2019-10-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jo då. Jag har hört honom. Iskall. Obehagligt. Inga känslor alls.

Vad fan gör snubben där inne hela dagarna tro? Runka?
Mår han bra? Dåligt? Nån som vet? Mer än 2 år nu borde ändå ha påverkat honom tycker man.

Minns ett förhör jag läste med honom dagen därpå efter mordet när poliserna är i hans hus och frågar något om "Vart tror du hon kan vara?" Han svarar: "Det finns mycket mark runt gården."

Riktigt konstigt svar! Hade han ens förstått där vad han hade gjort?
Citera
2019-11-18, 13:57
Medlem
notknapparens avatar
Svt/Kultur 14/11-19:

"Hård kritik mot Rättegångspodden från anhöriga: ”En upprepning av traumat
[...]
"Kulturnyheterna har pratat med fem familjer vars fall tagits upp. "

[...]
"Vi hade ingen aning om att Rättegångspodden hade gjort ett avsnitt om den värsta dagen i våra liv. Man blir väldigt blottad, utan att ha något att säga till om”.

Så berättar Annika och Roger Moberg. Deras dotter Tova mördades 2017, 19 år gammal, av en före detta pojkvän. I dag, två år efter att de förlorat sin dotter, är avsnitten om Tovas död bland Rättegångspoddens mest lyssnade."

[...]
"I avsnittet om Tova spelas mamma Annikas vittnesmål upp. Hur hon tidigt på morgonen körde ut till den gård där gärningsmannen bodde, för att leta efter den försvunna dottern. Rösten dränks av tårar när hon berättar hur hon satt i bilen, tutade och ropade på Tova.

Ingen av föräldrarna visste då att deras vittnesmål skulle förvandlas till en kommersiell succé – mot deras vilja.

– Det hör till god ton att åtminstone höra av sig och berätta att nu kommer det här, säger de till Kulturnyheterna.
"

[...]

https://www.svt.se/kultur/hard-kritik-mot-rattegangspodden-fran-anhoriga-hur-kan-man-behandla-brottsoffer-sa
----------------------------------------------------------------------------
Svt/Kulturnyheterna 14/11-19

"Rättegångspoddens skapare: Har aldrig velat skada någon"

https://www.svt.se/kultur/rattegangspoddens-skapare-har-aldrig-velat-skada-nagon

DN ledare 16/11-19:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
"Ledare
Lisa Magnusson: Hur blev underhållning synonymt med snaskandet i verkliga mord på unga kvinnor?"

"För ingen riktig journalist skulle komma på tanken att begära ut stora mängder ljudfiler från polisförhör och rättegångar i spektakulära fall och sedan klippa ihop dem till ett drama med snyftande anhöriga, pålagda spädbarnsskrik, smetiga stråkar och en mördares en och en halv timme långa redogörelse för exakt allt han gjorde mot sitt offer.

Sådant är inte journalistik. Det är snask.
"
[...]

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-hur-blev-underhallning-synonymt-med-snaskandet-i-verkliga-mord-pa-unga-kvinnor/
Citera
2019-11-19, 07:12
Medlem
pulverhonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Svt/Kultur 14/11-19:

"Hård kritik mot Rättegångspodden från anhöriga: ”En upprepning av traumat
[...]
"Kulturnyheterna har pratat med fem familjer vars fall tagits upp. "

[...]
"Vi hade ingen aning om att Rättegångspodden hade gjort ett avsnitt om den värsta dagen i våra liv. Man blir väldigt blottad, utan att ha något att säga till om”.

Så berättar Annika och Roger Moberg. Deras dotter Tova mördades 2017, 19 år gammal, av en före detta pojkvän. I dag, två år efter att de förlorat sin dotter, är avsnitten om Tovas död bland Rättegångspoddens mest lyssnade."

[...]
"I avsnittet om Tova spelas mamma Annikas vittnesmål upp. Hur hon tidigt på morgonen körde ut till den gård där gärningsmannen bodde, för att leta efter den försvunna dottern. Rösten dränks av tårar när hon berättar hur hon satt i bilen, tutade och ropade på Tova.

Ingen av föräldrarna visste då att deras vittnesmål skulle förvandlas till en kommersiell succé – mot deras vilja.

– Det hör till god ton att åtminstone höra av sig och berätta att nu kommer det här, säger de till Kulturnyheterna.
"

[...]

https://www.svt.se/kultur/hard-kritik-mot-rattegangspodden-fran-anhoriga-hur-kan-man-behandla-brottsoffer-sa
----------------------------------------------------------------------------
Svt/Kulturnyheterna 14/11-19

"Rättegångspoddens skapare: Har aldrig velat skada någon"

https://www.svt.se/kultur/rattegangspoddens-skapare-har-aldrig-velat-skada-nagon

DN ledare 16/11-19:
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ------
"Ledare
Lisa Magnusson: Hur blev underhållning synonymt med snaskandet i verkliga mord på unga kvinnor?"

"För ingen riktig journalist skulle komma på tanken att begära ut stora mängder ljudfiler från polisförhör och rättegångar i spektakulära fall och sedan klippa ihop dem till ett drama med snyftande anhöriga, pålagda spädbarnsskrik, smetiga stråkar och en mördares en och en halv timme långa redogörelse för exakt allt han gjorde mot sitt offer.

Sådant är inte journalistik. Det är snask.
"
[...]

https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson-hur-blev-underhallning-synonymt-med-snaskandet-i-verkliga-mord-pa-unga-kvinnor/

Synd om hennes föräldrar, inte bara gör någon pengar på deras dotters död men dom måste också leva med ångesten att dom trots vetskapen att Billy misshandlade tova både fysiskt och psykiskt inte gjorde något mer än en ynklig liten polisanmälan för att få stopp på det.

Jag har sagt det förr i tråden och jag säger det igen, föräldrarnas brist på och mesiga agerande är en stor del av att tova idag inte lever, vem fan släpper iväg sin dotter på en fest några dagar efter att hon kommit hem med en blåtira och på senaste tiden varit så rädd för billy och för sitt liv att hon inte ens vågar sova ensam i sitt rum? Skamligt.
Senast redigerad av pulverhonung 2019-11-19 kl. 07:18.
Citera
2019-11-19, 07:43
Medlem
SmygarBerits avatar
Sluta skambelägga föräldrarna. Jävligt illa att göra det!

Sedan anser jag att rättegångspodden är bra och behövs. Nils får aldrig sluta med sina avsnitt ❤️
Citera
2019-11-19, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung
Synd om hennes föräldrar, inte bara gör någon pengar på deras dotters död men dom måste också leva med ångesten att dom trots vetskapen att Billy misshandlade tova både fysiskt och psykiskt inte gjorde något mer än en ynklig liten polisanmälan för att få stopp på det.

Jag har sagt det förr i tråden och jag säger det igen, föräldrarnas brist på och mesiga agerande är en stor del av att tova idag inte lever, vem fan släpper iväg sin dotter på en fest några dagar efter att hon kommit hem med en blåtira och på senaste tiden varit så rädd för billy och för sitt liv att hon inte ens vågar sova ensam i sitt rum? Skamligt.
Lägg ner. De gjorde vad de kunde. Till syvende og sidst så ljög Tova om vart hon skulle den kvällen. Mamma skjutsade och skulle hämta. De höll koll. Vad skulle de mer göra? Låsa in henne?
Citera
2019-11-19, 10:43
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Lägg ner. De gjorde vad de kunde. Till syvende og sidst så ljög Tova om vart hon skulle den kvällen. Mamma skjutsade och skulle hämta. De höll koll. Vad skulle de mer göra? Låsa in henne?

Exakt!

Mamman satte in en hel artilleri med åtgärder så snart hon hade uppmärksammat Tovas blåtiror. Tova försökte ju smyga in bakom ryggen på föräldrarna, så mamman inte skulle se det.
Billy satt i bilen utanför och mamman ville inte att Tova skulle ut till bilen igen.

Men Tova var livrädd att Billy skulle fatta misstankar att hon hade avslöjat allt och mamman var helt chockad och ställd och visste just i det ögonblicket inte vad hon skulle göra. Tova ville ut för att visa Billy att allt var bra, så inget mer skulle hända.

Därefter drev mamman hårt att polisanmälningen skulle göras, Tova skulle få kontakt med kurator osv (nu minns jag inte allt, det var ett helt program med åtgärder).
Föräldrarna krävde att Tova skulle sluta att träffa Billy och planer fanns för sommaren.

Tova skulle egentligen på en fest med kompisarna kvällen för mordet, detta var planerat. Mamman skjutsade Tova till en butik som låg nära en kompis som Tova skulle på festen med. Men Billy lyckades på något sätt få hem Tova, ordnade så kompisarna lämnade dom ensamma. Allt var planerat, han höll masken.
Tova verkade inte ana något. När hon hade en sista kontakt med sin kompis för att komma på festen verkade allt ok med Tova. Strax därefter var hon död. Hon hade varken alkohol eller narkotika/mediciner i blodet.

Tova hade kommit överens med föräldrarna om att hon skulle ringa från festen för att hämtas. När föräldrarna vaknade tidigt på morgonen blev de orolig eftersom Tova inte hade ringt.
De kontaktade olika kompisar som berättade att Tova hade sagt att hon skulle på festen men att hon aldrig dök upp. Minns inte, men de kanske också berättade om att Tova varit hos Billy det sista de hörde.
Föräldrarna åkte hem till Billy på Fränö där ingen var hemma. Pappan blev vansinnig, slog in en ruta för att ta sig in. Därefter åkte de hem till Billys pappa som bodde i lägenhet i Hudiksvall. Billy låg och badade och spelade helt oförstående.

Vad kunde föräldrarna gjort mer?

Tova hade under många år blivit alltmer fast och hjärntvättad som en kompis sa till henne. Hon kunde inte ta sig ur. Hon ljög och bortförklarade. Hon "lydde" Billy till "100%, annars ska du dö". Hon dolde allt. Precis som många, många liknande offer gör efter år av hjärntvätt.

Föräldrarna hade också sagt till Billy att de inte ville att han skulle vara med Tova.

Det var nu, när Tova hade börjat ta det avgörande steget, anmäla och försöka lämna Billy som han ångest drevs upp på toppen. Han sökte hjälp för ångestattacker, hjärtklappning.

Tova var 19 år.
Man kan inte låsa in en 19-åring som förälder.

Här har samhället ett stort ansvar.

Idag finns det mycket forskning, mycket kunskap och hjälpmedel för att kunna identifiera om en gärningsman är farlig. T ex finns det skattningsskalor ( te x SARA) som polis och sjukvård kan använda. Det finns tydliga markörer för när man ska vara vaksam.

Här borde samhället hjälpt till att skydda Tova. Föräldrarna hade inte en aning om digniteten på det våld och de hot som Tova var utsatt för.Tova var hjärntvättad och livrädd. "Om jag överlever sommaren"....

Jag tror att Billy hade fått extremt högt på ett sådant instrument/skattning. T ex är stryptag en allvarlig varningssignal. Även att man hotar att döda någon är mycket allvarligt.

Att skuldbelägga föräldrarna är att inte ha läst FUP ordentligt, att inte ha läst på om våld i nära relationer.

Jmf med Stockholmssyndromet, med sektmedlemmar som måste avprogrammeras.

Tror någon att en 19-åring som har hela livet framför sig vill dö?
Citera
2019-11-19, 11:35
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Exakt!

Mamman satte in en hel artilleri med åtgärder så snart hon hade uppmärksammat Tovas blåtiror. Tova försökte ju smyga in bakom ryggen på föräldrarna, så mamman inte skulle se det.
Billy satt i bilen utanför och mamman ville inte att Tova skulle ut till bilen igen.

Men Tova var livrädd att Billy skulle fatta misstankar att hon hade avslöjat allt och mamman var helt chockad och ställd och visste just i det ögonblicket inte vad hon skulle göra. Tova ville ut för att visa Billy att allt var bra, så inget mer skulle hända.

Därefter drev mamman hårt att polisanmälningen skulle göras, Tova skulle få kontakt med kurator osv (nu minns jag inte allt, det var ett helt program med åtgärder).
Föräldrarna krävde att Tova skulle sluta att träffa Billy och planer fanns för sommaren.

Tova skulle egentligen på en fest med kompisarna kvällen för mordet, detta var planerat. Mamman skjutsade Tova till en butik som låg nära en kompis som Tova skulle på festen med. Men Billy lyckades på något sätt få hem Tova, ordnade så kompisarna lämnade dom ensamma. Allt var planerat, han höll masken.
Tova verkade inte ana något. När hon hade en sista kontakt med sin kompis för att komma på festen verkade allt ok med Tova. Strax därefter var hon död. Hon hade varken alkohol eller narkotika/mediciner i blodet.

Tova hade kommit överens med föräldrarna om att hon skulle ringa från festen för att hämtas. När föräldrarna vaknade tidigt på morgonen blev de orolig eftersom Tova inte hade ringt.
De kontaktade olika kompisar som berättade att Tova hade sagt att hon skulle på festen men att hon aldrig dök upp. Minns inte, men de kanske också berättade om att Tova varit hos Billy det sista de hörde.
Föräldrarna åkte hem till Billy på Fränö där ingen var hemma. Pappan blev vansinnig, slog in en ruta för att ta sig in. Därefter åkte de hem till Billys pappa som bodde i lägenhet i Hudiksvall. Billy låg och badade och spelade helt oförstående.

Vad kunde föräldrarna gjort mer?

Tova hade under många år blivit alltmer fast och hjärntvättad som en kompis sa till henne. Hon kunde inte ta sig ur. Hon ljög och bortförklarade. Hon "lydde" Billy till "100%, annars ska du dö". Hon dolde allt. Precis som många, många liknande offer gör efter år av hjärntvätt.

Föräldrarna hade också sagt till Billy att de inte ville att han skulle vara med Tova.

Det var nu, när Tova hade börjat ta det avgörande steget, anmäla och försöka lämna Billy som han ångest drevs upp på toppen. Han sökte hjälp för ångestattacker, hjärtklappning.

Tova var 19 år.
Man kan inte låsa in en 19-åring som förälder.

Här har samhället ett stort ansvar.

Idag finns det mycket forskning, mycket kunskap och hjälpmedel för att kunna identifiera om en gärningsman är farlig. T ex finns det skattningsskalor ( te x SARA) som polis och sjukvård kan använda. Det finns tydliga markörer för när man ska vara vaksam.

Här borde samhället hjälpt till att skydda Tova. Föräldrarna hade inte en aning om digniteten på det våld och de hot som Tova var utsatt för.Tova var hjärntvättad och livrädd. "Om jag överlever sommaren"....

Jag tror att Billy hade fått extremt högt på ett sådant instrument/skattning. T ex är stryptag en allvarlig varningssignal. Även att man hotar att döda någon är mycket allvarligt.

Att skuldbelägga föräldrarna är att inte ha läst FUP ordentligt, att inte ha läst på om våld i nära relationer.

Jmf med Stockholmssyndromet, med sektmedlemmar som måste avprogrammeras.

Tror någon att en 19-åring som har hela livet framför sig vill dö?

Tack för ett väldigt bra och vettigt inlägg
Citera
2019-11-19, 12:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Sluta skambelägga föräldrarna. Jävligt illa att göra det!

Sedan anser jag att rättegångspodden är bra och behövs. Nils får aldrig sluta med sina avsnitt ❤️

Nu pratar jag utan att ha lyssnat på et endaste av dessa fallen på rättegångspodden.
Jag utgår enbart från de artiklar jag har läst (och hört snackas om på P3).

Vag jag förstod så är det kanske inte så mycket ATT det görs utan mer HUR man lagt upp podden.

T ex sa man att det hade lagts till musik på vissa delar som kunde uppfattas stötande, och barnskrik för att på ett effektfullt sätt illustrera när ett barn föll ner för ett stup (fritt ur minnet).

Det hade utlämnats väldigt mycket "snaskiga" detaljer från rättsläkarens beskrivning om hur offret sett ut.

Vad gällde Tovas fall hade mammans vittnesmål lämnats ut där hon sitter och berättar gråtande om hur de letade efter Tova.

Allt utan att anhöriga hade varken blivit tillfrågade eller informerade.

Självklart är man nyfiken, och allt är ju offentligt material.
Men personligen tycker jag att när man vet att det känns som ett till trauma för de anhöriga (som jag uppfattade det var det så Tovas mamma hade sagt) så känns min nyfikenhet inte viktigare än de anhörigas känslor.

Där går min gräns.
Man kan göra ett sådant program, med de anhörigas tillåtelse, med en anständig ton och man behvöer inte låta rättsläkaren berätta i detalj hur brottsoffrets könsdelar sett ut och annat som kan anses väldigt privat.

Jag tänker på att mo det var mitt barn, min mamma, min partner, då skulle det vända sig i magen om det las till ljud och musikeffekter för att dramatisera det hela i en podd. Jag vill inte att mitt barn kön ska bli offentligt för personer som inte har med det att göra.

Man kan ju bara se hur en del på flashback beter sig.
Nu menar jag inte just dig, utan pratar i generella termer.

Jag tror faktiskt att man kan göra en podd om olika rättegångsfall på ett anständigt sätt.

jag får väl lyssna vid tillfälle på något avsnitt, men det kommer inte bli fallet om mordet på Tova.
Citera
2019-11-19, 18:28
Medlem
Det blev ju en större publik nu när det är en stor svensk podd .
Ljudupptagningar från rättegångar är mer eller mindre tillgängliga . Jag kan inte heller se att rättegångspodden kasat smuts på någon alls . Sedan kan det ju anses som äckligt .
Men kan kan begära FUP hur jag vill ändå .
Citera
2019-11-19, 19:17
Medlem
Citat:

Man skjutsade inte till festen utan någonstans i närheten.

Mamman skulle ha hämtat - men hämtade inte. Vaknade först på morgonen.

Hur kan det komma sig att hon inte ringde/åkte för att hämta dottern en viss tid på natten?

Där har du svaret. Hon/pappan skulle ha kunnat göra mer. Men de sov istället.
Citera
2019-11-19, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man skjutsade inte till festen utan någonstans i närheten.

Mamman skulle ha hämtat - men hämtade inte. Vaknade först på morgonen.

Hur kan det komma sig att hon inte ringde/åkte för att hämta dottern en viss tid på natten?

Där har du svaret. Hon/pappan skulle ha kunnat göra mer. Men de sov istället.
Mamma sa åt henne att Tova skulle ringa när hon ville komma hem så skulle mamma klä sig och åka och hämta. Tova var en ganska ordentlig flicka förutom att hon valde fel kille att umgås med och försöka göra slut med.
Citera
2019-11-19, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pulverhonung

Du har uppenbarligen noll erfarenhet av tonåringar, eller så är du riktigt naiv och aningen korkad! Drömmen för en tonåring att ha dig som förälder dock haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in