2019-11-18, 18:20
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Inte läst domen men tvångssyndrom är inte samma sak som autismspektrumstörning. Dock kan man till följd av sin autism utveckla tvång och ritualiserade/stereotypa beteenden. Ställer mig dock fortfarande frågande till om det är tvångsmässigheten som fått honom att utföra dådet. Möjligen säger tvången mer om hans ordningssamma personlighet, till skillnad från en mer kaotisk, desorganiserad mördare. Men en person med tvångstankar/handlingar mördar sällan, tankarna handlar om RÄDSLAN för att av misstag råka skada någon och den rädslan tycks JL saknat.

Att han haft ett specialintresse för blod och mördande som blivit en fixering tycks dock vara rätt uppenbart.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte hävdar något i stil med att: "tvångssyndrom är samma sak som autismspektrumstörning". Allt detta sker internt i dig när du läser mitt inlägg.

Jag skriver att Tvångssyndrom är en diagnos inom Autismspektrumet. Det är alltså vad jag skriver. Inte heller jag som personligen hävdar detta ens. Det är helt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem som man även nämner i Tingsrättens dom.
Citera
2019-11-18, 18:24
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag inte hävdar något i stil med att: "tvångssyndrom är samma sak som autismspektrumstörning". Allt detta sker internt i dig när du läser mitt inlägg.

Jag skriver att Tvångssyndrom är en diagnos inom Autismspektrumet. Det är alltså vad jag skriver. Inte heller jag som personligen hävdar detta ens. Det är helt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem som man även nämner i Tingsrättens dom.

Nepp du har fel. Tvångssyndrom har inget med autismspektrum att göra på det sättet du påstår
Citera
2019-11-18, 18:25
Medlem
Citat:

Märkligt formulerat. OCD (tvångssyndrom) är inte en diagnos inom autismspektrumet. Du kan ha OCD utan att vara i autismspektrumet. Du kan självklart också ha ocd och en autismspektrumdiagnos, det är rätt vanligt, men det är fortfarande olika diagnoser. Reagerade på formuleringen då jag trodde det stod så i domen?
Citera
2019-11-18, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surmumlan
Inte läst domen men tvångssyndrom är inte samma sak som autismspektrumstörning. Dock kan man till följd av sin autism utveckla tvång och ritualiserade/stereotypa beteenden. Ställer mig dock fortfarande frågande till om det är tvångsmässigheten som fått honom att utföra dådet. Möjligen säger tvången mer om hans ordningssamma personlighet, till skillnad från en mer kaotisk, desorganiserad mördare. Men en person med tvångstankar/handlingar mördar sällan, tankarna handlar om RÄDSLAN för att av misstag råka skada någon och den rädslan tycks JL saknat.

Att han haft ett specialintresse för blod och mördande som blivit en fixering tycks dock vara rätt uppenbart.
Så här skriver man i domen:

I det rättspsykiatriska utlåtande görs bedömningen att övervägande skäl talar för att Jack Lindblom vid tiden för undersökningen lider av en allvarlig psykisk störning. Det anges också att underlaget i samtliga ingående utredningar ger stöd för denna slutsats. Däremot anges i utlåtandet att frågan om Jack också begick gärningen (mord) under påverkan av en allvarlig psykisk störning inte är entydig och betydligt mer svår att avgöra.

Med hänvisning till att gärningen är personfrämmande, dess bakomliggande tankar närmast bisarra, sjuklig tvångsmässighet och abnorm våldsfixering blir den samlade rättspsykiatriska bedömningen att övervägande skäl föreligger – om än med knapp marginal – för att Jack led av en allvarlig psykisk störning även vid gärningen. När det gäller diagnosticering anges att symtomen är förenliga med svåra tvångstankar i ett tvångssyndrom och att diagnosen fastställs till tvångssyndrom utan insikt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem.

Är man inte nöjd med domen så överklagar man. Vilket jag misstänker att JL kommer göra. De har tre veckor att göra det tror jag, om man nu följer gängse regler. Därefter vinner domen laga kraft.
Citera
2019-11-18, 18:30
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi kan reda ut lite här. Jag misstänker lite att det är individuellt hur man i lagrummet tolkar - även om det är i lagen skrivs på ett visst sätt. Jag har tidigare hänvisat till Joel Ander - kattdödaren i Lerum, 20 år gammal. Domslutet blev rättspsykiatrisk vård. Av undersökningen framgår bl a följande. /…/

Det har konstaterats att Joel Ander lider av en genomgripande störning i utvecklingen (atypisk autism eller atypisk Asperger). Denna störning är att anses som en allvarlig psykisk störning, vilket förelegat såväl vid samtliga gärningar som vid undersökningen.

Jag tolkar ovanstående dom och domskäl att det finns underlag att döma till rättspsykiatrisk vård även om man autism och/eller asperger, om störningen är atypisk.

Nu är tydligen inte detta applicerbart på JL - dock kan vi konstatera att OM man kommit fram till detta, så hade han ändå kunnat dömas med hänvisning till målet mot J Ander.

Edit: jag kan självklart ha misstolkat "atypisk" - och då backar jag. Men fortfarande handlar det om autismspektrat.

Nu har jag skrivit till rättsmedicinalverket beträffande autismspektrat med ocd huruvida de skulle göra bedömningen ”allvarlig psykisk störning” och rekommendera sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning. Vi får se hur de svarar.

Kommer att copy paste svaret från dem så snart det kommer. Mitt tips är att de inte bedömer det som allvarlig psykisk störning. Det står inget om autismspektrat på rmv.se dock om schizofreni och läkartidningen tar upp schizofreni att övervägande av dessa även har OCD alltså tvångssyndrom.

När svaret kommer så tar det död på denna fråga!
Citera
2019-11-18, 18:31
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Nepp du har fel. Tvångssyndrom har inget med autismspektrum att göra på det sättet du påstår

http://www.habilitering.se/sites/habilitering.se/files/tvangssyndrom.pdf
Stereotypa beteenden och tvångsmässiga ritualer har ända sedan Kanners (Kanner, 1943)
ursprungliga beskrivning av autism ansetts som ett av kärnssymtomen vid autistiska
tillstånd.
Citera
2019-11-18, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Så här skriver man i domen:

I det rättspsykiatriska utlåtande görs bedömningen att övervägande skäl talar för att Jack Lindblom vid tiden för undersökningen lider av en allvarlig psykisk störning. Det anges också att underlaget i samtliga ingående utredningar ger stöd för denna slutsats. Däremot anges i utlåtandet att frågan om Jack också begick gärningen (mord) under påverkan av en allvarlig psykisk störning inte är entydig och betydligt mer svår att avgöra.

Med hänvisning till att gärningen är personfrämmande, dess bakomliggande tankar närmast bisarra, sjuklig tvångsmässighet och abnorm våldsfixering blir den samlade rättspsykiatriska bedömningen att övervägande skäl föreligger – om än med knapp marginal – för att Jack led av en allvarlig psykisk störning även vid gärningen. När det gäller diagnosticering anges att symtomen är förenliga med svåra tvångstankar i ett tvångssyndrom och att diagnosen fastställs till tvångssyndrom utan insikt enligt ett internationellt erkänt diagnossystem.

Är man inte nöjd med domen så överklagar man. Vilket jag misstänker att JL kommer göra. De har tre veckor att göra det tror jag, om man nu följer gängse regler. Därefter vinner domen laga kraft.
Intressant. Att han varit tvångsmässigt beroende av att titta på mord och fixerad vid idén om att mörda köper jag. Men att tvångssyndrom (visserligen utan insikt men ändå...) ska förklara gärningen förvånar lite. Och är olyckligt för det stora antal individer som lider av påträngande tankar av typen ”tänk om jag skulle råka döda någon” och där en del av behandlingen är att inse det ologiska i dessa tankar, att det är rädslan för tankarna som är problemet.
Citera
2019-11-18, 18:35
Medlem
Citat:
http://www.habilitering.se/sites/habilitering.se/files/tvangssyndrom.pdf
Stereotypa beteenden och tvångsmässiga ritualer har ända sedan Kanners (Kanner, 1943)
ursprungliga beskrivning av autism ansetts som ett av kärnssymtomen vid autistiska
tillstånd.
Ja. Men detta är inte nödvändigtvis ocd.
Citera
2019-11-18, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Nu har jag skrivit till rättsmedicinalverket beträffande autismspektrat med ocd huruvida de skulle göra bedömningen ”allvarlig psykisk störning” och rekommendera sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning. Vi får se hur de svarar.

Kommer att copy paste svaret från dem så snart det kommer. Mitt tips är att de inte bedömer det som allvarlig psykisk störning. Det står inget om autismspektrat på rmv.se dock om schizofreni och läkartidningen tar upp schizofreni att övervägande av dessa även har OCD alltså tvångssyndrom.

När svaret kommer så tar det död på denna fråga!
Det är bra!

Jag tolkar det så att man sätter diagnosen tvångssyndrom på Jack. Men det är inte denna diagnos som gör att han hamnar på rättspsyk med särskild utskrivningsprövning. Utan att det är hela den samlade bedömningen hur hans hjärna fungerade under gärningen och vad man fann under den 6 veckor långa rättspsykiatriska undersökningen. Man kan inte stirra sig blind på EN sak. Det är flera sammantagna analyser under RPUn som gör att killen har bedömts lida av "allvarlig psykisk störning".

När man läser domskälen så måste man läsa flera gånger så man får ihop det hela. Folk som protesterar här och dividerar skall nog läsa domskälen flera gånger så man får ihop meningarna...
Citera
2019-11-18, 18:36
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Är du helt galen eller vad är det som utspelar sig nu?

Det är alltså inte jag som påstår något. Det är den enda rimliga slutsats man kan dra av Tingsrättens dom.

Är det tingsrättens dom du tycker är desinformation? Påstår du kanske att tingsrätten mörklägger något? Är allt en konspiration som tingsrätten ligger bakom?

...eller är vägrar du bara erkänna att du har tolkat en text som dessutom inte finns att läsa allt för bokstavligt och nu slår huvudet mot en vägg tills du blöder?

Frågan är nu ställd till rmv huruvida de skulle bedöma autismspektrat som ”allvarlig psykisk störning” och kvalificera för sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning.

Du kommer få svaret när det kommer från rmv. Om svaret blir att de inte skulle göra den bedömningen hoppas jag att du lägger ned det spåret och att du ger mig en ursäkt.

Jag är säker på att JL har en psykossjukdom med OCD. Autismspektrat är inte psykossjukdom.

Nu lägger vi ned detta till dess svaret från rmv kommer inom ett par dagar.
Citera
2019-11-18, 18:37
Medlem
Jag tror att han har en anankastisk personlighet.
Detta har inte att göra med OCD för då brukar väl de flesta ha insikt om sitt tex. tvättande.

De kommer säkert hitta fler diagnoser under åren som kommer.
Citera
2019-11-18, 18:46
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08
Frågan är nu ställd till rmv huruvida de skulle bedöma autismspektrat som ”allvarlig psykisk störning” och kvalificera för sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning.

Du kommer få svaret när det kommer från rmv. Om svaret blir att de inte skulle göra den bedömningen hoppas jag att du lägger ned det spåret och att du ger mig en ursäkt.

Jag är säker på att JL har en psykossjukdom med OCD. Autismspektrat är inte psykossjukdom.

Nu lägger vi ned detta till dess svaret från rmv kommer inom ett par dagar.

1. Finns många inom autismspektrum som döms till fängelse fastän dom gjort undersökningen.
2) tvångsmässighet kan föranleda vård i vissa fall som enda diagnos dessutom.

Hade han haft schizofreni så hade inte motiveringen varit ”med knapp marginal” eftersom schizofreni och tvångsmässighet, personlighetssyndrom inte skulle ge några tvivel kring frågan om vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in