2019-11-19, 01:12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså du tror alltså att man kvoterar när man tar den mest lämpade?

Japp, så kan det vara. Inte alltid såklart. Som jag skrev i exemplet ovan gällande mig själv och de kvinnor jag känner med samma utbildning, samma kompetens och ungefär samma arbetslivserfarenhet som mig själv så hade jag mycket lättare än dem att få jobb och att få mina vikariat förlängda. Positiv särbehandling kallas den formen av kvotering.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Positiv_s%C3%A4rbehandling
Senast redigerad av enhalvboj 2019-11-19 kl. 01:17.
Citera
2019-11-19, 01:17
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Japp, så kan det vara. Som jag skrev i exemplet ovan gällande mig själv och de kvinnor jag känner med samma utbildning, samma kompetens och ungefär samma arbetalivserfarenhet så hade jag mycket lättare än dem att få jobb och att få mina vikariat förlängda. Positiv särbehandling kallas den formen av kvotering.

Varför tror du då att det ställs krav på kvotering, tror du arbetsgivare väljer mindre lämpade personer om de får bestämma själva?

Samma utbildning, arbetslivserfarenhet eller ens kompetens innebär heller inte att man är lika lämplig. En persons lämplighet avgörs av flera faktorer än så.
Citera
2019-11-19, 01:22
Avstängd
Citat:
Varför tror du då att det ställs krav på kvotering, tror du arbetsgivare väljer mindre lämpade personer om de får bestämma själva?

Samma utbildning, arbetslivserfarenhet eller ens kompetens innebär heller inte att man är lika lämplig. En persons lämplighet avgörs av flera faktorer än så.

För att attityderna hos chefer och anställda gällande vilket kön det är som är lämpade för uppgifterna skiljer sig mellan olika brancher. Vårdsektorn verkar vara relativt befriad när det gäller fördomar baserade på kön, tack.och lov.
Citera
2019-11-19, 01:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
För att attityderna hos chefer och anställda gällande vilket kön det är som är lämpade för uppgifterna skiljer sig mellan olika brancher. Vårdsektorn verkar vara relativt befriad när det gäller fördomar baserade på kön, tack.och lov.

Okej så dessa chefer gör fel bedömningar och väljer mindre lämpliga personer alltså och det kan du avgöra eftersom du är bättre än de på att bedöma detta?

Då har jag ett tips till dig, erbjud dina tjänster och berätta att du kommer öka deras lönsamhet genom att göra bättre val. Om de inte tror dig kan du alltid starta ett eget företag och konkurrera ut dem genom din skicklighet.
Citera
2019-11-19, 01:31
Avstängd
Citat:
Okej så dessa chefer gör fel bedömningar och väljer mindre lämpliga personer alltså och det kan du avgöra eftersom du är bättre än de på att bedöma detta?

Då har jag ett tips till dig, erbjud dina tjänster och berätta att du kommer öka deras lönsamhet genom att göra bättre val. Om de inte tror dig kan du alltid starta ett eget företag och konkurrera ut dem genom din skicklighet.

Se, nu hittar du på saker och överdriver igen.

Nej, jag hävdar att de har två eller flera lika kompetenta personer att välja mellan och eftersom det i detta fallet är ett rejält underskott av män på arbetsplatsen då anställer de mannen. Positiv särbehandling kallas den formen av kvotering.

Citera
2019-11-19, 01:35
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Se, nu hittar du på saker och överdriver igen.

Nej, jag hävdar att de har två eller flera lika kompetenta personer att välja mellan och eftersom det i detta fallet är ett rejält underskott av män på arbetsplatsen då anställer de mannen. Positiv särbehandling kallas den formen av kvotering.

Nu får du tala klarspråk, är de den mest lämpade personen som anställs eller inte?
Citera
2019-11-19, 01:37
Avstängd
Citat:
Nu får du tala klarspråk, är de den mest lämpade personen som anställs eller inte?

Läs länken jag har postat 2 gånger och läs den noga så har du svaret.
Citera
2019-11-19, 01:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Läs länken jag har postat 2 gånger och läs den noga så har du svaret.

Så du kan inte svara själv på denna enkla fråga, kan kvotering innebära att den mest lämpade personen får nobben? Ja eller nej?
Citera
2019-11-19, 01:39
Medlem
DaChiefs avatar
Knullade en etnisk sockärring många många gånger i röven.
När hon var kåt flyttade hon kuken till röven med sin hand.
Sen var det bara att trycka in den och köra.

Många svenska kvinnor utbildar sig till socionomer och soctanter.

Antagligen för att de är totalt misslyckade, har dady issues och har för låg iq för att inte fångas upp av feminist och genustrams.

Är nu ihop med en kvinna som är kvinnan, jag är mannen.
Så som det ska vara.
Senast redigerad av DaChief 2019-11-19 kl. 01:49.
Citera
2019-11-19, 01:44
Avstängd
Citat:
Så du kan inte svara själv på denna enkla fråga, kan kvotering innebära att den mest lämpade personen får nobben? Ja eller nej?

Varför ska jag göra det när jag har länkat till svaret? Men okej. Nej det går det inte eftersom kandidaterna är lika lämpade.

Klarar du av att läsa, uppfatta och förstå det enkla och tydliga svaret? Annars får du be din personliga assistent förklara det vidare för dig.
Senast redigerad av enhalvboj 2019-11-19 kl. 01:46.
Citera
2019-11-19, 01:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Varför ska jag göra det när jag har länkat till svaret? Men okej. Nej det går det inte eftersom kandidaterna är lika lämpade.

Du ljög, frågan kan kvotering innebära att den mest lämpade personen får nobben besvaras inte av din länk. Det är också trams att säga att två kandidater är exakt lika lämpliga, så är det aldrig. Men du är en debattör som inte klarar eller vågar föra en ärlig debatt. Då fick vi det bekräftat.
Citera
2019-11-19, 08:53
Avstängd
Citat:
Du ljög, frågan kan kvotering innebära att den mest lämpade personen får nobben besvaras inte av din länk. Det är också trams att säga att två kandidater är exakt lika lämpliga, så är det aldrig. Men du är en debattör som inte klarar eller vågar föra en ärlig debatt. Då fick vi det bekräftat.

Nej, jag mjög inte. Jag gav exempel på kvoteringsformen 'positiv särbehandling' som var det vi gade diskuterat sedan ett par inlägg tillbaka och som du hade ställt frågor kring och uppenbarligen hade problem med att greppa.

Radikal kvotering som jag misstänker att du syftar på när du kallar mig för lögnare, tror jag är väldigt ovanligt men du får gärna komma med belägg för att det inte är det.
Senast redigerad av enhalvboj 2019-11-19 kl. 08:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in