2019-11-18, 17:23
Medlem
Sleipner08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av downloathe
Men ovan information har fortfarande inte med JL att göra. Det är irrelevant information.

Utredningen är genomförd efter bästa förmåga. Hade man fått indikationer om en mer spektakulär diagnos hade psykologerna inte varit sena att tilldela JL en sådan.

Vi kan ju konstatera att sammataget så renderar JLs handlingar, informationen han ger under polisförhör och diagnosen tvångssyndrom (autismspektrum) i påföljden sluten rättspsykiatrisk tvångsvård.

autismspektrumdiagnoser är funktionsnedsättning

Funktionsnedsättningar ger inte sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning.

Autism är ingen allvarlig psykisk störning i lagens mening. alla påståenden om autismspektrat är desinformation och i ger annat.
Citera
2019-11-18, 17:31
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleipner08

Funktionsnedsättningar ger inte sluten rättspsykiatrisk tvångsvård med särskild utskrivningsprövning.

Autism är ingen allvarlig psykisk störning i lagens mening. alla påståenden om autismspektrat är desinformation och i ger annat.

Är du helt galen eller vad är det som utspelar sig nu?

Det är alltså inte jag som påstår något. Det är den enda rimliga slutsats man kan dra av Tingsrättens dom.

Är det tingsrättens dom du tycker är desinformation? Påstår du kanske att tingsrätten mörklägger något? Är allt en konspiration som tingsrätten ligger bakom?

...eller är vägrar du bara erkänna att du har tolkat en text som dessutom inte finns att läsa allt för bokstavligt och nu slår huvudet mot en vägg tills du blöder?
Senast redigerad av downloathe 2019-11-18 kl. 17:41.
Citera
2019-11-18, 17:32
Medlem
Citat:
Finns inget som tyder på rädsla. Det är en subjektiv tolkning som inte är särskilt relevant i sammanhanget.

Det kallas för gottgörelse. Brevet skickas sällan (läs aldrig) till mottagaren, innehållet är ämnat som del i avsändarens behandling och hjälper hen att erhålla självinsikt, självrannsakan så småning om förlåtelse.

I såfall är det helt ok och en del av den terapi han garanterat kommer få genomgå framöver. Den ursäkten måste dock komma från insikt och inte frammanas på något annat sätt. Inom KBT-terapi används den sågott som alltid, även om det gäller att skriva ett brev till sig själv och be om förlåtelse.
Citera
2019-11-18, 17:34
Medlem
Citat:
Han har en förklaring han inte vill delge av rädsla för att förklaringen troligen är banal av rädsla för sin egen familj och Peters familj. Det är min åsikt och teori. Vad andra tror skiter jag i. Framtiden får utvisa.

Du har säkert rätt i det. Att motivet är så banalt att det är svårt för honom att få ur sig det. Det begriper han nog själv, trots att han är svårt störd.
Citera
2019-11-18, 17:36
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I såfall är det helt ok och en del av den terapi han garanterat kommer få genomgå framöver. Den ursäkten måste dock komma från insikt och inte frammanas på något annat sätt. Inom KBT-terapi används den sågott som alltid, även om det gäller att skriva ett brev till sig själv och be om förlåtelse.

Ja, jag tror han så småningom skulle behöva göra något sådant.

Kommer JL en dag till insikt med vad han har ställt till med, behöver han framför allt förlåta sig själv för att kunna gå vidare, men just det är nog svårare än något annat i detta fall.
Citera
2019-11-18, 17:41
Medlem
Citat:
Men ovan information har fortfarande inte med JL att göra. Det är irrelevant information.

Utredningen är genomförd efter bästa förmåga. Hade man fått indikationer om en mer spektakulär diagnos hade psykologerna inte varit sena att tilldela JL en sådan.

Vi kan ju konstatera att sammataget så renderar JLs handlingar, informationen han ger under polisförhör och diagnosen tvångssyndrom (autismspektrum) i påföljden sluten rättspsykiatrisk tvångsvård.

Citat:

Vi kan reda ut lite här. Jag misstänker lite att det är individuellt hur man i lagrummet tolkar - även om det är i lagen skrivs på ett visst sätt. Jag har tidigare hänvisat till Joel Ander - kattdödaren i Lerum, 20 år gammal. Domslutet blev rättspsykiatrisk vård. Av undersökningen framgår bl a följande. /…/

Det har konstaterats att Joel Ander lider av en genomgripande störning i utvecklingen (atypisk autism eller atypisk Asperger). Denna störning är att anses som en allvarlig psykisk störning, vilket förelegat såväl vid samtliga gärningar som vid undersökningen.

Jag tolkar ovanstående dom och domskäl att det finns underlag att döma till rättspsykiatrisk vård även om man autism och/eller asperger, om störningen är atypisk.

Nu är tydligen inte detta applicerbart på JL - dock kan vi konstatera att OM man kommit fram till detta, så hade han ändå kunnat dömas med hänvisning till målet mot J Ander.

Edit: jag kan självklart ha misstolkat "atypisk" - och då backar jag. Men fortfarande handlar det om autismspektrat.
Senast redigerad av Picasso2 2019-11-18 kl. 17:44.
Citera
2019-11-18, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ur domen:

Åklagaren har biträdd av målsägandena uttalat att Jack Lindblom bör dömas till
rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning. Jack själv anser att han bör
dömas till sluten ungdomsvård.

På ett sent stadium under processen inför pläderingarna
har Jack Lindblom begärt att tingsrätten inhämtar ett yttrande över det rättspsykiatriska utlåtandet från Socialstyrelsens rättsliga råd. Åklagaren och målsägandena har motsatt sig detta och
tingsrätten avslog yrkandet i samband med att huvudförhandlingen avslutades

(min fetning) Jag är ganska övertygad om att JL gjort en noggrann kostnads-nyttoanalys innan han bestämde sig för att genomföra mordet, och att han i denna räknat med att få max 4 år i ungdomsvården. Med den förutsättningen resulterar analysen positivt - det är värt att genomföra mordet. Det kan även ha varit detta han syftade till i förhör när han säger att han inte kan säga om han ångrar sig eller inte, eftersom han vid det tillfället inte vet påföljden och om hans analys motsvarar verkligheten = om han ångrar sig eller inte.
Citera
2019-11-18, 18:00
Medlem
downloathes avatar
Citat:
Vi kan reda ut lite här. Jag misstänker lite att det är individuellt hur man i lagrummet tolkar - även om det är i lagen skrivs på ett visst sätt. Jag har tidigare hänvisat till Joel Ander - kattdödaren i Lerum, 20 år gammal. Domslutet blev rättspsykiatrisk vård. Av undersökningen framgår bl a följande. /…/

Det har konstaterats att Joel Ander lider av en genomgripande störning i utvecklingen (atypisk autism eller atypisk Asperger). Denna störning är att anses som en allvarlig psykisk störning, vilket förelegat såväl vid samtliga gärningar som vid undersökningen.

Jag tolkar ovanstående dom och domskäl att det finns underlag att döma till rättspsykiatrisk vård även om man autism och/eller asperger, om störningen är atypisk.

Nu är tydligen inte detta applicerbart på JL - dock kan vi konstatera att OM man kommit fram till detta, så hade han ändå kunnat dömas med hänvisning till målet mot J Ander.

Tack. Vi måste kunna ta in och bearbeta vad domen innebär och vad betydelsen av den har för framtiden. Det tjänar ingenting till att hävda det inte är så, när det faktist finns svart på vitt. I annat fall tvingas vi konstatera att tingsrättens påföljd i domen är felaktig.

Många hade tyckt något var mycket fel om påföljden blev annan än vård i detta fall. Sannolikt ser man här till sammantagen information vid frågan om påföljd, vilket gör det mer komplext än enbart bokstavliga tolkningar om kriterierna uppfylls eller ej.

Faktum att JL erhåller diagnosen tvångssyndrom (autismspektrum) i RPU och att påföljden är sluten rättspsykiatrisk tvångsvård kravstår, oavsett vad vi har för uppfattningar om det.
Citera
2019-11-18, 18:01
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
https://mitti.se/nyheter/aringen-efter-mordet/?omrade=sollentuna&view=app

16-åringens advokat, Rickard Appelberg, kan inte i nuläget kommentera domen.
– Jag kan inte säga så mycket än. Jag ska precis besöka min klient och gå igenom domen och prata med honom om den, säger Rickard Appelberg till Mitt i.
Då vet ni inte om ni kommer att överklaga eller inte?
– Nej, det har vi inte bestämt. Jag måste höra med honom vad han tycker om domen och hur han ställer sig till ett överklagande.

Vad är det som ska överklagas? Att han blev sjukförklarad?
Citera
2019-11-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad är det som ska överklagas? Att han blev sjukförklarad?
Japp. Han vill in i sluten ungdomsvård.
Citera
2019-11-18, 18:10
Medlem
Har det hunnit dyka upp nått podavsnitt om detta än?
Citera
2019-11-18, 18:12
Medlem
Citat:
Tack. Vi måste kunna ta in och bearbeta vad domen innebär och vad betydelsen av den har för framtiden. Det tjänar ingenting till att hävda det inte är så, när det faktist finns svart på vitt. I annat fall tvingas vi konstatera att tingsrättens påföljd i domen är felaktig.

Många hade tyckt något var mycket fel om påföljden blev annan än vård i detta fall. Sannolikt ser man här till sammantagen information vid frågan om påföljd, vilket gör det mer komplext än enbart bokstavliga tolkningar om kriterierna uppfylls eller ej.

Faktum att JL erhåller diagnosen tvångssyndrom (autismspektrum) i RPU och att påföljden är sluten rättspsykiatrisk tvångsvård kravstår, oavsett vad vi har för uppfattningar om det.
Inte läst domen men tvångssyndrom är inte samma sak som autismspektrumstörning. Dock kan man till följd av sin autism utveckla tvång och ritualiserade/stereotypa beteenden. Ställer mig dock fortfarande frågande till om det är tvångsmässigheten som fått honom att utföra dådet. Möjligen säger tvången mer om hans ordningssamma personlighet, till skillnad från en mer kaotisk, desorganiserad mördare. Men en person med tvångstankar/handlingar mördar sällan, tankarna handlar om RÄDSLAN för att av misstag råka skada någon och den rädslan tycks JL saknat.

Att han haft ett specialintresse för blod och mördande som blivit en fixering tycks dock vara rätt uppenbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in