2019-11-20, 15:42
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurstud13
Det är precis så man får fram falska erkännanden. Om jag påstår att ditt DNA finns på kroppen, vad gör du då om du ditt ombud övertygar dig om att det är bäst att erkänna och polisen erbjuder strafflindring vid erkännande etc? Det märks att du aldrig varit på polisförhör, det är oerhört mycket lättare än man tror att tvinga fram falska erkännanden, behöver inte ens krävas lögner för att få någon att erkänna något personen inte gjort. I Sverige som rättsstat vill man döma rätt person, inte bara döma för dömandets skull och för att det ser bra ut.

Om man är oskyldig spelar det ingen roll vad ombudet säger, eftersom man vet att det är falskt och att de inte har några bevis för fällande dom. Om ombudet ändå säger att man ska erkänna byter man ombud då ombudet uppenbarligen inte tror på ens oskuld.

I USA finns ett par exempel på vad du pratar om, möjligvis Quick också men där ville han själv dömas och bli känd trots oskuld. Sedsn finns ett par exempel på folk som dömts oskyldiga trots icke erkännande. I det stora hela skulle det förmodligen bara bli goda resultat, allt annat är undantagsfall.
Citera
2019-11-20, 15:43
Medlem
Uncle-dolans avatar
Jag tror att hon hittas i tjärnen där "brandplatsen" och andra fyndet gjordes. ( omnämnda brända skor och glasögon) Den är relativt enkel att ta sig till från där det eldas, är bara tvärs över bågskytte banan. ligger cirka 25-100m från "brandplatsen".

obs tjärnen syns dåligt på google maps men tydligare på eniro.
Citera
2019-11-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balisfel
Det var det vi var inne på tidigare i tråden. Hoppas nu att man fortsätter söka i närheten av platserna man funnit kläder etc på. Kroppen finns i ett helt stycke någonstans i närheten.

Eller i källarförrådet, som jag hoppas polisen brytit upp och rensat ur så att de kan uteslutas.
Citera
2019-11-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schulmann
Strypning noll blod.
Strypning? När alla tala bra honom i hans närhet förutom 1 person som har uttalat att han är etremt svartsjuk.......Lite konstigt att det bara är en person sådant bruka uppmärksammas. Ingen som känner honom eller är nära honom har skrivit i tråden eller har utgivit sig för att stå honom nära. Ett undantag och han pratade bara bra om honom.

Plus att den enda gången han blivit aggressiv är när någon uttalade sig rasistiskt om hans vän.

Jag har blivit aggressiv betydligt fler gånger men skulle aldrig kunna strypa någon. Det tar liksom tid att strypa någon till döds.
Citera
2019-11-20, 15:45
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valium-man
Är han kurd så tror jag att:

Klanen har bestämt att det är slut lekt med svenska flicka .
Mbo kan ha varit varit gravid, hedersamt att fixa klanens rykte.
Dags att casha hem en halv mille på en import från Kstan.
Det är planerat och man hjälps åt .
Mgm har dock kurd nerver och beter sig misstänkt.

Fös ihop klanen och förhör dom ordentligt så är det löst på en halvtimme.
Inte helt orimligt!
Citera
2019-11-20, 15:46
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balisfel
Det var det vi var inne på tidigare i tråden. Hoppas nu att man fortsätter söka i närheten av platserna man funnit kläder etc på. Kroppen finns i ett helt stycke någonstans i närheten.

Vad jag inte förstår om det nu skulle vara så att hon ligger i närheten av upphittade kläder osv. är varför i h-vete man skulle göra så? Sprida ut kläder i närheten av en kropp man försöker gömma. Enda anledningen att kläder etc. Ska vara på annat ställe än kroppen är väl för att få bort uppmärksamheten från där kroppen ligger?
Citera
2019-11-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Skrik och bråk och dunsar i 20 min i torsdags, enligt grannen, och sen har det varit tyst.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7347756

BO troligen dödad i lägenheten.?

Ja, alla uppgifter tyder på att killen är GM. Han är rökt!

Garanterat strypt. Därav inget blod.

Styckning tror jag heller inte på - görs oftast av transportskäl. Men tjejen var liten och lätt. GM tog skydd av mörkret, kanske fick hjälp av sin far eller liknande.
Citera
2019-11-20, 15:47
Medlem
Är det någon här som vet om polisen gjort sök/gått skallgång i skogen RUNT sjön där drönaren flög?
Citera
2019-11-20, 15:47
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdM
Vad jag inte förstår om det nu skulle vara så att hon ligger i närheten av upphittade kläder osv. är varför i h-vete man skulle göra så? Sprida ut kläder i närheten av en kropp man försöker gömma. Enda anledningen att kläder etc. Ska vara på annat ställe än kroppen är väl för att få bort uppmärksamheten från där kroppen ligger?
Kurden fick panik och tänkte inte klart, är väl den troliga förklaringen,
Citera
2019-11-20, 15:49
Medlem
Titianas avatar
En stilla undran, skadan i bilden på något elskåp? till höger om den MGM dörr, fanns den där i de tidigare bilderna??? Jag har visserligen feber men jag tyckte inte det fanns sådana huggskador där vid den första husisen? Någon som minns eller kan länka till de tidigare bilderna.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=7347756
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Varför i helvete får inte polisen ljuga eller vilseleda för att pressa en (sannolikt) misstänkt? För att det är "fult att ljuga"? Svennetrams.

Försvårar utredning möjligtvis.

En oskyldig faller dock inte för lögner eftersom en oskyldig vet att det är lögner och därför inte kan fällas för det. Inget erkännande görs inför falska uppgifter om man är oskyldig så vad är problemet?

Det är inte tortyr vi pratar om.

Sänker det trovärdigheten för polisen om den misstänkte är oskyldig? Absolut, men å andra sidan behöver inte polisen vilseleda om de inte har starka indicier på att den misstänkta faktiskt är skyldig.

Polisen säger att ett vittne sett mig på platsen igår runt klockan 17. Nej säger jag, det är omöjligt eftersom jag jobbade då.

Polisen säger att man kunnat knyta mig tekniskt till platsen. Jaså, hur fan då? Berätta mer.

Inte erkänner man om man vet att det är falskt.

Finns flera exempel på styckmördare som gått fria från mord för att man inte kunnat styrka 100 % att aset som styckade offret också tog personen av daga, men likt väl vet alla att samma GM gjort det. Han erkände styckning men inte mord så mord kan vi inte döma han för. Allvarligt.

Peter Madsen försökte sig på det men danskarna gav sig inte. I Sverige hade han kanske lyckats bättre vid olyckliga omständigheter.

Att polisen inte får ljuga spelar ingen större roll i praktiken. Förhörsledarna är tränade att kunna "gå förbi" detta.

Istället för att säga; "Din kompis säger att du har mördat henne" kan de säga saker i stil med; "Hur skulle det kännas om din kompis berättade saker för oss? Hur skulle det kännas om din kompis berättade att du hade mördat henne?" osv...

Den bästa förhörsstrategin för polisen innebär inte att ljuga. De kan komma långt mycket längre med andra förhörsstrategier.
Citera
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Ja, alla uppgifter tyder på att killen är GM. Han är rökt!

Garanterat strypt. Därav inget blod.

Styckning tror jag heller inte på - görs oftast av transportskäl. Men tjejen var liten och lätt. GM tog skydd av mörkret, kanske fick hjälp av sin far eller liknande.
Ja det finns ju en hel del som pekar mot att kurdfarsan varit inblandad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in