2019-11-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
Det krävs en hel del att stycka en kropp. Tycker det talar för sig självt. Dessutom rejält med grova verktyg. Tror knappast den här killen har sådana verktyg i sin lägenhet. Uteslut cirkelsåg och annat som går på el.

En rejält stor resväska låter mer troligt i så fall. Eller en stor låda/kartong.

Tror fortfarande att han släpps. Har skrivit om det innan i tråden.

Defensiv styckning är något som oftast sker av personer som inte är psykisktsjuka, utan när personen inte vet vad den skall göra med kroppen
Citera
2019-11-21, 11:36
Medlem
Polisen söker med drönare vid Bäveån. Verkar vara endast 6min med bil från den MT bostad.
Hur bra bilder kan man få med drönare? Det blir mörkt tidigt, kan man även söka i mörker med drönare. Jag tänker om man inte skall aktivera hemvärnet i sökandet också eftersom det är ljust så kort tid per dygn.
Tror nog Bäveån är ett bra alternativ då det ligger nära till hands. Snabbt in i en bil, köra 5 min och dumpa kroppen. Bara lite spekulationer
Citera
2019-11-21, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
En resväska med kropp, och stenar, är nog inte att betrakta som "lätt och smidig" att hantera. Om man inte är Hulken. Vilket mgm nog inte är.
Och nog kan det ses som något suspekt att släpa runt med en resväska i närheten av vatten/vid en strand/på en bro etc.
Någon bra metod är det knappast. Och själva väskan blir ju ett klart spår mot GM om den påträffas.

Men att BO kan vara sänkt/lagd i något vattendrag är nog inte alls osannolikt. Polisen har ju också gått ut med att de skall börja med sök från båt.
Stora resväskor har givetvis hjul och är kvadratiska och ingen kan ana vad som ligger i. Stenarna läggs i innan dumpningen i sjö givetvis.
Citera
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mgm är 22 år, och vad jag förstått inte har egen bil (?).

DN igår:

"Den hypotes som FIKK utgår ifrån är att 17-åringen dödades i bostaden i Uddevalla och att någon eller några sedan har flyttat på kroppen och andra bevis.

– Det är vår utgångspunkt. Vi utgår från att gärningsmannen har haft tillgång till bil. Vi utgår också från att det kan finnas personer som känner till vad som har hänt och som kan ha varit gärningsmannen behjälpliga, säger Peder Schillerstöm Bruun.
"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/minst-200-personer-fortsatter-sokandet-efter-17-aringen/

Vet inte om FIKK utgår från och arbetar polisens teorier, eller om de själva försöker jobba efter någon slags tänkt mall för hur brottet kan ha gått till.

Som 22-åring kan din erfarenhet vara begränsad om hur området ser ut, allt beroende på hur ditt liv ser ut. Lånar bil av pappa ofta? Ute och grillar med kompisar, flickvän osv? Aktiviteter med skola/sport mm.

Kanske en person som ev lånat bil, eller som ev varit behjälplig med att flytta och göra sig av med kroppen har större kännedom om området?

Har FIKK utgått ifrån Polisens teori så undrar jag varför de glappar med käften så som de gör!!

Men ja, vi är nog många som är ense om att det gått till så här. Dock känns det som att Polisen inte har något att gå på angående sökområde. Och MGM’s är fria och kan flytta kroppen till säkrare ställen.
Citera
Medlem
Citat:
En resväska med kropp, och stenar, är nog inte att betrakta som "lätt och smidig" att hantera. Om man inte är Hulken. Vilket mgm nog inte är.

Några av hans cho bros kanske hälpte till.
Citera
2019-11-21, 11:38
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werupmannen
Det krävs en hel del att stycka en kropp. Tycker det talar för sig självt. Dessutom rejält med grova verktyg. Tror knappast den här killen har sådana verktyg i sin lägenhet. Uteslut cirkelsåg och annat som går på el.

En rejält stor resväska låter mer troligt i så fall. Eller en stor låda/kartong.

Tror fortfarande att han släpps. Har skrivit om det innan i tråden.
Att stycka en kropp är inte enkelt. Jag har givetvis inte testat på människor, men väl Vildsvin, Hjort & liknande. Hade han gjort detta i lägenheten så hade det funnits spår som polisen hade hittat direkt.

Det är inte direkt Dexter som är misstänkt.
Citera
2019-11-21, 11:39
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Mgm är 22 år, och vad jag förstått inte har egen bil (?).

DN igår:

"Den hypotes som FIKK utgår ifrån är att 17-åringen dödades i bostaden i Uddevalla och att någon eller några sedan har flyttat på kroppen och andra bevis.

– Det är vår utgångspunkt. Vi utgår från att gärningsmannen har haft tillgång till bil. Vi utgår också från att det kan finnas personer som känner till vad som har hänt och som kan ha varit gärningsmannen behjälpliga, säger Peder Schillerstöm Bruun.
"

https://www.dn.se/nyheter/sverige/minst-200-personer-fortsatter-sokandet-efter-17-aringen/

Vet inte om FIKK utgår från och arbetar polisens teorier, eller om de själva försöker jobba efter någon slags tänkt mall för hur brottet kan ha gått till.

Som 22-åring kan din erfarenhet vara begränsad om hur området ser ut, allt beroende på hur ditt liv ser ut. Lånar bil av pappa ofta? Ute och grillar med kompisar, flickvän osv? Aktiviteter med skola/sport mm.

Kanske en person som ev lånat bil, eller som ev varit behjälplig med att flytta och göra sig av med kroppen har större kännedom om området?

Min erfarenhet av FIKK är att det är en mer teoretiskt forcerad organisation än tex Missing People.
Det finns i organisationen kontaktpunkter med militär såväl som polis.
Ibland får invävda personer reda på teser poliser jobbar efter, ibland inte. Ibland hittar dom på egna arbetssätt som oftast ligger närmre verkligheten, än ifrån.

Jag hade för den sakens skull inte tagit orda på deras mediauppgifter.
Det är trots allt en sekundär-organisation som absolut inte sitter på alla kort i sådana här ärenden.
Citera
2019-11-21, 11:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Och nog kan det ses som något suspekt att släpa runt med en resväska i närheten av vatten/vid en strand/på en bro etc.
Någon bra metod är det knappast. Och själva väskan blir ju ett klart spår mot GM om den påträffas.

Men att BO kan vara sänkt/lagd i något vattendrag är nog inte alls osannolikt. Polisen har ju också gått ut med att de skall börja med sök från båt.

Inte alla 22-åringar som har så stora resväskor som man kan transportera en hel i kropp i.
Om mgm varit och köpt en väska nyligen kan polisen förmodligen ha koll på det.

Kanske lånat av någon?

Allt lämnar spår...köp, mobilsamtal, osv.

Tror att detta inte är ett planerat mord, utan de ev "tecken" vi fått läsa om i pressen tyder på att W. kan ha dödats i lgh under ett av de många bråk som paret har haft.
Citera
2019-11-21, 11:41
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masterpalm
Jag har inte så mkt att tillföra. Men tycker det är mkt udda teorier som florerar. För er som tror att hon skulle vara begravd i ngn skog;

Det är sjukt jobbigt att gräva, säg att personen vill gräva en grop som är 1,6x1x1 meter (vilket är på tok för grunt för att man inte ska känna liklukt) det är 1,6 kubik jord som måste flyttas, jord/sand väger ca 1,2 ton per kubik beroende på vattenhalt, nu är det riktigt blött ute i markerna i bohuslän. Det blir nästan 2 ton som måste schaktas för hand. För er som inte har gjort den typen av handarbete kan jag berätta att det är påfrestande. Dessutom; i en skog är det inte bara jord, det är sand, lera, stenar, rötter. Det krävs åtminstone en spade, hacka/yxa och spett. 99% som inte har erfarenhet av grävning tar ut sig i början vilket gör grävandet till ett långt utdraget lidande. Dessutom, grävningen lämnar stora spår efter sig, det är lätt att se ett nygrävt område, även om man skalar av svålen/matjorden och försöker lägga tillbaka den.

All skog i sverige ägs av någon. Någon som förvaltar skogen (undantag naturreservat, som har annan problematik, typ mkt besökare). Visst, vissa skogar förvaltas av stiftelser och företag och där är det inte samma koll. Men generellt så besöks skogar med oftare intervall än de flesta stadsmänniskor tror. Och man har koll. Hör man från en granne att en okänd bild stannat till eller passerat så kollar man efter om man bor långt från allfartsvägar. Det finns ingen anledning för en okänd bil att köra omkring på ens marker i november. Det är en avvikelse.

Sen vad det gäller sjöar, de flesta sjöarna i området är relativt grunda, och dessutom välbesökta. Men det kanske är ett alternativ. Den biologiska aktiviteten är låg så här års, så nedbrytningen kommer inte ske särskilt snabbt. Bra för utredarna.

Havet, mja, det är grunt om man inte har en båt. Skeppsviken har nämnts. Vet ej djupet där. Men är man så korkad att man dumpar ngt från en kaj? Kanske.

I Trollhättanfallet var kroppen bara dumpad i en skog. Nära ett hus och nära en landsväg. Jag var själv ute på eftersök och passerade bara ett par hundra meter ifrån kroppen, men noterade ingen liklukt eller annat. En blottad kropp i en skog kan bli ganska hårt utsatt av vilda djur och när kroppen sedan återfinns så kan det vara försent för att säkra spår i form av DNA och annat. Så ligger kroppen dumpad någonstans öppet, så är det av yttersta vikt att den hittar snarast. Enligt kriminologer så är det väldigt vanligt att en kropp dumpas intill en bilväg, kanske 15-20 meter in i skogen bara. Ovana mördare har generellt inte kylan som krävs för att göra något smart, utan vill bara bli kvitt kroppen.
Citera
2019-11-21, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Outsider-Man
De pengarna sätter jag emot. Om pojkvännen ligger bakom mordet/dråpet/försvinnandet är han högst trolig ensam om det. Kan inte ha varit många mördare genom åren som efter mordet ringt upp sin pappa (eller ens bästa vän) och bett om hjälp att forsla bort kroppen.

Om han haft ihjäl Vilma, förmodligen helt oplanerat och något som hänt i stunden, så vet han ju inte vilka han kan räkna med som skulle hålla käften om det inträffade. Möjligen tungt kriminella som har sina "kumpaner" som de vet de kan "räkna med". Men vad jag förstått är inte MGM kriminellt belastad eller umgås i såna kretsar.

Uteslutet för mig.
Säger inte emot, det är förmodligen väldigt nära sanningen om vad som hänt.

Men, jag anser att ett rimligt förlopp skulle kunna vara följande; han har gått i taket, slagit ihjäl V, efter ett tag ringt sin pappa och talat om att hon "ramlat" och slagit ihjäl sig mot en kant, och att han behöver hjälp för annars kommer åka dit för mord. Pappan tror sin son och vill såklart hjälpa sin son att inte bli anklagad för något han svär att han inte gjort. Han åker dit, de båda hjälps åt och transporterar kroppen långt bort.
Något i den stilen. Helt orimligt? Vill nog ha en peng på det förloppet ändå.
Citera
Medlem
BestCoast.s avatar
Polisen borde ju kunna se om MGM använt sitt kort och köpt typ städsaker, eller andra suspekta saker man kan tänkas använda vid ett mord.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var bråk i lägenheten mitt i natten tors-fred. Hon blev anmäld saknad på söndagen enl polisens hemsida. Jag antar att han då haft två dygn på sig.

Om han strypt henne i affekt under ett bråk, och sen inser att hon är död, så kan jag tänka att hans hjärna fullständigt rasat samman för ett tag. Härdsmälta. Då klarar man kanske inte sitta med ett lik lugnt och stilla i en bil hur länge som helst. OM det är så att han haft tillgång till bil så ser han dessutom skum ut (sorry, men jag tycker faktiskt det), och riskerar bli stannad av nån polis som är på rull på vägarna. Jag antar att han forslar bort henne mitt i natten också. Så jag tror han velat bli av med Wilmas kropp snabbt.

Jag kan tänka mig att han från sin bostad kört kring de minsta vägar han kan hitta och som går att köra bil på. Om det varit jag hade jag försökt hitta en liten bergsskreva nånstans och lagt henne där. Samt öst över granris, stenar och annat. Å andra sidan hade jag inte kunnat hantera ett lik vare sig kroppsligt eller mentalt.

Jag tror hon finns ganska nära hans boende. Med 3-5 km radie kring bostaden. Inte längre.

Ok, om då vi antar att han dödat henne i ett impulsivt bråk i lägenheten natten mellan torsdag och fredag så står han helt plötsligt med ett lik som måste bort. Han borde inse att grannarna kan ha hört skrik och bråk, eller hur? Skulle han då mitt i natten våga släpa ut ett lik i trapphuset ned till en bil, med risk att möta någon, eller att någon granne står i ett fönster och glor?

Det är vanligare än många tror att GM styckar kroppen för att kunna transportera den. Jag tror personligen att han gjort det. Att slänga hennes kroppsdelar i soppåsar kan vara en rimlig teori. En 50-kilos tjej går att stycka och hacka upp till slamsor och ben på ett par timmar, så att det ser ut som restavfall från djur med revben o liknande. Jag tror inte de som hanterar sopor skulle upptäcka eller reagera på det. Utom huvudet, som måste fraktas bort och grävas ned.

Skulle han tagit hjälp av någon om han står med panik i lägenheten med ett lik på halsen? Hans pappa har föreslagits i tråden. Alla vet ju att man inte kan använda mobiler för då ser polisen vem man har ringt och var mobilerna befunnit sig. Speciellt om man ringer någon anhörig mitt i natten.

Troligast i mitt tycke är styckning. GM skulle nog inte våga frakta ut ett lik ur lägenheten. Jag tror att man kan utläsa ganska mycket av pojkvännens internethistorik på telefonen vad han sysslat med. Finns stora luckor i telefonanvändandet dagen efter? Har telefonen legat kvar på ett och samma ställe under perioder utan att förflytta sig mellan olika master? Hur ser hans mobils normala rörelsemönster ut? Om hans mobil legat oanvänd under långa perioder så har han säkert varit upptagen med "något".

GM inser att styckning är det enda alternativ han har. Jag skulle faktiskt kolla med sopåtervinningen som tillhör deras upptagningsområde och gå igenom soppåsar, om jag vore polis i fallet.
Senast redigerad av BeatriceCenci 2019-11-21 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in