2019-11-20, 23:10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DajDiRaj
Ett hus är åtminstone värt produkttionskostnaden + vinstmariginal: Annars tvärstannar nyproduktionen.

Nyproduktionen har avstannat..........
Citera
2019-11-21, 06:52
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Då vet du säkert också om att ingen går säker mot en fastighetskris om man inte gör som jag och köper sitt hus kontant utan avbetalning.

Om Soros och Co. får för sig att välta det här landet igen, så kommer så också att ske. Just nu går det långsamt, så dumsvensson känner ett behov av att sätta sig i knät på bankerna. Jag skrattar åt er.
Hehe, jag skulle använda begreppet svenne lite mer restriktivt om jag var du.
Citera
2019-11-21, 09:06
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Svenskars skuldsättning kommer upp med jämna mellanrum, i brist på andra alarmistiska nyheter. Problemet är att vi krattat manegen för effektsökarna genom vårt skuldsättningsmått, där vi mäter hushållets skulder mot inkomsten. Så ett hushåll med 10 miljoner i lån och 1.5 miljoner i inkomst är alltså "hårt skuldsatt". Att hushållet parallellt med dessa lån har 20 miljoner i tillgångar framgår inte i skuldkvoten. Vad man vill mäta är snarast soliditeten hos hushållen, men det gör man alltså inte. Det gäller att ha detta klart för sig.

En annan sak omvärlden ofta glömmer när de analyserar svensk ekonomi är att en del försäkringar som i andra länder är hushållskostnader, dessa försäkringar betalar vi över skattsedeln eller får på andra sätt. Det betyder att inte ens nämnaren i skuldkvotsmåttet är riktigt korrekt, bortsett från att tillgångar inte räknas med.

Tittar man på siffror över hushållens nettoförmögenhet på ackumulerad nivå, så är denna mycket omfattande.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/finansrakenskaper-kvartal-och-ar/pong/statistiknyhet/finansrakenskaper-forsta-kvartalet-2019/

https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2019/sebs-sparbarometer-for-andra-kvartalet-2019

I korthet, Hushållens skulder/tillgångar:

Ränterelaterade tillgångar 4 289 miljarder
Aktierelaterade tillgångar 7 031 miljarder
Fastigheter 9 752 miljarder
Skulder -4 336 miljarder
--------------------------------------
Nettoförmögenhet 16 736 miljarder

Den främsta garantin för att vår lånestock är solid är dock att bankerna varit övernitiska sedan 2012. Sedan dess har de i princip inte lånat ut om en hushållsekonomi haft det minsta frågetecken.

Men hallå!!! Någon där!!?? Någon hemma?? Knack, knack.

Likvida medel och fastighetstillgångar är två väsensskilda ting.
Svenskarna måste sälja sina fastigheter de bor i för att få tillgång till dessa tillgångar.
Ytterst få personer gör en exit från ekorrehjulet/bostadsmarknaden och hyr en bostad istället.
Citera
2019-11-21, 11:17
Medlem
Deutsche Banks kunskaper i den Svenska ekonomin är nog inte tillräckliga för att göra den analysen.
Faktum är att de gör sig av med 18000 anställda för att få ordning på sin egen ekonomi, och där bör de ändå haft full insyn sedan många år tillbaka, utan att kunna förutspå så mycket att de kan gå med vinst.
De satsar dock på ett nollresultat 2020.
Citera
2019-11-21, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Men hallå!!! Någon där!!?? Någon hemma?? Knack, knack.

Svenskarna måste sälja sina fastigheter de bor i för att få tillgång till dessa tillgångar.
Ytterst få personer gör en exit från ekorrehjulet/bostadsmarknaden och hyr en bostad istället.

Ganska många växlar dock ner vid två tillfällen i livet, när barnen flyttar ut är det många som säljer och köper nåt mindre.
Och vid pension är det många som flyttar till sommarstugan.
Citera
2019-11-21, 12:26
Medlem
Clawdices avatar
Man påpekar att DB är en säkerhetsrisk,

Flashbacks systemkramare kallar en foliehatt.

DB påpekar att Svenska bokmarknaden är en säkerhetsrisk,

Flashbacks systemkramare kallar DB foliehattar.
Citera
2019-11-21, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av helluskn
vad händer om yttligare 5 år? ska en öl i thailand kosta 192 kronor bara för att riksbanken vägrar höja räntan för dom är rädd för en bostadskrasch?

Ha ha. Thailändarna kommer höra till världens gladaste samt mest berusade turister här i den svenska huvudstaden. Thailändare, thailändare, överallt thailändare (eller var det japaner?)
Citera
2019-11-21, 19:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja, det är olika tillgångsslag. Men so what?

Citat:
Fastigheterna/bostäderna har dom väl i allra högsta grad tillgång till. Folk bor ju i dessa.
Då kan det vara sämre med andra tillgångsslag.

Troligen menade du dock att folk skulle sälja bostäderna. Och slösa upp likviden. Men varför skulle dom det??

Citat:
Brukar ske när de är tillräckligt gamla. (Barnen kan driva på). I den mån bostaden säljs då så ligger likviden bara på pensionskontot och sover. Utom där barnen är skrupellösa och ser till att snika till sig stålarna då.

Sedan ärver barnen.
Citera
2019-11-21, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Men alla som nyligen köpt BRF klarar väl 10% ränta eller ?

Vad av det jag skrev är det som du inte förstår ?
Citera
2019-11-22, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Även Breivik sällade sig till Serbiens motstånd och han var ingen nazist, han var PRO Serbien och han hatade Tyskland, men det är det liksom ingen i Sverige som vill kännas vid. Det fanns även fantastiska planer på att spränga skiten ur Sarajevo och orsaka ett stort antal extremmuslimers död. Gärna för mig.

Att man dödar tyskar och salafister är helt OK för mig. Tyskar har gjort sig förtjänt av döden 1000 gånger om och det finns ingen som kan försvara dessa människor. ¨

Tyskar är äckliga, vidriga, förtjänar död. En död tysk är alltid något att fira. Tyskar är inte människor, de är Satan personifierad (det är sant) och dessa människor förtjänar bara att dö.

Det finns även sätt att avslöja tysken bakom det oskyldiga utseendet. Det är något som skaver, något som känns fel. Det gäller då att gå på sin magkänsla. Vid okulärbesiktning avslöjas den äckliga
tysken.

Att döda en tysk borde vara som att döda en mygga, inget att hetsa upp sig omkring.
.

Har du dåliga erfarenheter av tyskar?
Citera
2019-11-22, 08:50
Avslutad
Jag funderar på människor högt belånade med barn. Vilka möjligheter ser ni att hjälpa säg 2-3 barn med boende?
Tänker antingen amortera ni ner er egen skuld eller så sparar ni till barnens kontantinsats. Här ni medellön kan båda bli svårt, eller svårt, fullkomligt omöjligt att få ned ett lån på 3 miljoner till skuldfri vid pension o samtiidgt hjälpa 3 barn med lägenhet.

Jag är en av dom som gjorde exit 2017 efter 12 år på brf marknaden i sthlm. Fick tag på hyresrätt där familj med 2 barn får plats. Dessutom i en helt homogen, trygg liten stad 35 min från sthlm. Fortfarande nära till vänner o familj men boendes i en idyll som på riktigt är en del av gamla Sverige. Tyvärr är jag inte ensam med denna tanke och det fylls på med fler sthlmare.

Mitt förtroende på svensk ekonomi, politikers beslut, dess förmåga att kratta en trygg och vettig ekonomisk balans har sen många år varit obefintlig. Det var en stor anledning till att jag ville att familjen skulle bli skuldfri.

Dessutom såg jag det som oerhört ointressant att amortera 8 300 kr i månaden på ett 3 miljoners lån fram till pensionen för att vara skuldfri när det är dags. Hellre skuldfri nu, framförallt då jag värderar just boendet väldigt lågt.

Nyhetensbehag vid ett nytt boende lägger sig väldigt snabbt. Vänner med bastu, pool eller badtunna märker man att dom vänjer sig snabbt vid och används knappt efter ett tag.
Folk har nån övertro på boendet, får jag bara ett hus med garage eller stor veranda kommer resten lösa sig. Men huvudvärken för amortering och lån skapar ännu mer stress och leder många gånger till skilsmässa.

Och folk som säger man slänger pengar i sjön i hyresrätt. Jag och sambon lyckas spara mycket pengar varje månad.
Dessa pengar läggs på hög för att kunna ANVÄNDAS. En med skuld amorterar dessa till ett låst "sparande" på en skuld som nått onödigt höga höjder på låtsas pengar som skapats ur intet av banker. Dessa personer är grundlurade.
Senast redigerad av Utflyttadsthlmare 2019-11-22 kl. 09:00.
Citera
2019-11-22, 13:24
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskindiskmedel
Så din kontantinsats är pulveriserad till zip, zero, nada, inget p.g.a. du gick in i marknaden på fel tidpunkt. Du kan inte göra bostadskarriär, bara byta ner dig. Trevligt.

Nej det var ingen kontantinsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in