2019-11-19, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du ljög, frågan kan kvotering innebära att den mest lämpade personen får nobben besvaras inte av din länk. Det är också trams att säga att två kandidater är exakt lika lämpliga, så är det aldrig. Men du är en debattör som inte klarar eller vågar föra en ärlig debatt. Då fick vi det bekräftat.

10 personer söker, de 2 med högst relevant utbildning, har båda ungefär samma arbetslivserfarenhet och är båda lika trevliga på intervjun. Då tittar man på andra saker ex. vad man saknar för typ av folk på arbetsplatasen, ex män, då anställer man mannen för då anser man att han är mest lämpad att anställa.

Svårt begripa?
nej inte speciellt.
Citera
2019-11-19, 10:28
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Dito.
Dito?
Är du kvar på dagis eller?

För kännedom, skulle jag klara mig en månad till skogs ganska lätt. Även nu.
Jag är till och med tränad för det.

Varför?
Alla män i min ålder är det som inte har någon utvecklingsstörning eller hinder och systemet har varit uppsatt så i över 100 år för att såna som du ska kunna sova tryggt om natten.

Du är bara lyckligt ovetande om att det varit mäns plikt att kasta sig i vägen för allt som hotar såna som dig för att t.ex få rösta.

Men det är slut med det nu.
Råkar du i nöd, kommer jag bara gå därifrån och låta dig slitas i stycken om så behövs.
Du är inte värd att jag skulle riskera att skada mig själv.

Jag skyddar mig och min familj, men det gör jag desto resolutare. Du får brinna vad mig anbelangar.
Eller om din framtida man väljer att kasta syra i ansiktet på dig, eller vad du nu vill ha.

Då skulle ditt yttre bättre spegla ditt inre, för så ser jag på dig nu.
Citera
2019-11-19, 10:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
10 personer söker, de 2 med högst relevant utbildning, har båda ungefär samma arbetslivserfarenhet och är båda lika trevliga på intervjun. Då tittar man på andra saker ex. vad man saknar för typ av folk på arbetsplatasen, ex män, då anställer man mannen för då anser man att han är mest lämpad att anställa.

Svårt begripa?
nej inte speciellt.

Det låter som du tänker på ett enkelt jobb som att sälja varm korv eller liknande men i alla fall jag varit med om finns det alltid faktorer som gör att man helst vill ha en av de sökanden, det är aldrig exakt lika. Detta är bara en fantasi från feminister för att ni inte vågar säga att kvotering innebär att den mest lämpade välj bort.
Citera
2019-11-19, 11:02
Medlem
Citat:
Det låter som du tänker på ett enkelt jobb som att sälja varm korv eller liknande men i alla fall jag varit med om finns det alltid faktorer som gör att man helst vill ha en av de sökanden, det är aldrig exakt lika. Detta är bara en fantasi från feminister för att ni inte vågar säga att kvotering innebär att den mest lämpade välj bort.

Nja, gnället över kvotering är nog mer ett uttryck för antifeminsiters stora fantasi om att män alltid är överlägsna kvinnor och enorma rädsla för att behöva konkurrera med kivnnor på lika villkor.
Senast redigerad av Merapi 2019-11-19 kl. 11:09.
Citera
2019-11-19, 11:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nja, gnället över kvotering är nog mer ett uttryck för antifeminsiters stora fantasi om att män alltid är överlägsna kvinnor.

Jag skrev att det alltid finns en person som man helst vill ha när det gäller ett jobb som är lite mer avancerat än ditt korvförsäljarjobb. Lite svårt för dig att förstå när du inte har kommit i kontakt med mer avancerade jobb men så är det. Korvförsäljarjobbet är inte heller det feminister kräver kvotering till utan det är just mer avancerade jobb.
Citera
2019-11-19, 11:13
Medlem
Citat:
Jag skrev att det alltid finns en person som man helst vill ha när det gäller ett jobb som är lite mer avancerat än ditt korvförsäljarjobb. Lite svårt för dig att förstå när du inte har kommit i kontakt med mer avancerade jobb men så är det. Korvförsäljarjobbet är inte heller det feminister kräver kvotering till utan det är just mer avancerade jobb.

Korvförsäljningen var din halmdocka. Du har ex ingen korvförsäljar utbildning, så att jag skulle syfta på korvföräljning faller redan där.

Du har självfallet personer som söker jobb som betraktas som likvärdiga ur arbetsgivarsynpunkt.
Och där man alltså kan gå efter saknat kön. Inte konstigare än så.

problemet här är ditt behov av att gnälla.
Citera
2019-11-19, 11:21
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Korvförsäljningen var din halmdocka. Du har ex ingen korvförsäljar utbildning, så att jag skulle syfta på korvföräljning faller redan där.

Du har självfallet personer som söker jobb som betraktas som likvärdiga ur arbetsgivarsynpunkt.
Och där man alltså kan gå efter saknat kön. Inte konstigare än så.

problemet här är ditt behov av att gnälla.

Nej man behöver inte mycket utbildning för det, man behöver inte ens veta att man inte ska särskriva korvförsäljarutbildning. Så din typ av mycket enkla jobb är som jag skrev inte relevanta att diskutera eftersom det inte är till de ni vill kvotera.

För mer avancerade jobb som mitt är två kandidater aldrig helt likvärdiga, det har inte hänt en enda gång när vi har sökt folk. Hur svårt det än är för dig att föreställa sig mer avancerade jobb än korvförsäljare så är det så. Ibland kan det t.o.m. vara så att i den situation som gäller idag så vill man helst ha person X men för ett år sedan hade man större behov av person Y men det finns alltid en person man helst av allt vill ha till gruppen.
Citera
2019-11-19, 11:28
Medlem
Citat:
Nej man behöver inte mycket utbildning för det, man behöver inte ens veta att man inte ska särskriva korvförsäljarutbildning. Så din typ av mycket enkla jobb är som jag skrev inte relevanta att diskutera eftersom det inte är till de ni vill kvotera.

För mer avancerade jobb som mitt är två kandidater aldrig helt likvärdiga, det har inte hänt en enda gång när vi har sökt folk. Hur svårt det än är för dig att föreställa sig mer avancerade jobb än korvförsäljare så är det så. Ibland kan det t.o.m. vara så att i den situation som gäller idag så vill man helst ha person X men för ett år sedan hade man större behov av person Y men det finns alltid en person man helst av allt vill ha till gruppen.
Och den personen är självfallet alltid en man, eller hur?
Citera
2019-11-19, 11:32
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Och den personen är självfallet alltid en man, eller hur?

Inom mitt yrke är det nästan alltid den mest lämpade en kille ja men så jobbar jag också inom IT där det är mycket stor dominans från killar. Inom korvförsäljarbranschen behöver det inte vara lika så du kanske kan fylla på med info om hur det brukar vara där?
Citera
2019-11-19, 12:00
Medlem
Citat:
Inom mitt yrke är det nästan alltid den mest lämpade en kille ja men så jobbar jag också inom IT där det är mycket stor dominans från killar. Inom korvförsäljarbranschen behöver det inte vara lika så du kanske kan fylla på med info om hur det brukar vara där?

Du verkar milt sagt vara fixerad vid korvar....är det nån hemlig fantasi hos dig?

Inte min bransch, så har inte en susning.
Dock är jag själv involverad i rekrytering då och då och nej, vi har rätt ofta ansökare med likvärdig utbildning och meriter, så vi har inga som helst problem med att då anställa saknat kön, dvs kvotera....inte heller har vi något problem med att konstatera att kvotering behövs.
Citera
2019-11-19, 12:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du verkar milt sagt vara fixerad vid korvar....är det nån hemlig fantasi hos dig?

Inte min bransch, så har inte en susning.
Dock är jag själv involverad i rekrytering då och då och nej, vi har rätt ofta ansökare med likvärdig utbildning och meriter, så vi har inga som helst problem med att då anställa saknat kön, dvs kvotera....inte heller har vi något problem med att konstatera att kvotering behövs.

Nej det är precis som jag säger, inom triviala yrken som ditt kan det kanske vara så men det är inte till de yrkena som ni förespråkar kvotering. För mer avancerade arbetsuppgifter som jag har finns det däremot aldrig två kandidater som är likvärdiga. Kompetensområdet är så brett att ingen uppfyller allt som är relevant utan man får värdera vad av det kandidaterna har som är mest önskvärt. Sedan tillkommer förstås många andra saker än ren kompetens som t.ex. förmågan att suga upp kompetens också.

Därmed inte sagt att det kan vara trevligt med lite tjejer trots att de generellt set inte är lika bra på jobbet. Man vill ju också ha något att vila ögonen på så om de dessutom klär sig sexigt och servar med att hämta kaffe kan de tillföra mycket ändå för trivseln på jobbet, det är också värt något förstås. Minns en tjej som alltid hade en djup urringning som blicken bara drogs till vilket i och för sig gjorde att man kunde tappa fokus, så det finns för och nackdelar med det mesta.
Citera
2019-11-19, 13:21
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
och för oss finns det gott om vackra kvinnor,
”Gott om” vackra kvinnor håller jag inte med om. De är i genomsnitt tjockare och fulare än de var före och kring 2000-talet. Det finns en anledning till att Sverige förr i tiden erhöll internationell ryktbarhet för våra vackra kvinnor. För det var på det viset, då.
Senast redigerad av BuckshotBill 2019-11-19 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in