2019-11-19, 11:33
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strof
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Avvikande_beteende
Du har rätt i att jag borde varit försiktigare med orden så det inte gick att fultolka som att jag är sjuk i huvudet.
Citera
2019-11-19, 11:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Kopplingen till ett ursinne blir betydligt kortare om man tagit del utav de hot SD utfärdat mot LW. Förstås så borde det rimligtvis krävas en hel del för att man skall ha ihjäl någon. Jag har en känsla att även om vi får redan på riktiga GM:s motiv så kommer det kännas onödigt, otillräckligt. Speciellt då det är så många barn som drabbas.

Ganska mycket kan förklaras om man adderar HD till ekvationen känner jag. Vi får väl se vart hennes vara eller icke vara tar vägen.

Givetvis.
En GMs motiv är inte något försvar för
handlingen. Det är bara en förklaring av
varför GM gjorde som hen gjorde. Hur hen
tänkte.

Det betyder inte att offret förtjänade att
bli mördad eller att GM hade rätt att
mörda.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-11-19 kl. 11:41.
Citera
2019-11-19, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Givetvis.
En GMs motiv är inte något försvar för
handlingen. Det är bara en förklaring av
varför GM gjorde som hen gjorde.
Det betyder inte att offret förtjänade att
bli mördad eller att GM hade rätt att
mörda.

Så sant.

Jag tänkte mera att hur avancerat vi än gräver och vill att det skall vara någonting man åtminstone kan förstå på något plan, aldrig köpa eller rättfärdiga, så kanske det i slutändan bara handlar om någon banal skitsak eller en tänkt tillrättavisning som spårat ur.
Citera
2019-11-19, 11:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Så sant.

Jag tänkte mera att hur avancerat vi än gräver och vill att det skall vara någonting man åtminstone kan förstå på något plan, aldrig köpa eller rättfärdiga, så kanske det i slutändan bara handlar om någon banal skitsak eller en tänkt tillrättavisning som spårat ur.

Om SD är GM så är det antagligen så.
Citera
2019-11-19, 11:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja och det är ett väldigt fokus hos andra att smutskasta SD sedan dag 1 innan hans ens blev misstänkt.
Och ett väldigt fokus på att skönmåla offret.

Så om det är fokus på att smutskasta offret så följer de skribenterna bara den norm som bildats här sedan dag 1.

I så fall ska alla förhålla sig sakliga. Men som vanligt reagear ni bara när de som inte delar era åsikter inte är sakliga. Dubbelmoralister.

SD blev av någon anledning anhållen som misstänkt för att vara inblandad i ett allvarligt brott redan dag 1 då LW upptäcktes vara försvunnen. Vi kommer att få se varför i FUP.

---------
84 dagar sen SD hämtades in

Åklagaren har annonserat att hon kommer begära ytterligare åtalsförlängning vad det gäller häktningen av SD.

HD är fortfarande Skäligen misstänkt för inblandning i mordet

553 dagar sen L*ena mördades.

:::::::::::

Länk till inlägg med sammanfattande info
www.flashback.org/sp69225469
Citera
2019-11-19, 13:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Brent
Det är ett väldigt fokus på smutskastande och skönmålande, negativt och positivt.
Jag förväntar mig att polis, åklagare och andra inblandade jobbar med saklig fakta och omständigheter.

Skulle t.ex. kunna vara : de inblandade har haft ett förhållande under perioden x till y. Inte värdera om det är tecken på dålig moral eller karaktär.
Jovisst, men om det nu inte finns sakliga fakta och omständigheter som räcker för att ge skäl för misstanke. Det här som du tar upp t.ex., att SD och LW hade haft ett förhållande, det är ju ingenting som i sig kan förklara att den ena av dem sedan dör. Jag tror att det kan bli oundvikligt för åklagaren att beskriva den ena eller den andra på ett sätt som inte är så smickrande, och som kanske inte heller ger en riktigt objektiv bild av personen.

Antingen måste hon försöka visa att SD är en sådan där aggressiv och kontrollerande våld i hemmet-man som hotar och trakasserar helt utan anledning, eller också får hon försöka visa att LW skall ha varit tillräckligt provocerande för att ge även en mer normal gm en anledning att ge sig på henne. Möjligen kan hon väl vilja vara mer diplomatisk och försöka fördela ansvaret någonstans mittemellan, men det skulle ju ge en rätt negativ bild av båda två. För någonstans på skalan som Snor-Johan förklarade måste det väl i alla fall hamna till slut:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-11-19 kl. 13:40.
Citera
2019-11-19, 13:17
Medlem
Blessedfruits avatar
Citat:
Är det någon som sätter honom på piedestal då? Vi alla tänker väl att han är ett kräk oavsett om han är mördaren eller inte. Otrogen mot en sjuk fru och hotfull mot älskarinnan etc.
Är han mördaren är det än värre.
Däremot finns det fortfarande en del som fortsätter hävda att Lena inte har gjort någonting alls, vilket är svårt att tro på för det är uppenbart (för en del) att SD måste känt ett ursinne och hat för att döda, inte bara på "vanligt" sätt utan kroppen var väldigt sargad och oigenkännlig tydligen. Det tyder på extremt stort personligt hat mot BO.

Jag uppfattar det inte som att någon påstår att Lena inte gjorde någonting alls. Jag uppfattar det som att det många försöker framhålla att hon inte har gjort något hon förtjänar att bli mördad för. Men den där motsättningen mellan olika läger av postare verkar omöjlig att reda ut. Det har fastnat i ett svårartat och oändligt meningslöst repetitionsläge.
Citera
2019-11-19, 13:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blessedfruit
Jag uppfattar det inte som att någon påstår att Lena inte gjorde någonting alls. Jag uppfattar det som att det många försöker framhålla att hon inte har gjort något hon förtjänar att bli mördad för. Men den där motsättningen mellan olika läger av postare verkar omöjlig att reda ut. Det har fastnat i ett svårartat och oändligt meningslöst repetitionsläge.
Jag tror att den motsättning du beskriver kan vara en direkt avspegling av det dilemma som åklagaren har ställts inför, när hon nu måste ta ställning till vilket scenario/motivbild hon skall åtala på (eller om hon skall lägga ner). Det kan ha hamnat i just ett sådant här låst läge.
Senast redigerad av Draifos 2019-11-19 kl. 13:38.
Citera
2019-11-19, 13:37
Medlem
Citat:

Men finns det verkligen två läger som träter och där ena sidan hävdar att LW förtjänade att mördas?

Delar inte den bilden. Försöker bara se det neutralt.
Citera
2019-11-19, 13:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Då har den gruppen missuppfattat tråden från första början. Det finns nog inte en enda skribent som hävdat att hon förtjänat att bli dödad.
Så varför den gruppen öht existerar är en gåta.
Senast redigerad av Rosamund 2019-11-19 kl. 13:44.
Citera
2019-11-19, 14:00
Medlem
D.Brents avatar
Citat:
Då har den gruppen missuppfattat tråden från första början. Det finns nog inte en enda skribent som hävdat att hon förtjänat att bli dödad.
Så varför den gruppen öht existerar är en gåta.

Men det finns en del som hävdar att hon själv orsakat sin egen död genom sina handlingar och val.
Citera
2019-11-19, 14:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.Brent
Men det finns en del som hävdar att hon själv orsakat sin egen död genom sina handlingar och val.

Ja det har hon men det betyder inte att hon är skyldig till sitt mord eller förtjänade att bli dödad.

Men det var ändock hon som gjorde de livsval som ledde till mordet. Hade hon följt sin tro och inte inlett en affär med en gift man hade hon inte blivit dödad o.s.v. Orkar inte ta allt igen

Edit
Samma sak med dr. Karolin som blev skjuten i Malmö för att hon valt kriminell pojkvän.
Senast redigerad av Rosamund 2019-11-19 kl. 14:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in