2019-11-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Känns som Rive gillar debitera för resor i huvudsak. Bättre de haft kontor centralt så klienterna enkelt kunde rest till dem.
Sedan 13000:- för hyra ett konferensrum för 1 klient?

Sedan undrar man över vem som äger flygplanet? Står privatplan i stämningen, men det torde vara bolagsplan. Vem äger ett flygplan privat?

Ser modellen kostar ca 5 mille. Överkomligt. 2 motorig propellermaskin. Skulle tro piloterna flyger gratis för att få flygtimmar.

Rive känns som avdankade mobilabbonemangsförsäljare.

Jurist kan alla kalla sig. Rive är charlataner eller som gamla tiders gårdfarihandlare.

OT. SVT lurades, inslaget visade en jetmaskin som startade.
Det är ju fritt fram att söka på ägare av flygplan:
https://sle-p.transportstyrelsen.se/extweb/sv-se/sokluftfartyg
Det finns givetvis massor med människor som äger sina flygplan privat (precis som bilar). Men om det är ett bolag som äger (som här) så används begreppet lite vanvördigt när man nog egentligen vill poängtera skillnaden mot att man hyr ett (taxi)flygplan.
Det är givetvis ett mycket effektivt sätt att förflytta sig om man har personal som är dyr att ha anställd.
Politiker kan ju tänka sig att åka tåg till Bryssel för det blir ju bara förlorad arbetstid jämfört med flyg. Och det blir vi skattebetalare som inte får möjlighet att klaga på ineffektiviten.
I princip alla resor blir ju billgast med cykel. Men då tar man bara upp själva resekostnaden.
Citera
2019-11-06, 22:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Det är ju fritt fram att söka på ägare av flygplan:
https://sle-p.transportstyrelsen.se/extweb/sv-se/sokluftfartyg
Det finns givetvis massor med människor som äger sina flygplan privat (precis som bilar). Men om det är ett bolag som äger (som här) så används begreppet lite vanvördigt när man nog egentligen vill poängtera skillnaden mot att man hyr ett (taxi)flygplan.
Det är givetvis ett mycket effektivt sätt att förflytta sig om man har personal som är dyr att ha anställd.
Politiker kan ju tänka sig att åka tåg till Bryssel för det blir ju bara förlorad arbetstid jämfört med flyg. Och det blir vi skattebetalare som inte får möjlighet att klaga på ineffektiviten.
I princip alla resor blir ju billgast med cykel. Men då tar man bara upp själva resekostnaden.

En av piloterna stod bredvid ett sådant plan. SE-MIN. Men det ägs av flygskolan.

OSM Aviation Airtech AS
Strandveien 50
NO-1366 LYSAKER
Norway
Från och med 2018-11-14

Tror inte Rive äger något plan, utan hyr av skolan. Eleverna behöver flygtimmar.
Senast redigerad av Mullret 2019-11-06 kl. 22:51.
Citera
2019-11-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En av piloterna stod bredvid ett sådant plan. SE-MIN. Men det ägs av flygskolan.

OSM Aviation Airtech AS
Strandveien 50
NO-1366 LYSAKER
Norway
Från och med 2018-11-14

Tror inte Rive äger något plan, utan hyr av skolan. Eleverna behöver flygtimmar.
Om du söker som jag skrev så behöver du inte tro längre.
Citera
2019-11-07, 19:41
Medlem
Kort sagt: RiVes agerande när jag till att börja med trodde jag fick en gratis första konsultation och vad det ledde till krossade mitt liv totalt, varning för denna firma! Det andra varit med om stämmer in på hur de agerar.
Vidriga jävla as 😑
Citera
2019-11-12, 14:15
Medlem
De har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö bland annat, förut så var de bara bemannade ibland men numera så är de permanent bemannade på åtminstone de orterna.

Jag blev nyfiken på hur det gått för dem så jag kollade hemsidan. Nu så bjuder de även på samtliga resekostnader finns i deras villkor. Ser att de också söker personal till Göteborg och Malmö just nu.

Jag fick hjälp av dem i 2018 och var då väldigt nöjd. De stampade i stort sett på min chef som vägrade följa regler och jag fick en hygglig slant
Citera
2019-11-12, 14:20
Bannlyst
Som jag fattat det så har dom huvudkontoret i Borlänge, men att dom nu ska permanent ha jurister placerade på de andra orterna istället för att bara ha dom där tillfälligt.
Citera
2019-11-12, 14:24
Medlem
När jag fick hjälp så reste mitt ombud från Stockholm men det såg ut som kontoret ligger i Dalarna på deras hemsida.
Senast redigerad av Kronsessan2 2019-11-12 kl. 14:25. Anledning: ord
Citera
2019-11-12, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kronsessan2
När jag fick hjälp så reste mitt ombud från Stockholm men det såg ut som kontoret ligger i Dalarna på deras hemsida.
Samma här, när jag hade första mötet med min jurist från dom så befann sig hen redan i Göteborg. Senare möte så reste hen dock från huvudkontoret.
Citera
2019-11-16, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalixxxx
Kan bara hålla med....om man har ett företag med kostsam personal så vill man förmodligen effektivisera restider...statsanställda liksom kommunalanställda saknar helt ekonomiska begrepp kring kostnadseffektivitet...

Cykel borde vara verktyget för miljömupparna....

"Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar Rive juridiska byrå att kompensera en av företagets många missnöjda kunder och menar att de tagit för mycket betalt för både resor och själva arbetet."

https://www.svt.se/nyheter/konsument/beslutet-inte-okej-att-juristbyran-tar-betalt-for-privatplansresa
Citera
2019-11-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
"Allmänna reklamationsnämnden rekommenderar Rive juridiska byrå att kompensera en av företagets många missnöjda kunder och menar att de tagit för mycket betalt för både resor och själva arbetet."

https://www.svt.se/nyheter/konsument/beslutet-inte-okej-att-juristbyran-tar-betalt-for-privatplansresa

Jag tycker det är konstigt att man kallar en rekommendation för ett beslut och dessutom tror att en jurist ska kunna jobba i ett ärende på ett tåg.... men men "beslutet" ska ju omprövas så då får man se var det slutar....
Citera
2019-11-18, 00:25
Medlem
OFOTCNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronsessan2
Jag tycker det är konstigt att man kallar en rekommendation för ett beslut och dessutom tror att en jurist ska kunna jobba i ett ärende på ett tåg.... men men "beslutet" ska ju omprövas så då får man se var det slutar....
Om något så är det talande för vad domstolen kommer att besluta i ett senare skede.

Citat:
Ursprungligen postat av Korvspadet
Då kan jag meddela er båda att det går alldeles utmärkt att jobba på tåg som jurist, baserat på både egna erfarenheter och otaliga kollegor genom åren som rest med tåg till förhandlingar mm.

Är ju ganska uppenbart vad ni håller på med när det kommer massa nyskapade konton som är oerhört snabba att svara och försvara Rive...
Intygar. Ett sekretessfilter kan fås för en femhundring.
Senast redigerad av OFOTCN 2019-11-18 kl. 00:29.
Citera
2019-11-19, 23:23
Medlem
Inthemoves avatar
Rive granskades i Plus. Verkar otroligt oseriösa. När en tomte på firman försöker försvara företaget i slutet av reportaget blir det verkligen parodi...
19.09 min i programet:
https://www.svtplay.se/video/24151562/plus/plus-sasong-28-avsnitt-8
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in