2019-11-20, 00:12
Medlem
Facket jag funderar på att gå med i baserar avgiften på ens lön.

Min fråga är: Vad får det för konsekvenser att uppge fel lön? (Handlar om att i detta fall uppge 1500kr mindre i lön).
Citera
2019-11-20, 00:14
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson

Min fråga är: Vad får det för konsekvenser att uppge fel lön? (Handlar om att i detta fall uppge 1500kr mindre i lön).

Är det värt att begå bedrägeri för att få aningen lägre fackavgift? Ser inte så bra ut att ha i registret när man söker jobb och lägenheter.
Citera
2019-11-20, 00:21
Medlem
yz44s avatar
Låter som en utmärkt ide, du sparar 22:50:-/månad och riskerar att inte få hjälp/ersättning.
Citera
2019-11-20, 00:28
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Låter som en utmärkt ide, du sparar 22:50:-/månad och riskerar att inte få hjälp/ersättning.
Varför skulle man inte få ersättning för att man uppger fel lön till en fackkluibb som inte nödvändigtvis har något med en ekonomisk ersättningsfunktion att göra?
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är det värt att begå bedrägeri för att få aningen lägre fackavgift? Ser inte så bra ut att ha i registret när man söker jobb och lägenheter.
Hur är det att begå bedrägeri när man skriver in fel lön på ett papper till en fackklubb?

Däremot är det moraliskt förkastligt om man vill vara med i facket men inte stödja dess syfte.
Citera
2019-11-20, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Hur är det att begå bedrägeri när man skriver in fel lön på ett papper till en fackklubb?
Varför skulle det inte vara det om avgiften baseras på lönen?
Citera
2019-11-20, 00:49
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Varför skulle man inte få ersättning för att man uppger fel lön till en fackkluibb som inte nödvändigtvis har något med en ekonomisk ersättningsfunktion att göra?

Däremot är det moraliskt förkastligt om man vill vara med i facket men inte stödja dess syfte.

Det är bedrägeri för att du uppger felaktiga uppgifter för att dra fördelar du inte har rätt till.
Citera
2019-11-20, 00:56
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Om man medvetet uppger felaktiga uppgifter riskerar man att medlemskapet avslutas, finns en viss logik i det.

Är få som är fackligt anslutna utan att samtidigt vara anslutna till a-kassan.
Och är man då inte med i a-kassan så faller resonemanget om ersättning helt.
Går att vara med i facket utan att vara med i a-kassan och vara ansluten till den allmänna a-kassan, men det alternativet kostar mer och är krångligare så det faller också bort.

Men frågan är snarare varför man riskerar något för ett par tior i månaden, det är en risk som inte är proportionell mot vinsten. Facket kan också när som helst begära ut lönelistor av arbetsgivaren.
Citera
2019-11-20, 01:20
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om man medvetet uppger felaktiga uppgifter riskerar man att medlemskapet avslutas, finns en viss logik i det.

Är få som är fackligt anslutna utan att samtidigt vara anslutna till a-kassan.
Och är man då inte med i a-kassan så faller resonemanget om ersättning helt.
Går att vara med i facket utan att vara med i a-kassan och vara ansluten till den allmänna a-kassan, men det alternativet kostar mer och är krångligare så det faller också bort.

Men frågan är snarare varför man riskerar något för ett par tior i månaden, det är en risk som inte är proportionell mot vinsten. Facket kan också när som helst begära ut lönelistor av arbetsgivaren.
Jag har en oberoende (per definition fackligt baserad) a-kassa och är med i tre andra fack som inte har ett jävla skit med denna A-kassa att göra, vad säger du om det, va!?
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Varför skulle det inte vara det om avgiften baseras på lönen?

Så, summarum begår man inte bedrägeri i juridisk mening - det var vad jag ville ha ut.
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är bedrägeri för att du uppger felaktiga uppgifter för att dra fördelar du inte har rätt till.
Det hela faller i det att man inte kan bedra en tegelbyggnad på murbruk, om denne är ett färdigt hus och du är ett gäng tegelstenar - om du förstår liknelsen, vilket jag tvivlar på.
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-20 kl. 01:22.
Citera
2019-11-20, 01:24
Medlem
Citat:
Så, summarum begår man inte bedrägeri i juridisk mening - det var vad jag ville ha ut.
Du förmår genom en medveten lögn facket att ingå ett billigare avtal med dig, vilket innebär skada för facket och vinning för dig. Förklara nu hur detta inte är bedrägeri.
Citera
2019-11-20, 02:32
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson

Kan du typ säga att du är dålig på siffror? Blandade ihop siffror pga stress i livet om dom kommer på dig?
Citera
2019-11-20, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Kan du typ säga att du är dålig på siffror? Blandade ihop siffror pga stress i livet om dom kommer på dig?
Duger sannolikt INTE som förklaring. I så fall skulle ju alla kunna skylla på liknande och uppge lägre inkomst
Citera
2019-11-20, 09:47
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Du förmår genom en medveten lögn facket att ingå ett billigare avtal med dig, vilket innebär skada för facket och vinning för dig. Förklara nu hur detta inte är bedrägeri.
I juridisk mening? Jag tolkar brottsbalken. I moralisk mening? Förkastligt!
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Duger sannolikt INTE som förklaring. I så fall skulle ju alla kunna skylla på liknande och uppge lägre inkomst
I och med att det inte är ett juridiskt brott som ska utredas, om det uppdagas - utan en kommunikation mellan fackklubb och medlem, så är det nog ganska tjänligt att skylla på dyskalkyli. T.o.m. i rätten (beroende på hur allvarligt det är) kan man nog lägga fram detta och det godtas utan läkarbedömning. Men vilken fackklubb gör en civilprocess emot en medlem som betalat på sin höjd ~100kr för lite i månaden?
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-20 kl. 09:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in