2019-11-18, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Gäller möjligtvis journalister, litteraturkritiker och akeologer. Det var inte för inte som Kulturprofilen kunde få sådan makt...

De som pluggat till ingenjör, IT eller liknande får riktiga jobb

Nej mina kompisar har ingenjör och en varit 7 år arbetslösa..

Andra har utb inom IT..arbetslösa..
Citera
2019-11-18, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Stämmer. Flera yrken med akademisk bakgrund söker någon som har flera års yrkeserfarenhet. Tycker väl att arbetsmarknaden är för kräsen, som vill ha gamla skrutt i stället för nya. Men man kan ju ser hur det varit senaste 70 åren, då förstår man ju även att det är den gamla ligan som styr och ställer. Man får kanske vänta 20 år innan vettigare generationer tagit över och kanske har möjlighet att ge chans till nya fräscha tankar istället för att rekrytera en städerska som har 50 år arbetserfarenhet på stället, eller liknande.

Folk har erfarenhet ..men då hittar de fel igen på en. De kan säga:* Aaah..du har bara 5 år..vi söker ngn med 6 år.
Så har de SAGT TILL MIG.

FOLK FÖRSÖKT ALLT..med allt..
Citera
2019-11-18, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karldenelfte
Ekonomer har det nog värst tätt följt av jurister med tanke på att det råder inflation på speciellt ekonomutbildade. Helt sinnes vilka krav arbetsgivare ställer i annonserna och kräver 5 års erfarenhet för ett simpelt ekonomiassistent-jobb.

Det är fel på systemet som hittar fel på individen. DE HITTAR ALLTID NGT FEL.

Till vissa säger de och hittar dessa fel:
- Du är ung ..du är gammal..du är en kvinna..du är en man..du borde ha 6 års erfarenhet..nu har du bara 5.
Folk har skaffat sig alla meriter de kan för att matcha alla deras sjuka krav. FÖRGÄVES. Förstår du?
Du är kort..du är lång..du kan Word men inte Excel..hejdå..du kan inte få jobb
Fel på ditt namn..byt namn..bla bla bla.

Enda återstår att de ska jonglera under intervjun eller göra cirkus konster ..omg
Senast redigerad av blackeyedgirl 2019-11-18 kl. 16:13.
Citera
2019-11-18, 16:54
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Nej mina kompisar har ingenjör och en varit 7 år arbetslösa..

Andra har utb inom IT..arbetslösa..

Hej,

Skulle vara intressant att veta mer, många företag har trots allt sökt med ljus och lykta efter ingenjörer (inkl. nyexade) de senaste sju åren
Citera
2019-11-18, 17:59
Medlem
Citat:
Hej,

Skulle vara intressant att veta mer, många företag har trots allt sökt med ljus och lykta efter ingenjörer (inkl. nyexade) de senaste sju åren

Jag vet. Vad som sägs och görs är två olika saker.
Citera
2019-11-18, 19:10
Bannlyst
Citat:
De som söker nyexade lär få så mycket ansökningar så de drunknar mtp när nästan alla kräver flera års erfarenhet.

Jag är skeptisk.
Citera
2019-11-18, 19:34
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Jag vet. Vad som sägs och görs är två olika saker.

Hej,

Nja... har hen som utbildad ingenjör inte fått jobb på sju år blir jag nyfiken på omständigheterna (t.ex. vill hen inte pendla från stugan i skogen, har hen ADHD).

Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
De som söker nyexade lär få så mycket ansökningar så de drunknar mtp när nästan alla kräver flera års erfarenhet.

Jag är skeptisk.

Det står långt ifrån alltid det står ’vi söker nyexade’ - men faktum är att vi är i (alt. är på väg ur) en högkonjuktur och alla med ens halvdan kompetens har anställts. Inte arkeologer, men ’bristyrken
Citera
2019-11-18, 20:48
Medlem
Citat:
Hej,

Nja... har hen som utbildad ingenjör inte fått jobb på sju år blir jag nyfiken på omständigheterna (t.ex. vill hen inte pendla från stugan i skogen, har hen ADHD).

Det står långt ifrån alltid det står ’vi söker nyexade’ - men faktum är att vi är i (alt. är på väg ur) en högkonjuktur och alla med ens halvdan kompetens har anställts. Inte arkeologer, men ’bristyrken

Hae flera kompisar som är akademiker som aldrig kom in på relevant jobb efter utbildning. Två är företagsekonomer, en är jurist, och en tredje är naturgeograf.
Citera
2019-11-18, 20:50
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
Hae flera kompisar som är akademiker som aldrig kom in på relevant jobb efter utbildning. Två är företagsekonomer, en är jurist, och en tredje är naturgeograf.

Hej,

När var detta, och varför misslyckades ekonomerna att komma in i detta universalyrke?

Jurist och naturgeograf är kanske lättare att förstå.
Citera
2019-11-18, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg

Jag är skeptisk.

Man tar foök som gjort exjobb eller sommarjobbat. Då behöver man inte lägga ut annons och bli översvämmad med ansökningar. Det är win-win, både företaget och den nyutexaminerade vet vad de kan förvänta sig av varandra och slipper tråkiga överraskningar.
Citera
2019-11-18, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass

EXAKT. Precis det jag säger. Kan säga samma om mina vänner.
Nej, det är inget fel på de eller deras CV.
Citera
2019-11-18, 22:25
Medlem
Citat:
Hej,

Min kompis som är utbildad som ingenjör i Lund..tror det var 7 eller 8 år som arbetslös. Han sökt överallt. Han velat flytta. Tillslut sökte han i Holland och flyttade en tid dit..men det var ngt tidsbegränsat.

Frisk..utbildad..normal..har familj nu och vill flytta överallt. Det är inte fel på individen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in