föräldrar.
Citera
2019-11-21, 16:18
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Varför skulle Lena spela in samtal mellan henne och en god vän? Jag tolkar det som att det är mellan LW och SD. Men jag kan absolut ha fel.

Båda. Det finns samtal mellan LW + SD och samtal mellan LW + annan person tolkar jag det som.
Citera
2019-11-21, 16:27
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Båda. Det finns samtal mellan LW + SD och samtal mellan LW + annan person tolkar jag det som.
Nja, de enda telefonsamtal/ljudinspelningar som nämns är mellan målsägande (se 'letsdoits' inlägg) och en annan person (alltså inte SD):
Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten.
Sedan det där mellan SD och LW låter som att det skulle kunna handla om skriftlig kommunikation:
Även konversationer mellan Lena Wesström och 45-åringen finns enligt handlingarna med i utredningsmaterialet.
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-11-21, 16:28
Medlem
Citat:
Du tänker att åtalet innehåller fler delar? Nja, det vete fasen. LW är död så hon lär knappast kunna ge sin version av ev. hot eller trakaserier, men vi vet ju inte vad samtalen innehåller.
Det kan ju vara så enkelt att SD och HD argumenterar den aktuella kvällen och SD säger att han ska komma över så de får diskutera. Ovetandes att LW spelar in så nekar han i sten till polisen att han varit där. NFC tömmer LW:s telefon och får ut detta och annan teknisk bevisning ihop gör att man griper SD igen.

Nej, jag tror att det blir ett mordåtal bara.
Vad jag menade va att om han har hotat LW på telefon "jag ska döda dig din ...",
så räcker det inte till en morddom, även om det talar till hans nackdel.

Tror du att ett sådant hot räcker för häktning på sannolika skäl?
Citera
2019-11-21, 16:31
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det tror jag är avlyssning mellan SD och HD under tiden de båda var frifotade. Nej, det lagras inga samtal hos teleopertören så det är nog LW som spelat in samtal med SD för ha som framtida bevis om något skulle hända, hot eller trakaserier.

Nu är artikeln låst. Det enda jag kan läsa är Rosamunds citering från artikeln i NA.
Där står:

"Därutöver har försvaret och den misstänkte fått tillgång till ljudinspelningar av telefonsamtal mellan målsägande och annan person uppgående till flera timmar", skriver åklagaren Åsa Hiding, i en inlaga till tingsrätten."

Kanske därför SD bleknade i rätten. Han blev chockad över L*enas "smarthet".

Polisen har med all säkerhet spelat in samtal mellan SD och HD också.
Citera
2019-11-21, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ok. Så idag kommer alltså åklagaren att lämna in en begäran om förlängd häktningstid till 19/12, och så kommer domstolen att fatta beslut i den frågan nu i eftermiddag då?
Det är gjort idag.
Citera
2019-11-21, 16:42
Medlem
Inspelat samtal där "annan person" anges kan mycket väl vara med SD. Att det är så de menar. Man kan tolka det på olika sätt.
Citera
2019-11-21, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Om jag inte minns helt galet så stod det att han inte motsatte sig
häktningsförlängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in