2019-11-20, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
I juridisk mening? Jag tolkar brottsbalken.
Hur tolkar du den? Det här är vad som står:

1 § Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år.

För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan.

TS har genom vilseledande (uppgett fel uppgift) förmått någon (facket) till handling (ingående av ett avtal) som innebär vinning (TS betalar mindre pengar) och skada (facket förlorar pengar).
Citera
2019-11-20, 18:14
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Hur tolkar du den? Det här är vad som står:
Jag tolkar det så vackert som så att TS inte begår bedrägeri i rättslig mening med anledning av att han försummat uppgifter. återkommer till det här med att fackklubben själva måste driva process emot enskild medlem - oavsett vad juridiken talar om.
Citera
2019-11-20, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag tolkar det så vackert som så att TS inte begår bedrägeri i rättslig mening med anledning av att han försummat uppgifter. återkommer till det här med att fackklubben själva måste driva process emot enskild medlem - oavsett vad juridiken talar om.
TS pratar ju för fan om att göra det medvetet. Håll isär vad lagen säger och vad som går att bevisa.
Citera
2019-11-20, 21:24
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
TS pratar ju för fan om att göra det medvetet. Håll isär vad lagen säger och vad som går att bevisa.

Hur bevisas det liksom? Om han är revisor blir det problem, inte annars, blanda ihop siffror under stress typ.
Citera
2019-11-20, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argaangelica
Hur bevisas det liksom? Om han är revisor blir det problem, inte annars, blanda ihop siffror under stress typ.
Normalt brukar sådant hanteras på så sätt att eftersom du skriver under för att intyga att allt det du skrivit är sant så är det du som har bevisbördan.
Citera
2019-11-20, 22:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Normalt brukar sådant hanteras på så sätt att eftersom du skriver under för att intyga att allt det du skrivit är sant så är det du som har bevisbördan.
Vilket inte håller i rätten, om, och detta är ett stort "om": fackklubben väljer att gå till rätten för en summa på några tusenlappar.
Citat:
Om vi säger såhär: Detta är inte ett juridiskt subjekt att behandla då TS inte kommer (och detta är ett stort "om"), trots nekande dömas i sin skuld för att han har fipplat med sin inkomst på pappret. Såtillvida TS inte själv erkänner att han begått ett brott, vilket han per definition inte gjort. Så nej, han har inte begått ett juridiskt brott, trots moraliskt förkastlig attityd emot fackklubbar.
Senast redigerad av GoUoD 2019-11-20 kl. 22:22.
Citera
2019-11-21, 12:21
Medlem
Till alla som pratar om moral: Är det moraliskt att mitt fack aktivt utesluter personer från att vara aktiva i facket pga att de är Sverigedemokrater?

Är det moraliskt rätt att fackhelvetet aktivt kampanjar för att Sossarna ska få fler röster. Ger Sossarna tiotals miljoner i kampanjbidrag, lovar att ”hälften av medlemmarna ska rösta på S”. Att de sedan ljuger i valfilmer. Jag hatar facket, och jag hatar mitt eget fack mest. Den dagen facket är partipolitiskt obundet ska jag revidera min åsikt. Om ni anser att jag har fel så visar det bara var ni står och då kan ni dra åt helvete ändå, jag skiter fullständigt i vad som är moraliskt rätt mot fucket.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Är det värt att begå bedrägeri för att få aningen lägre fackavgift? Ser inte så bra ut att ha i registret när man söker jobb och lägenheter.

Är du blind eller dum i huvudet? Jag frågar ju för fan vad det får för konsekvenser. Nej jag anser inte att det är värt att riskera att begå bedrägeri. Det är ju för fan därför jag frågar vad det har för konsekvenser.

För övrigt tack för diskussion och de svar som är vettiga. Jag inser att det inte är värt att ha en lägre avgift för att spara 1000kr per år.
Citera
2019-11-21, 12:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incognitosson
Är du blind eller dum i huvudet? Jag frågar ju för fan vad det får för konsekvenser. Nej jag anser inte att det är värt att riskera att begå bedrägeri. Det är ju för fan därför jag frågar vad det har för konsekvenser.

För övrigt tack för diskussion och de svar som är vettiga. Jag inser att det inte är värt att ha en lägre avgift för att spara 1000kr per år.

Och jag nämnde en konsekvens och frågade om du tycker det är värt det. Är du allergisk mot motfrågor?
Citera
2019-11-21, 17:54
Medlem
Citat:
Och jag nämnde en konsekvens och frågade om du tycker det är värt det. Är du allergisk mot motfrågor?

Absolut inte allergisk mot motfrågor. Hade du sagt det så hade jag ödmjukast sagt ”ah, ja, det låter inte bra, dumt av mig. Men nu är du ett tyket as, så då blir du behandlad så. Är du allergisk mor att bli behandlad dåligt när du själv är otrevlig? 🙂
Citera
2019-11-21, 17:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Absolut inte allergisk mot motfrågor. Hade du sagt det så hade jag ödmjukast sagt ”ah, ja, det låter inte bra, dumt av mig. Men nu är du ett tyket as, så då blir du behandlad så. Är du allergisk mor att bli behandlad dåligt när du själv är otrevlig? 🙂

Det gjorde du ju inte, så du snackar skit.
Citera
2019-11-21, 18:22
Medlem
Citat:
Det gjorde du ju inte, så du snackar skit.

Jaja, vi har olika åsikter, du tycker jag reagerar dåligt, jag tycker du svarar på frågor som en skitstövel. Lets agree to disagree. Or if not: deal with it. Can’t care less from here on out
¯\_(ツ)_/¯
Citera
2019-11-21, 18:24
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Jaja, vi har olika åsikter, du tycker jag reagerar dåligt, jag tycker du svarar på frågor som en skitstövel. Lets agree to disagree. Or if not: deal with it. Can’t care less from here on out
¯\_(ツ)_/¯

Haha, du är den siste som ska kalla någon skitstövel med tanke på ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in