2019-11-18, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Hae flera kompisar som är akademiker som aldrig kom in på relevant jobb efter utbildning. Två är företagsekonomer, en är jurist, och en tredje är naturgeograf.

Du säger sanningen om arbetsmarknaden som mig. Vad jobbar de med nu? Vad har de gjort under tiden? Har de flyttat en tid utomlands som min kompis?
Citera
2019-11-18, 23:47
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiaminsalva
För bara 25 år sedan så ville man ha unga läkare på platser istället för medelålders som sökte jobben. Tror egentligen att en mix är bra på en arbetsplats. Alltså att man avsätter hälften platser till dem över säg 35 år och andra hälften till dem under.

Tycker om din idé, men jag tror man ser det som att det är en dyr lösning som gör att man tappar kvalité. En lösning kanske vore att underlätta folk som gått ut någon form av ingenjörsutbildning, att man tillsätter medel för att ge en 1+1 tjänst där man tillsätter en "erfaren" men att staten går in och betalar för upplärningen av den nyexaminerande som kan gå bredvid. På så sätt ger det klirr i kassan och erfarenhet.

Sen är det konstigt att staten ska göra detta, men alla företag tar inte emot traineers och detta är ju en vinst för alla. Så ser jag det i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Folk har erfarenhet ..men då hittar de fel igen på en. De kan säga:* Aaah..du har bara 5 år..vi söker ngn med 6 år.
Så har de SAGT TILL MIG.

FOLK FÖRSÖKT ALLT..med allt..

Förstår man vill ha erfarna men som en klok som citerade mig tidigare gav mig insikt till så behövs det nog en förändring om det ska fungera.
Citera
2019-11-19, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Guldläge för arbetsgivare. Folk med akademisk examen som står på kö utanför kontoret och vill jobba gratis.

Hemskt om det âr så som vi misstänker det ãr.
Massa utbildade, massa folk med lån..men inte tillräckligt med arbetsplatser.
Men då ãr det medvetet gjort.
Citera
2019-11-19, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Ekonomer har det nog värst tätt följt av jurister med tanke på att det råder inflation på speciellt ekonomutbildade. Helt sinnes vilka krav arbetsgivare ställer i annonserna och kräver 5 års erfarenhet för ett simpelt ekonomiassistent-jobb.

Det verkar vara flera andra yrken med. Ingenjörer med som vissa skrivit.

Jag vet på flera stâllen där de SKA anställa folk med en speciell ekonomiutb. de anställt folk som inte har ekonomiutb..en hade utb
i religion och börjat jobba på ett stort känt företag som controller. Whaaat?
Det handlar om pengar och kontakter tror jag.
D.v.s. hur mycket kan du betala för en arbetsplats
...det med.
Senast redigerad av blackeyedgirl 2019-11-19 kl. 01:46.
Citera
2019-11-19, 03:13
Medlem
Citat:
Hemskt om det âr så som vi misstänker det ãr.
Massa utbildade, massa folk med lån..men inte tillräckligt med arbetsplatser.
Men då ãr det medvetet gjort.

Ja, och då kan man vidareutbilda sig för att öka sina chanser. Fast om man studerar för mycket så blir man "överkvalificerad" för jobbet och oattraktiv igen, eftersom arbetsgivarna inte vill betala de löneanspråken som dom har. En fin balansgång det där.
Citera
2019-11-19, 04:32
Bannlyst
Man kan också testa lyckan norrut exempelvis. Fast universitetsstäder finns det ju så att det dräller om även i Norrland. Lättare också för varje yngling och svårare för varje person som är gift och inte vill lämna sin familj. Det är inte värt mödan.
Citera
2019-11-19, 06:37
Medlem
submariners avatar
Citat:
Frisk..utbildad..normal..har familj nu och vill flytta överallt. Det är inte fel på individen.

Hej,

Det behöver inte vara fel på individen, men har hen en efterfrågad utbildning och misslyckas med att få jobb under 7-8 år då det råder högkonjunktur blir iaf jag nyfiken på kringliggande omständigheter...
Citera
2019-11-19, 07:46
Medlem
undercover-racists avatar
Japp, jag har gjort det men det är också svårt att få ett "gratis jobb" i det här byråkratiska, korrupta och rasistiska land. Spelar ingen roll vad man är beredd att göra när folket envist står fast vid sina "principer" och rädslor. Därför är det bättre att erövra.
Senast redigerad av undercover-racist 2019-11-19 kl. 07:49.
Citera
2019-11-19, 07:50
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Känner en som framgångsrikt sökte en praktikplats genom arbetsförmedlingen och sen bet ihop och klädde sig och arbetade som personen hade ett fast jobb. Blev tydligen lite pinsamt när kollegorna fick veta att personens "lön" knappt räckte till SL-kort och lunch.
Fick fast jobb där direkt.

Har arbetat på ett IT arbetsplats där man ville anställa erfarna ingenjörer till samma lön som till nyutexaminerade. Resultatet blev en mix av anställda juniorer, anställda socialt udda typer med erfarenhet och dyra konsulter.
Sociala ingenjörer med erfarenhet kräver löner som företagen vägrar betala utan de betalar hellre mer pengar för en likadan konsult.
Fördelen med kpnsulter är att det går att kapa kostnader vid kris, men de som befordrad och styr företaget rekryteras från de lite socialt udda anställda.
Citera
2019-11-19, 08:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Japp, jag har gjort det men det är också svårt att få ett "gratis jobb" i det här byråkratiska, korrupta och rasistiska land. Spelar ingen roll vad man är beredd att göra när folket envist står fast vid sina "principer" och rädslor. Därför är det bättre att erövra.

Det är inte rasistiskt att inte vill ha med en arab att göra, eller vad du nu är. Sök dig till dina egna araber istället.

Rasism vore att jag som svensk får för mig att vara genetiskt överlägsen araber eller negrer eller hazarer. Skulle inte drömma om att få för mig det.

Dina anklagelser faller platt och du hycklar samt gör det lätt för dig. Du passar helt enkelt inte in här. Är naturligt att önska samarbete med sina egna, eller hur?
Senast redigerad av Mertillen 2019-11-19 kl. 08:08.
Citera
2019-11-19, 08:05
Medlem
Karmans avatar
I och för sig är väl arbetslösheten bland akademiker lägre än hos andra grupper. Men arbetsmarknaden ändrar sig snabbt nu. Det kostar en miljon per år att anställa tex en ekonom för ett förtag, inräknat alla kostnader. Så små och medelstora företag anställer inte utan outsourcar ekonomihanteringen, effektivare och billigare. Helst med så mycket automatiserade processer som möjligt.
Citera
2019-11-19, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
I och för sig är väl arbetslösheten bland akademiker lägre än hos andra grupper. Men arbetsmarknaden ändrar sig snabbt nu. Det kostar en miljon per år att anställa tex en ekonom för ett förtag, inräknat alla kostnader. Så små och medelstora företag anställer inte utan outsourcar ekonomihanteringen, effektivare och billigare. Helst med så mycket automatiserade processer som möjligt.

Jag är nyfiken på hur en ekonom kostar en miljon per år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in