2019-11-21, 11:48
Medlem
certinaknoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jovars, visst kan jag det.

Det första som ploppar upp om man vill googla är : https://www.svd.se/darfor-klaras-fler-finska-an-svenska-mord-upp

Men det finns såklart bättre källor för fakta.... bara att kolla upp.

Runt 80 - 85% av alla mord klaras upp i Sverige.
Tar du då bort alla gängmorden så ökar den siffran kraftigt.

När det gäller mord i nära relationer så är det nästan alla som klaras upp.
Självklart så vet du skillnaden mellan att ett mord är polisiärt uppklarat och att nån blir dömd.

Mats Alm är polisiärt utred som mördare, även om han inte blev dömd.
Du svepte med andra ord. Du kan inte länka generell uppklaringsprocent och hävda att (som du skrev ursprungligen) att ett specifikt brott har lika hög uppklaringsprocent.

Lite som att säga att sexuella trakasserier har 90% uppklaring, och hävda att våldtäkter har samma uppklaringsprocent baserat på första siffran.
Citera
2019-11-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
"Greven" ringde 3 vänner som hjälpte han på 90-talet. Så det händer. Är det en klankultur så hjälper man varandra förmodligen.
Vi pratar om människor som inte verkar ha haft något alls med polisen att göra. Hjälper man varandra med bortforslande av en kropp då?
Citera
2019-11-21, 11:49
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Ok, om då vi antar att han dödat henne i ett impulsivt bråk i lägenheten natten mellan torsdag och fredag så står han helt plötsligt med ett lik som måste bort. Han borde inse att grannarna kan ha hört skrik och bråk, eller hur? Skulle han då mitt i natten våga släpa ut ett lik i trapphuset ned till en bil, med risk att möta någon, eller att någon granne står i ett fönster och glor?

Det är vanligare än många tror att GM styckar kroppen för att kunna transportera den. Jag tror personligen att han gjort det. Att slänga hennes kroppsdelar i soppåsar kan vara en rimlig teori. En 50-kilos tjej går att stycka och hacka upp till slamsor och ben på ett par timmar, så att det ser ut som restavfall från djur med revben o liknande. Jag tror inte de som hanterar sopor skulle upptäcka eller reagera på det. Utom huvudet, som måste fraktas bort och grävas ned.

Skulle han tagit hjälp av någon om han står med panik i lägenheten med ett lik på halsen? Hans pappa har föreslagits i tråden. Alla vet ju att man inte kan använda mobiler för då ser polisen vem man har ringt och var mobilerna befunnit sig. Speciellt om man ringer någon anhörig mitt i natten.

Troligast i mitt tycke är styckning. GM skulle nog inte våga frakta ut ett lik ur lägenheten. Jag tror att man kan utläsa ganska mycket av pojkvännens internethistorik på telefonen vad han sysslat med. Finns stora luckor i telefonanvändandet dagen efter? Har telefonen legat kvar på ett och samma ställe under perioder utan att förflytta sig mellan olika master? Hur ser hans mobils normala rörelsemönster ut? Om hans mobil legat oanvänd under långa perioder så har han säkert varit upptagen men "något".

GM inser att styckning är det enda alternativ han har. Jag skulle faktiskt kolla med sopåtervinningen som tillhör deras upptagningsområde och gå igenom soppåsar, om jag vore polis i fallet.

Det som talar emot det är att det är svårt att dölja blodspår. Polisen har antagligen redan UV-belyst lägenhet osv och skulle de ha hittat blodspår, så skulle han vara på sannolika skäl misstänkt redan nu troligtvis. Vi får se vad häktningsframställan kommer påvisa, men just nu är han bara misstänkt på den lägre misstankegraden skäligen misstänkt.

I Trollhättanfallet körde de iväg med liket i bilen, men där brändes också bilen upp som fraktade liket för att dölja spår. Här har vi ingen utbränd bil och samma sak här, polisen borde direkt ha konfiskerat en bil om de upptäckt blodspår eller annat i t.ex. faderns bilar. Jag tror mer på att antingen har dådet faktiskt inte begåtts i lägenheten alls, utan i centrala Uddevalla vid en helt annan tidpunkt. Alternativt är hon strypt till döds i lägenheten, vilket också förklarar avsaknad av blodspår samt att inget skrik eller så har hörts.

Att polisen koncentrerar sitt sök till centrala Uddevalla idag tyder på att de jobbar utifrån någon hypotes, kanske t.ex. att det var där hon sågs sist.
Citera
2019-11-21, 11:49
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
En resväska med kropp, och stenar, är nog inte att betrakta som "lätt och smidig" att hantera. Om man inte är Hulken. Vilket mgm nog inte är.

Skulle ju sett snyggt ut om han skulle lyckats packa ned flickan i en Samsonite fylld med stenar, gått ned till parkeringen, och handtaget går sönder - väskan i backen och låsen klarar inte påfrestningen... Då skulle han stå där vid pappas bil med en trasig väska och ett lik ?

(Detta har hänt mig på Landvetter, naturligtvis utan stenar och lik, men endast med liten övervikt)
Citera
2019-11-21, 11:50
Medlem
Styckning tror jag inte ett dugg på. Denna kille har dumpat kroppen på närmas "bästa" plats, vilket jag tror är någonstans vid Bäveån. Killen är inge härdad kriminell och har troligtvis agerat i mer eller mindre panik efter mordet. Prioritet ett för honom är då att dumpa kroppen så fort som möjligt. Göra sig av med tjejens kläder och städa i lgh.

Är som sagt inte från trakten, så undrar om Bäveån kan vara en bra plats för dumping av kropp?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Alla sådana motordrivna verktyg låter... och det ganska mycket!

Grannarna går väl ut ibland. Kan såga när de inte är inne. Sedan är väl inte det första du tänker när du hör en såg hos grannen att det handlar om ett mord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Säger inte emot, det är förmodligen väldigt nära sanningen om vad som hänt.

Men, jag anser att ett rimligt förlopp skulle kunna vara följande; han har gått i taket, slagit ihjäl V, efter ett tag ringt sin pappa och talat om att hon "ramlat" och slagit ihjäl sig mot en kant, och att han behöver hjälp för annars kommer åka dit för mord. Pappan tror sin son och vill såklart hjälpa sin son att inte bli anklagad för något han svär att han inte gjort. Han åker dit, de båda hjälps åt och transporterar kroppen långt bort.
Något i den stilen. Helt orimligt? Vill nog ha en peng på det förloppet ändå.

Ingenting är helt orimligt (som det verkar) i mordfall. Men tror inte på din teori ändå. OM sonen (troligen inte) hörde av sig till pappan och berättade det du återger så skulle de flesta pappor (även utlandsfödda, som en del har svårt att tro tydligen) förmå sonen att då gå till polisen och berätta vad som hänt. Stötta, men uppmana att ta sitt straff. Pappan, om han inte redan är inne på den kriminella banan (vilket inget talar för), vill ju antagligen inte heller sitta i finkan för medhjälp till mord.

Nä. Blir VÄLDIGT förvånad om det är som du tror.
Citera
Medlem
Från polsien:

11.20 Ingen ny information i ärendet, Wilma ej anträffad.
Citera
2019-11-21, 11:51
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Har FIKK utgått ifrån Polisens teori så undrar jag varför de glappar med käften så som de gör!!

Men ja, vi är nog många som är ense om att det gått till så här. Dock känns det som att Polisen inte har något att gå på angående sökområde. Och MGM’s är fria och kan flytta kroppen till säkrare ställen.

Jag tänker att det inte är så svårt att tänka sig att det är mycket troligt att det har funnits en bil med i det här läget.

Visst, du kan ju ha haft en jätteresväska hemma, och baxat den in i hissen (?) och sedan promenerat. Men det låter inte troligt.

Har inte kunnat följa tråden så noga och vet inte var de glasögon och kappa som nämnts vara av intresse för polisen har hittats:

DN igår:

"Frivilligorganisationen FIKK hittade på måndagen ett par läsglasögon som kan ha tillhört flickan.

– Det var vid halv tio-tiden som vi hittade glasögonen i Uddevalla, på en plats ungefär två och en halv kilometer nordöst om bostaden, säger Peder Schillerström-Bruun, samordnare vid FIKK.

Fyndet togs på största allvar och ledde enligt Peder Schillerström Bruun till att polisen grep den unge mannen. Han är nu anhållen misstänkt för mord, men på den lägre misstankegraden.
"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/minst-200-personer-fortsatter-sokandet-efter-17-aringen/

Om det nu skulle vara W:s glasögon tyder det förmodligen på transportmedel av något slag, åtminstone för att göra sig av med olika persedlar.
Det borde vara anhöriga, eller bilder på W som avgjort att glasögonen kan vara rätt glasögon.

De verkar ha varit avgörande för anhållandet enligt artikeln igår iaf.
Citera
2019-11-21, 11:52
Medlem
Ponera att hon blivit styckad i lägenheten. Vad använder man? Rätt rejäla grejer för att komma igenom kött och ben 🤢 Elverktyg är uteslutet, det skulle höras av grannar. Hugg- eller sågverktyg... Hugg skulle också höras av grannar. Såg? Vad kan en vanlig kille i den åldern med ursprung från Mellanöstern ha hemma till hands? Inte speciellt mycket. Oavsett lämnar styckning mycket spår. Har man utfört det i badrummet där det är enklast att städa? Gjorde han det i så fall ensam eller hade han hjälp av någon som hade utrustning? Själv tror jag inte på teorin om styckning, åtminstone inte att det utförts i lägenheten innan hon forslats iväg.
Citera
2019-11-21, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbslungan
Hur ovanligt är det att man styckar en kropp och sedan lägger den i soppåsar för att sedan dumpa i vanliga sopnedkast? Lukten lär ju smälta in ganska duktigt med övriga sopor, och sedan bränns allt på sopstationen? Hur noga kontrolleras utkommorna från askan?

Enda styckmordet jag känner till där man dumpat kroppsdelar i sopsäckar är i Da-Costa fallet på 80-talet. Från 1991-2017 totalt 43 fall varav 20 i Stockholm och då skedde i genomsnitt 95 fall av dödligt våld/år (1990-2017). Så man kan väll med säkerhet säga att det är ovanligt med att stycka.

Källa brå rapport 2019:6
Citera
2019-11-21, 11:53
Medlem
mikeymikeys avatar
Var det i centrala Uddevalla som Wilma hade setts senast? Typ Kampenhof eller var det i utkanten?

Har inte riktigt hängt hela tiden.

Men tragiskt som fan är det. Ber till högre makter att man snart hittar henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in